Podnikani v USA

Me zkusenosti s podnikanim v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Jak to muze vsechno spatne skoncit

May 29th, 2007 · 19 Comments

Ahoj,

docela pravidelnÄ› Ä?tu tvůj blog a chtÄ›l bych se podÄ›lit o pár vlastních zkuÅ¡eností s tím, proÄ? to není tak snadné jak si mnozí myslí a naÄ?rtnout téma, o kterém hodnÄ› Ä?tenářů uvažuje (webový byznys) a ukázat jak rychle se může stát žumpou na peníze.

PÅ™ed pár lety jsem dostal kontakt na Ä?lovÄ›ka, který se profesionálnÄ› zabýval retailem a inzerování na webu mu pÅ™iÅ¡lo příliÅ¡ drahé a neúÄ?inné. Napadlo ho tedy, proÄ? inzerovat na jiných serverech, když může mít vlastní. Docela silnÄ› jsem ho od toho odrazoval, ale protože jsem tehdy nemÄ›l moc penÄ›z a byl ochoten mi za udÄ›lání projektu nejen dobÅ™e zaplatit, ale dát mi i prostÅ™edky na sehnání lidí, kancelářské prostory a vÅ¡e, Å¡el jsem do toho. Byl jsem takový podnikatel bez rizika, vÅ¡echno riziko vzal investor a dokonce se se mou dohodl na tom, že celý web monetarizuje. Z mého pohledu to bylo docela jednoduché, dostal jsem peníze na tvorbu i rozpoÄ?et na údržbu a jediná moje zodpovÄ›dnost byla návÅ¡tÄ›vnost a organizování redaktorů.

Å el jsem do toho, žádné riziko a zkuÅ¡eností jsem mÄ›l dostatek. ZpoÄ?átku bylo potÅ™eba napsat redakÄ?ní systém, i když i tehdy existovaly stovky takových systémů, žádný z nich (kupodivu a k mému pÅ™ekvapení) nenabízel spolupráci redaktorů, evidenci jejich honorářů apod. I když to bylo úmorné, takový systém jsem navrhl za mÄ›síc a za mÄ›síc byl napsaný, což vzhledem k tomu že konkurenÄ?ní spoleÄ?nost naprogramovala horší systém za půl roku s cenou licence, která stála víc než vÅ¡echny naÅ¡e náklady na vývoj.

Pak zaÄ?alo pÅ™ijímání externích redaktorů. Kupodivu internet se ukázal jako zdroj nekoneÄ?nÄ› levné relativnÄ› dobré pracovní síly. I pÅ™i relativnÄ› nízkých platbách redaktorům na serveru pÅ™ibývalo obrovské množství Ä?lánků a novinek a také návÅ¡tÄ›vnost drasticky rostla. BÄ›hem pár mÄ›síců se dostala asi nad 30.000 UIP a trend zvyÅ¡ování akceleroval. Problém byl, že investorovy se nedaÅ™ilo server absolutnÄ› monetarizovat, což bylo doprovázené problémy v jeho hlavním byznysu. JednoduÅ¡e Å™eÄ?eno nedokázal finanÄ?nÄ› server udržet v růstu do doby, než se stane výdÄ›leÄ?ný (a to jsou minimálnÄ› dva roky). Výsledkem zaÄ?lo být to, že se mi zaÄ?al hrabat v nákladech a vybíral položky, kde se uÅ¡etří. Ono samozÅ™ejmÄ› neÅ¡lo uÅ¡etÅ™it nikde, byly jsme velmi efektivní a ubrání rozpoÄ?tu na platy externistů se promítlo v kvalitÄ› a množství Ä?lánků a v neposlední Å™adÄ› i návÅ¡tÄ›vnosti. Výsledkem bylo velmi rychlé pÅ™etoÄ?ení trendu růstu návÅ¡tÄ›vníků na dramatický pokles. A pÅ™edevším mé neustále pÅ™ipomínky, že mým úkolem je zajistit návÅ¡tÄ›vnost a to, že jí investor nedokáže monetarizovat v takové úrovni, které věřil, není můj problém.

Výsledek byl absolutní pád, v jednu chvíli jsem to nevydržel a odeÅ¡el. Už nebylo co bránit. Krátce na to celý server padl následovaný retailovým byznysem investora a krachu celé jeho firmy. Dlouho poté jsem uvažoval proÄ?, spoustu finanÄ?ních vÄ›cí jsem nevÄ›dÄ›l a vlastnÄ› mÄ› nikdy ani nezajímalo. Dokázal jsem vytvoÅ™it vÄ›c na chlup stejnou co nÄ›komu jinému vydÄ›lávala. Problém byl, že jsem za sebou mÄ›l podnikatele, který nedokázal spoÄ?ítat cash-flow. Jeho toky penÄ›z, jak jsem se pozdÄ›ji sám od nÄ›j dozvÄ›dÄ›l, se dostaly dlouhodobÄ› do mínusu.

Když Ä?tu na tomto blogu o nadÅ¡ených webdesignérech a tvůrcích webových projektů s velkýma oÄ?ima jaké to bude, obÄ?as si říkám, zda-li nÄ›kdo z nich pÅ™emýšlel nad finanÄ?ní stránkou vÄ›ci. Podnikání není jenom o tom vymyslet vÄ›c, která bude v budoucnu vydÄ›lávat, ale pÅ™edevším o tom, jak to finanÄ?nÄ› realizovat. Pro investory je příliÅ¡ velké riziko mít firmu nÄ›kolik let v záporném cash-flow, i když by nÄ›kdy mohla vydÄ›lat i investice pÄ›t let nazpátek. Google nezbohatlo na tom, že pÄ›t let vymýšleli vyhledávacího robota, ale na tom, že naÅ¡li nÄ›koho (Yahoo), kdo vývoj dokázal rychle zpeněžit a tím mohli sehnat peníze na další investice. Podle mÄ› je úplnÄ› jedno, jestli je váš projekt dobrý nebo Å¡patný, ale když vy jediní dostanete peníze na jeho realizaci, stěží najdete na internetu Ä?lovÄ›ka, který vám dokáže konkurovat. Pro mÄ› je nejdůležitÄ›jší dosáhnout kladných finanÄ?ních toků, zbytek je jen prostÅ™edek.

P.S: Jestli to budeš otiskovat, nezveřejňuj prosím mé jméno. Díky

 

_____________________

Prave jsem se probudil v hotelu (je asi v 5 rano, protoze nemuzu spat) a jsem na dovolene v Japonsku:-). Pripojil jsem se na Internet, zkontroloval emaily, poresil klasicke “prusery”, ktere se vzdy stanou presne v okamziku, kdyz clovek nekam odjede:-) A rozhodl jsem se jeste zverejnit tento email co mi prisel. Je to dobre zamysleni nad tim, ze podnikani nese rizika a je to potreba brat v uvahu. Kdyz se podivate na moje clanky tak musite videt, ze se snazim u podnikani setrit penize jak se da a casto nedelam veci co by jini lide delali (obzvlast u startujicich businessu) a ze se vzdy snazim aby kazde podnikani co nejdive vydelavalo zisk. Povazuji to ze nejlepsi zpusob jak podnikat. Byt nohama na zemi a mit jasny plan jak se vydelaji penize.

 

 

 

Popularity: 23% [?]

Tags: Ruzne & Drby

Libi se ti muj blog?
Precti si knihu: Podnikani­ v USA
Nyni v knihkupectvich v CR a SR.
Moje prakticke rady jak podnikat a prorazit v USA.


19 responses so far ↓

  • 1 fra // May 29, 2007 at 2:22 pm  Add karma Subtract karma  +0

    no celkom sa tesim na diskusiu pod tymto clankom, len jedna poznamka, podla mna pri webe resp pri jeho zaciatku by som si asi neprenajimal kancelariu a nedaval by som do neho viac penazi ako je nutne, predsa len ak je projekt dobry tak postupne dokaze uzivit jedneho dvoch piatich externistov a rast dalej…. Samozrejme ze je mozne, ze tento projekt si to vyzadoval (nepozname detaily).

  • 2 autor // May 29, 2007 at 3:21 pm  Add karma Subtract karma  +0

    fra: Kancelářské prostory byly zpoÄ?átku na najímání lidí, finanÄ?ní problém to nÄ›jak nebyl, jednalo se o Å™eknÄ›me sklepní malou kancelář, za níž platba byla minimální. Po základním sehnání alespoň stálejších spolupracovníků jsme zruÅ¡ili pronájem.

    Hlavní a vůbec důležitý okamžik je ten, že první spoleÄ?nost vÄ›tÅ¡inÄ› lidem krachne, to není nic Å¡patného, tak to je. MÄ› tahle zkuÅ¡enost vůbec neodradila od dalšího podnikání, naopak. Jenom mi to pÅ™ipomÄ›lo, že znám spoustu byznysů, jejichž produkt je nic moc, mnohdy podprůmÄ›rný, ale mají perfektní finanÄ?ní plán a dlouhodobÄ› fungují. A stejnÄ› tak znám spoustu byznysů, za kterými stojí geniální myÅ¡lenka, vynikající realizace, ale absence finanÄ?ního managementu a kapitálu což je znatelnÄ› vÄ›tší kámen neúspÄ›chu. I podprůmÄ›rný Å¡mejd (DOS) dokáže s dobrým vstupem na trh a dobrým finanÄ?ním plánem vyhrát.

    Hlavně stát nohama na zemi, to John řekl velmi dobře.

  • 3 Cappy // May 29, 2007 at 9:30 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Tak v Ä?lánku je to shrnuté pomÄ›rnÄ› pÅ™esnÄ› a protože už mám nÄ›co zasebou (úspěšné projekty), tak k tomu pÅ™ipojím jen jednu poznámku:

    Vést internetový projekt je těžší, než si myslíte.

    Je to jako řídit letadlo. Jeden Å¡patný pohyb kniplem, staÄ?i jedna maliÄ?kost — a jdete nezadržitelnÄ› k zemi.

    Internet je nesmírnÄ› dynamické prostÅ™edí…

  • 4 Tomas Bibrlik // May 29, 2007 at 11:15 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To Cappy: v tom máš urÄ?itÄ› pravdu, ale taky mám názor, že pronájem kanceláří není tÅ™eba.. On se dá vymyslet projekt, který je zcela postaven na externistech a pak pár lidech, kteří se starají o bÄ›h.. A vÅ¡e se může dÄ›lat z domu Ä?i z pergoly v létÄ›.. Ale záleží, jak velký ten projekt byl a o co Å¡lo.

    Já bych hlavnÄ› nechtÄ›l kvůli nÄ›Ä?emu takovému noci nespat a být stále ve stresu. To si radÄ›ji udÄ›lám pár menších projektů, které běží více ménÄ› sami, a můžu si užívat ten můj jediný život, který tady trávím.. A jsem velice vdÄ›Ä?ný za internet, protože je to dynamické medium, které toto vÅ¡e umožňuje :)

  • 5 Jiri Baloun // May 30, 2007 at 1:38 am  Add karma Subtract karma  +0

    No nevím nevím, ale pronájem kanceláří je podle mÄ› rozhodnÄ› marginální problém…

    Zakopaný pes je zÅ™ejmÄ› nÄ›kde jinde. Zkuste se nÄ›jakého podnikatele zeptat, aÅ¥ vám popíše svůj business, co dÄ›lá, co mu vydÄ›lává peníze, jaké je situace u jeho konkurence, jaká je situace na trhu… Co zjistíte? Spousta malých a stÅ™edních podniků nemá ani udÄ›laný podnikatelský plán, SWOT analýzu, analýzu rizik atd atd. Na takové problémy narazíte na každém kroku. NÄ›kteří podnikatelé vám ani nejsou schopni odpovÄ›dÄ›t na otázku, jaké produkty (ze Å¡kály, které nabízí) jim vydÄ›lávají víc, jaké jsou pro nÄ› nejménÄ› ztrátové, jaké si pÅ™ejí, aby se prodávali nejvíce… Případá-li vám nÄ›která Ä?innost v podniku zbyteÄ?ná, zeptejte k Ä?emu taková Ä?innost je. Jen málo podnikatelů vám uvede a vysvÄ›tlí důvody…

  • 6 Oleg // May 30, 2007 at 2:58 am  Add karma Subtract karma  +0

    proc poverena osoba, ktera se starala o projekt a mela zkusenosti nedoporucila investorovi nejake postupy jak monetizovat projekt ?

  • 7 Nevermind // May 30, 2007 at 4:48 am  Add karma Subtract karma  +0

    Kecy, kecy, kecy. 30 000 UIP, to je navstevnost blogu a ne projektu. Ze se neco takoveho nepodarilo zpenezit neni nic zvlastniho. Neco tak maleho je mimo rozlisovaci schopnost

  • 8 Antema // May 30, 2007 at 5:04 am  Add karma Subtract karma  +0

    Je pravda, ze nadseni vzdycky nestaci. Chce to dobre planovat, pocitat a mit stesti…

    Vzdy kdyz za mnou nekdo prijde, ze ma genialni napad, tak si vezmu kalkulacku do ruky a zacnu to s nim zhruba pocitat. Zhruba 5 – 10% napadu by i na sebe dokazalo vydelat, ale zatim bohuzel nikdo neprisel s nejakou bombou ;-)

  • 9 Oleg // May 30, 2007 at 6:11 am  Add karma Subtract karma  +0

    Antema: chtelo by to modernizovat face webu vasi firmy… tak vam uz vydelat dejme tomu ne 5-10% ale 30-50%

  • 10 autor // May 30, 2007 at 9:02 am  Add karma Subtract karma  +0

    Oleg: NepÅ™iÅ¡el jsem s návrhem jak to monetarizovat prostÄ› proto, že jsem nevÄ›dÄ›l. Navíc jsem tím ani nebyl pověřen, investor Å™ekl, že to si zajistí a s tím jsem poÄ?ítal.

    Dále k tomu, že Face webu vám vydÄ›lá, mám pÅ™esnÄ› opaÄ?né zkuÅ¡enosti, že na tom nezáleží.

    Jiri Baloun: VidÄ›l jsem úspěšné firmy, 99% je založeno na tom, že vezmete fungující byznys plán (nÄ›co co funguje) a drobnÄ› vylepšíte a založíte pod svojí firmou. Pak jsou poÄ?ty jednoduché a odhady docela dobré. Firmu založenou na Ä?isté vodÄ› neznám. Google je lepší Altavista, Microsoft mÄ›l prodáno jeÅ¡tÄ› než koupil (=nulová rizikovost). Je to o tom mít jasný vstup na trh a znát kolik za jakou cenu můžu prodat, pak jje to snadné.

  • 11 Antema // May 30, 2007 at 9:19 am  Add karma Subtract karma  +0

    To: Oleg

    Máš pravdu, ale teÄ? máme rozdÄ›lané dva e-shopy na “míru” a asi Ä?tyÅ™i menší prezentace. RozhodnÄ› si nestěžuju na nedostatek práce, spíš bych chtÄ›l najít nÄ›kde to “zlaté vejce”, které by mÄ› živilo s minimem mnou vynaložené práce a já bych si mohl chodit hrát v klidu golf…

  • 12 fandor // May 30, 2007 at 2:43 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Mne prijde uvedeny priklad z mailu jako ukazka naivity. Projekt skoncil brzy z toho duvodu, ze neexistoval evidentne byznys model, rict si “budeme prodavat reklamu” fakt nestaci. Asi pred sedmi lety jsem si prosel necim podobnym, akorat s tim rozdilem, ze jsem pulku investic platil z vlastni kapsy, projeli jsme tehdy pres pul milionu :( Ale byla to zkusenost k nezaplaceni.

  • 13 Tomas Bibrlik // May 31, 2007 at 3:10 am  Add karma Subtract karma  +0

    to fandor: když se Ä?lovÄ›k spálí, tak je to nejlepší lék :) a nejlepší ponauÄ?ení.. taky mÄ› to potkalo a Ä?lovÄ›k se poté posune zas o kousek dál (pokud si z toho veme ponauÄ?ení, což nÄ›kteří tak nedÄ›lají, nechápu)

  • 14 Nill // May 31, 2007 at 3:23 am  Add karma Subtract karma  +0

    souhlasim s Fandorem, dokud se nebude za obsah ci funkce platit, tak nema cenu rozjizdet nejaky velky internetovy projekty, treba by se uzivili, ale zlatej dul to dost tezko bude. Rozumnejsi je mit vortal na podporu kamenyho podnikani nebo vyuzit synergii pri publikovani internetovyho a papirovyho media, jak to treba dela Computer Press nebo Mafra. Zpravy na novinky.cz dodava pro Seznam nakladatelstvi Borgis, tvorit na internetu vlastni obsah a snazit se vydelat ciste na nem, se evidentne moc nevyplati.

  • 15 Mart // May 31, 2007 at 5:11 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Nill: Netřeba paušalizovat, z reklamy se dá žít velmi dobře a IMHO placený obsah bude ještě dlouho těžší cesta.

    Autor emailu myslím nemÄ›l dávat ruce pryÄ? od finanÄ?ních vÄ›cí ve stylu “jdou mimo mÄ›”. Dnes už bych Ä?istému “dÄ›lníkovi” nedal na projektu víc než 10 %. PrávÄ› proto, že peníze vydÄ›lává podnikatel, nikoliv technický realizátor.

    Jiri Baloun – máte pravdu, že vÄ›tÅ¡ina podnikatelů neví o managementu a finanÄ?nictví skoro nic, ale to neví vÄ›tÅ¡ina zaÄ?áteÄ?níků, kteří pozdÄ›ji uspÄ›jí.

    Podle mého názoru je tÅ™eba si pÅ™ed vstupem do každého byznysu ověřit, zda na to mám. ZaÄ?ít pomalu a ufinancovat každý náklad, abych jistotu získal. I chyby jsou v pozvolných poÄ?áteÄ?ních fázích pouÄ?né, ale ne likvidující.

  • 16 Oleg // May 31, 2007 at 10:44 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Antema: golf je taky narocna hra… hlavne kdyz musis projit 18 jamek :)

    Jinak v dnesni dobe web designu je tezne nekoho prekecat aby si udelal web a novy face kdyz sam tvurce nema hezky a moderni design sve prezentace… Ale to taky neni dulezite, jak se nekdo zminuje vyse…. face nic neznamena a bez nej prodavat sluzby je umeni

  • 17 duÅ¡an // Jun 1, 2007 at 12:10 am  Add karma Subtract karma  +0

    Nevermind: Kecy, kecy, kecy. 30 000 UIP, to je navstevnost blogu a ne projektu. Ze se neco takoveho nepodarilo zpenezit neni nic zvlastniho. Neco tak maleho je mimo rozlisovaci schopnost.

    Ktorý Ä?eský blog má 30k denne?

    Napríklad RH je na 9k denne, napíš mi tie 30k, rád si ich pozriem.

  • 18 Chato // Jun 3, 2007 at 6:11 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Je vážnÄ› zajímavé tady Ä?íst tyto příspÄ›vky, skoro mÄ› mrzí že jsem tento server neznal dřív. Taky bych se vyvaroval asi pár megám ztráty, Å¡koda … Když firma nemá plán, je to v prd…. Jak se říká, nikdy není pozdÄ›, ale chtÄ›lo to pÅ™ijít na to troÅ¡ku dřív :-(

  • 19 Misha // Jun 4, 2007 at 4:04 am  Add karma Subtract karma  +0

    dušan: na takové anonymní pseudosvětácké výkřiky ani nemá smysl reagovat.

Napis komentar