Realitni trh se v USA zacal hodne zpomalovat. Hodne kupujicich ma obavu, ze ceny budou klesat a tak radeji nic nekupuji. Dochazi k situaci, ze nekteri developeri nabizeji temer neuveritelne nabidky, protoze se snazi prodat za kazdou cenu.
Muzete treba koupit dum v Las Vegas a cely prvni rok neplatit zadne splatky na pujcku (developer je plati za vas). Navic nemusite davat temer zadnou prvni splatku (downpayment). Takze misto najmu, ktery dela treba $1,500 muzete koupit dum a neplatit po prvni rok vubec nic.
Nebo muzete koupit nemovitost na investici v Orlandu na Floride. Developer vam garantuje, ze dum bude pronajmuty po dobu dvou let a pronajem zaplati vsechny naklady (splatku pujcky, dane, pojisteni, apod.).
Takoveto “dealy” byste pred rokem nenasli. Je to hodne zajimave co se tady s tim trhem stane. Ceny zatim nejak vyrazne neklesaji (spise to vubec neni videt). Ale objevuji se zajimave nabidky na dobre koupe.
Popularity: 15%

12 responses so far ↓
1 Martin Hinner // Mar 7, 2007 at 12:54 am
+0
Je mi jasne, ze US ekonomika je hodne pred EU, nicmene pokud vim, ceka se mirny propad, nebo i neco horsiho. Jaka je ve statech nalada ? Nemluvim o realitnim trhu, ale o celkove ekonomice.
Je to egoisticke, ale pokud dolar jeste klesne, perfektne to sedi k mym planum :-). Mozna, ze potom krasne dosahnu rovnou i na EB-5 ;-))) a vymanim se z ceskeho poddanstvi. Alespon financne.
Jinak v CR je situace presne opacna, kupuji nejake kancelare na Praze 5 (135m^2) a jsme dva zajemci … takze dochazi k prebijeni cen. A pritom mi prijde, ze kdyby se to melo pronajimat, tak zisk nula nula nic - navratnost tak 14 let. Na druhou stranu nektere nemovitosti, ktere jsem videl prodavat pred rokem (a maji jeste horsi navratnost) se stale na sreality.cz opakuji. Uz ten rok, nebo mozna i vic.
2 Zed // Mar 7, 2007 at 2:16 am
+0
Martin: z ceho vychazite, ze se da cekat propad? Mate na mysli svetovou ekonomiku?
3 Martin Hinner // Mar 7, 2007 at 3:11 am
+0
Asi lepsi slovo by bylo zpomaleni (slowdown) nez propad. Nejsem ekonom, nemam cas delat nejake analyzy, ale vychazim z informaci, ktere jsem vsude mozne cetl. Spojene staty jsou velmi silnou ekonomikou, navic mnohem dal nez EU. O tom neni pochyb. Takze nic kritickeho.
Jakekoliv zavery jsou vestenim z koule…
Podle me kdyz FED bude chtit udelat USD:EUR treba 1:2, tak na to porad jeste paky ma (pote, co zlikviduje cinu, ktera ma pokud vim obrovske dolarove zasoby). Ale proc by to delali … ?
4 TonyK // Mar 7, 2007 at 5:10 am
+0
V ČR ceny nemovitostí sice stále lehce rostou - hlavně v Praze, Hradci a Brně, ale trh začíná jevit i známky „přehřátí“. Ceny nájmů spíše klesají, developeři více investují do reklamy…
Osobně mi připadají přemrštěné zejména ceny za byty v panelácích, kde očekávám v příštím roce stagnaci a možná i mírný pokles. To by mohlo ve svém důsledku přibrzdit celý realitní trh.
5 Martin Keller // Mar 7, 2007 at 5:22 am
+0
Reakce Na TonyK - myslím že to tak není,. Ceny i v panelácích za minulý rok vyrostli minimálně o 10 procent, to je střízlivý odhad. Nájmy příliš nerostou - češi na rozdíl od američanů nejsou nájemníci, všichni chtějí pouze vlastnit. Podle mého názoru český trh čeká ještě velice dlouhé a relativně stabilní období růstu. Amerika je v tomto samozřejmě divočejší, dá se rychle vydělat a zároveň rychle prodělat. Koupí rozumných nemovitostí v Praze určitě nikdo neprohloupí - nevydělává se tolik na nájmu ale na růstu cen - moje nemovisto minulý rok vyrostly o cca 13 procent + nájem.
6 TonyK // Mar 7, 2007 at 7:39 am
+0
Však jsem řekl, že ceny zatím stále rostou. Netvrdím ani, že nemovitosti jako celek půjdou dolů, ale určité segmenty můžou stagnovat. Kromě paneláků hrozí paradoxně riziko i u některých novostaveb ve špatné lokalitě, které řada lidí s vidinou dobrého pronájmu a z obavy před růstem DPH koupila za přemrštěné ceny.
Podepíšu se klidně pod to, že koupí rozumných nemovitostí v Praze se nedá prodělat, ale na rozdíl od dřívějška, kdy plošně rostla cena všeho, tak je pro rok 2008 potřeba dávat pozor, aby se jednalo o skutečně “rozumnou nemovitost”.
7 Jiří Pištěk // Mar 7, 2007 at 7:39 am
+0
Martin Keller:
Mluvíte o minulosti (Vaše nemovitosti minulý rok vyrostly), zatímco TonyK o budoucnosti. Tržní cyklus je nevyhnutelný - každý růst následuje pád a Pražské nemovitosti už rostou docela dlouho. Nechci si hrát na proroka ani tvrdit, že nemáte pravdu, ale neočekával bych růst trhu jen na základě toho, že doteď rostl.
8 Martin Keller // Mar 7, 2007 at 8:11 am
+0
Re:Jiří Pištěk - Samozřejmě že ceny nemůžou růst věčně, ale hodně dlouho ano. Nemyslím si, že vzhledem k tomu, co se dělo minulých 8 let ceny rostly nějak extrémně. Před 8 mi lety hypotéka v rozumné podobě téměř neexistovala (to se někomu v USA těžko vysvětluje, že v roce 98 téměř nebylo možné získat hypo).
Jinak ceny v Praze jsou podle mého názoru spíše podhodnocené, česko a hlavně Prahu čeká relativně dlouhé období ekonomického růstu, a není žádný fundamentální důvod, proč v dlouhodobé perspektivě by ceny nemovitostí v Praze měly být nižší, než třeba v Miláně (pořád jsou zde ceny cca 2,5x nižší, Itálie ekonomicky stagnuje, my rosteme).
Samozřejmě máte pravdu, že zisky v minulosti negarantují zisk v budoucnu, to rozhodně ne - dovolím si pár argumentů, proč si myslím že ceny porostou:
1.) růst ekonomiky
2.) rychlý růst platů
3.) deregulace nájemného - spousta lidí zjistí, že ten 100 metrový byt na Vinohradech za který platí 4000 měsíčně není jejich - místo leasingu nového auta začnou uvažovat o hypo
4.) zvyšující se nároky lidí - v Praze bydlí 4 člená rodina na 80 metrech, na západě ve 120 m
Nejsem samozřejmě odborník na reality, může to samozřejmě být jinak, taky nejsem prorok
Jinak Johnův blog je bezva
9 Mirek Novotny // Mar 7, 2007 at 9:07 am
+0
Jelikoz jiz nejakou dobu bydleni resim (viz par radku na mem webu) tak mohu potvrdit , ze ceny v Praze a okoli stoupaji a minimalne letos jeste pujdou nahoru. Je to dano jak relativnim blahobytem v Praze, tak i cim dal tim lepsi dostupnosti hypotek tak i tim, ze nase generace tj. Husakovi deti v soucasne dobe masivne porizuje bydleni a jeste nejakou dobu to potrva. Dale si myslim, ze do toho zacina znacne promlouvat skutecnost, ze hodne lidi zacina opoustet sve startovaci byty a porizuji si vetsi za ucelem mista pro rodinu.A ikdyz je pravda , ze hodne lidi si ted porizovalo bydleni z obavy pred zvysenim dane tak si nemyslim, ze by to ted zacalo klesat kdyz nejspise dan nebude, tuto obavu nahradi jina obava a to jak spravne podotknul Martin deregulace najemneho.
10 LLook // Mar 7, 2007 at 9:37 am
+0
Martin Keller: Já doufal, že deregulací nájemného ceny bytů naopak klesnou, alespoň ceny těch lepších bytů kolem centra. Právě proto, že se jich spousta uvolní - zvýší se nabídka.
11 Zed // Mar 7, 2007 at 2:51 pm
+0
LLook: Rekl bych, ze ceny bytu se diky deregulaci zvysi a prave ty v centru nejvice. Naopak ceny panelakovych klesnou.
12 John Vanhara // Mar 7, 2007 at 2:56 pm
+0
Me jen nekdy pripada, ze ceny nemovitosti v Praze jsou uz pomalu drazsi nez tady v USA. Ale v CR asi jeste nikdy zadny velky propad nebyl… V nekterych oblastech USA uz propad zazili, takze jsou lidi hodne opatrnejsi.
Ale dlouhodobe se na nemovitostech prodelat neda. Kdyz mate na to cekat nekolik let tak vas zadny propad nezajima.
Napis komentar