Podnikani v USA

Blog: Informace o tom jak podnikat v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Vymysli geekove “kraviny” misto podnikani, ktere skutecne vydelavaji?

July 6th, 2007 · 23 Comments

Kdyz jsem psal clanek o ukoncovani projektu, ktere se poradne nerozjely tak me napadlo, ze to byly vsechno projekty, ktere vyzadovaly docela dost prace predevsim v oblasti know-how. Musel jsem se naucit, prijit na to jak to delat lepe a pak jsem nabidl stejnou sluzbu dalsim zakaznikum.

A ted si to srovnam s mym podnikanim na prodej kol ve kterem v podstate jen presouvam krabice. Ano musel jsem zjistit jak ty krabice presouvat z Ciny do USA ale to nebylo nic tezkeho. V podstate jsem si precetl jednu knizku o tom jak dovazet do USA. A v celem procesu je velmi malo nejake pridane hodnoty.

Proc je prodej kol o tolik uspesnejsi a stal se z toho seriozni business ze ktereho se da bezproblemu zit? Proc presouvani krabic vynasi tolik penez oproti “inteligentnim” projektum, ktere se snazili resit neco co jsem mel pocit, ze na trhu chybi. Ty kola jsem zacal delat doopravdy tak trochu z legrace. Prestehoval jsem se blizko k plazi. Na techto kolech (beach cruiserech) denne jezdim takze jsem si rikal, ze by to bylo pekne to mit jako business.

Ale ted nad tim premyslim, jestli nam “geekum” co se tocime kolem internetu neunika takovychto prilezitosti vice. Jestli casto nevymyslime slozite projekty, ktere pak poradne nevydelavaji. A pritom by stacilo vyuzit trosku znalosti ohledne internetu a aplikovat je na nejaky obycejny business a dosahnout mnohem vetsich uspechu s mensim usilim.

Popularity: 46%

Tags: Podnikani & zivot v USA

23 responses so far ↓

  • 1 teekey // Jul 6, 2007 at 1:32 pm

    myslim bezne se tomu rika “myslenka” a pak to uz jde raz na raz :-)

  • 2 Cappy // Jul 6, 2007 at 5:58 pm

    Souhlasím s článkem. Je to tak. Geekové, teda jako my, mají úplně jiný náhled na svět. Jsou ve všem o dost napřed. Někdy je to výhoda, někdy ne. Z toho plyne i to vymýšlení kravin a prošlapávání slepých uliček. Běžný internetový uživatel má za geeky zhruba 7 let zpoždění. Tedy, chová se tak, jak se chovali geekové před sedmi lety.

    Schválně si to zkuste podle sebe a řekněte si, co jste dělali na internetu před sedmi lety - a pak se podívejte na to, co dělá na internetu současná majorita 99 procent lidí.

  • 3 markonius // Jul 7, 2007 at 1:49 am

    No ono tohle platí i v technice, uvedu praktický příklad. Na střední jsme celá třída měli udělat projekt.

    Jednalo se o menší projekt s návrhem plošných spojů, desek, programování mikrořadiče atd., takže šlo o hodně komplexní záležitost. Projekt jsme si mohli zvolit sami. Naprostá většina lidí byly absolutní vizionáři, od revolučního alarmu s deseti čidly a vyhodnocování údajů a snad všeho se snažili udělat komplexní řídící jednotky.

    Já jsem dělal ze všech nejjednoduší věc, která splňovala pravidla, ale byla úplně primitivní, doslova splňovala základní podmínky zadání.

    Výsledek po roce navrhování se dostavil, mnozí v termínu měli pouze teoretické nákresy, někteří měli hotový naprosto nefunkční projekt a jediný funkční projekt byl můj, ten nejjednoduší.

    U podnikání je to stejné, máš jednoduché zadání, které obsahuje podmínku “vydělat peníze” a právě když to bude to nejjednoduší co danou podmínku splňuje, tak se ti to podaří spustit, narozdíl od ostatních, kteří skončí v různém stupní úspěšnosti, kdy jejich projekt nebude fungovat. Řekl bych, že je lepší udělat jednu věc pořádně a dotáhnout jí do konce než rozdělat něco vizionářského co nejsi schopen dokončit.

  • 4 Antonín Daněk // Jul 7, 2007 at 4:06 am

    >markonius: SPŠ SE: České Budějovice ? Zní mi to povědomě. :o)

  • 5 Petr // Jul 7, 2007 at 4:34 am

    Že by stále platilo to staré: Je těžší něco prodat než vyrobit!?

  • 6 Ondřej Sláčík // Jul 7, 2007 at 4:54 am

    Já myslím, že to všechno by se dalo shrnout do jedné věty:
    “” V jednoduchosti je krása” :)

  • 7 Cayman // Jul 7, 2007 at 7:05 am

    To je přeci ale staré dávné pravidlo, že “přesun krabic” sype více, jak něco vymyslet a vyrobit. Každý obchodník může na pohled vydělávat milióny ve srovnání s někým, kdo něco vymýšlí, a to platí v každém oboru.

    VŽDYCKY bylo jednoduší “jen” něco koupit a prodat, tj. co nejlevněji nakoupit a za dobrou cenu prodat. Obchodníci pak ještě přemýšlejí, jestli je výhodnější mít vysoký rabat na pár kusech nebo nízký rabat na stovkách prodaných položek.

    Je možné vydělávat na čemkoliv a znám spoustu lidí, kteří mají rádoby úspěšný business při prodeji počítačů, bytů, hot dogů, piva, vína, pracích prášků, zájezdů,… Stačí jen najít díru na trhu, tj. najít kupce. TO JE NEJVĚTŠÍ PROBLÉM.

    Je také otázka, komu se líbí takové podnikání, když jen přemisťuje krabice nebo obecně zboží?

    Příklad: Známej prodává byty v Praze - koupí-prodá (ani nekoupí fyzicky, jen najde prodávajícího a kupujícího) a má provizi třeba i 0,5 miliónu měsíčně. Budu proto já prodávat byty? NE, protože se mi to nelíbí a nechci se tím zabývat, jen proto, že to sype. Každý ale dělá to, co mu líbí.

    Ideální je, a proto se mi líbí obor vývoje software, když člověk jednou vymyslí a “vyrobí” a pak jen stále dokola prodává :-))

  • 8 Cayman // Jul 7, 2007 at 7:19 am

    JINAK jeden nápad pro Californii: CO TAKHLE OBESLAT počítačové firmy v Silicon Valley a okolí, ať koupí zaměstnancům Beach Cruises (podobně jak to udělal Google v Evropě)?

    Tak nějak jako uměle vytvořit poptávku apelem na to, že by měli také myslet na životní prostředí a podpořit své zaměstnance + při větší objednávce by mohli třeba dostat firemní nápis na rám kola zdarma.

    Myslím, že to by bylo docela dost objednávek a bez čekání na to, kdo si něco najde na Webu :-)

    Podobně např. prodejci aut by mohli k luxusním modelům dávat kolo zdarma, jen jim to nabídnout jako dobrý marketingový nástroj, tj. všechny je oslovit.

    Kdyby o to neměl John zájem, tak by to mohl třeba zorganizovat i někdo ze zájemců z Čech, tj. najit potenciální kupce v US, nakoupit u Johna kola z Číny a prodat je dále těm nově nalezeným kupcům :-))

  • 9 Cappy // Jul 7, 2007 at 10:39 am

    Cayman: Vím jak to myslíš, ale nevyžádané rozesálání emailů za účelem propagace nějakého produktu nebo služby se jmenuje SPAM - a jsou na to zákony….

  • 10 Tomas Vacek // Jul 7, 2007 at 10:54 am

    Cappy: Nebo taky nabidkou spoluprace :)

  • 11 Cayman // Jul 7, 2007 at 11:11 am

    To Cappy: Nemyslel jsem doslova rozeslat spam, ale jsou i jine cesty, třeba je oslovit přes jejich web, zavolat jim,…

  • 12 Cayman // Jul 7, 2007 at 11:15 am

    Jinak jsme měli kdysi velice dobrou odezvu na naši reklamní kampaň, když jsme vybraným zákazníkům zaslali ručně psaný dopis na ručním papíře, normální poštou. A to přímo managerům. Jednalo se o pozvání na nějakou IT konferenci.

    To byste nečekali, jaká byla pozitivní odezva na normální poštu a ještě rukou psanou v dnešní elektronické době plné mailů a spamu.

    Dokonce mi kdysi volat přímo ředitel jedné pobočky DELLu a chtěl poděkovat za pozvání pozváním na jeho firemní večírek :-)

  • 13 Tom Podlesny // Jul 7, 2007 at 3:23 pm

    Souhlasím s Cappym až na jednu věc: v 99% případů nakonec zjistím, že daný výrobek nebo službu už někdo nabízí… :-)

  • 14 LLook // Jul 8, 2007 at 2:17 am

    Tom Podlesny: To je pravda, na internetu je spousta obchodů s koly, přesto to Johnovi vydělává víc než některé jeho bezkonkurenční projekty.

  • 15 RAY // Jul 8, 2007 at 5:16 am

    Cayman napsal:
    >JINAK jeden nápad pro Californii: CO TAKHLE OBESLAT
    > počítačové firmy v Silicon Valley a okolí, ať koupí
    > zaměstnancům Beach Cruises
    > (podobně jak to udělal Google v Evropě)?

    Caymane, kdyby tohle bylo legální, tak by to řešilo problém 90% vyrobených produktů/služeb. Mnoho výrobků/služeb je geniálních a určitě by se prodaly kdyby o nich věděl ten správný segment, ale to právě často neví (na tomhle skapalo spousty dobrých produktů) a stojí to spoustu peněz, aby se o tom (legální cestou) dozvěděla byť jen setina toho segmentu.

  • 16 Cayman // Jul 8, 2007 at 9:19 am

    Omlouvám se všem, použil jsem špatné slovo “OBESLAT”. V té rychlosti psaní mi to nedošlo. Samozřejmě, neměl jsem na mysli obesílat firmy spamem, ale “kontaktovat” je rozumným způsobem.

    Přeci můžeš pozvat šéfa nějaké firmy na odborný seminář, na tiskovou konferenci, na charitativní koncert,… můžeš rozdávat letáky při výstupu z metra, na parkovišti,… a je na každém zda bude reagovat (viz také výše příspěvek o ručně psaném dopisu na ručním papíře, který každý z oslovených bral jako dobrý fór).

    Myslím, že v případě potenciální objednávky 500-2000 kol nějakou IT firmou v Silicon Valley by se vyplatilo i zaplatit borce, který vybrané firmy osobně navštíví a nabídne své služby pro jejich marketingové oddělení.

    Jinak “spousty dobrých produktů skapalo” právě na fantazii vymyslet dobrý marketing, který nikoho neurazí, neobtěžuje, ale pobaví, potěší, či zaujme.

    Je to asi deformace nás všech, co se pohybujeme jen na internetu, že stále uvažujeme v tom omezeném prostoru Internetu a mailů.

    ALE TO JE SPÍŠE NA SAMOSTATNÉ TÉMA - Jak dělat marketing v USA, popř. v Evropě, Jak vymyslet dobrou promotion, Jak oslovit co nejširší trh,… MOŽNÁ John by mohl o tom něco napsat, jaké využívá marketingové metody v US a zda-li se dají nějak napasovat evropské metody.

    Každopádně bych se vykašlal na nějaké SEO, které na normální zákazníky moc neplatí, a volil bych klasické principy Marketingu a Promotion (5P): Product - Price - Place - …

  • 17 Tomas Vacek // Jul 8, 2007 at 11:00 am

    Staci se podivat jaky marketing dela Apple.

  • 18 Oleg // Jul 9, 2007 at 12:01 am

    >>>> Proc je prodej kol o tolik uspesnejsi a stal se z toho seriozni business ze ktereho se da bezproblemu zit?

    asi je to tim ze “hmatatelne zbozi” se prodava lepe nez nehmotny majetek :)

    pokud to ovsem neni firma, ktera naizi komplexni sluzby v IT oblasti

  • 19 Peter // Jul 9, 2007 at 1:56 am

    hlavne to asi bude tym, ze trh pre predaj vyrobkov beznym ludom (bicykle) je ovela vacsi ako napr uctovnictvo pre male firmy alebo tlacove spravy, a teda rovnako “velky” uspech znamena vacsi obrat.

  • 20 marek // Jul 9, 2007 at 11:55 pm

    jako profesionálního cyklistu mě nepřestává fascinovat co všechno se dá s kolem dělat :)

    a nápad s papírem je fajn, takhle rozesílám novoročenky a tak - a vždycky úspěch. Je to obrovská změna oproti sms či mailu…

  • 21 Chose // Jul 10, 2007 at 7:06 am

    >>>> Proc je prodej kol o tolik uspesnejsi a stal se z toho seriozni business ze ktereho se da bezproblemu zit?

    Rekl bych, ze protoze optimalizace :). Kolik jsi Johne prodal kol lidem co neprisli pres search Googlu? Dalo by se z toho i tak bez problemu zit?

    Souhlasim s tim, ze hmotne zavedene zbozi se prodava lepe nez nehmotne nove sluzby, ale v tomto pripade bych rekl, ze jde hlavne o to, ze se ti Johne podarilo nalezt niku a v te se ti podarilo na googlu prosadit.

  • 22 John Vanhara // Jul 12, 2007 at 8:45 pm

    Markonius: Naprosto souhlasim. Je mnohem lepsi uvest do sveta a dokoncit neco jenoducheho nez mit obrovske plany jen na papire. Udelat takto neco jednoduchecho je umeni.

    Cayman: S tim jak to pises se softwarem si myslim, ze to uz davno neplati. Musis neustale vyvijet a kdyz se zastavis tak se ti business za 3-4 let uplne zastavi, protoze jsi prestal inovovat. U prodavani kol se za 3-5 let vubec nic nezmeni.

    Jinak ten napad s firmami neni spatny, ale je otazka na kolik by to vyslo a jaky by byl uspech. Ono se da delat spoustu veci, ale je potreba drzet naklady na propagaci dole, abych mohl prodavat levne.

    Chose: Samozrejme Google dekuji za vse!:-) Ale v tom to taky je, neni? Misto utraceni za jine reklamy, ktere jsou o dost drazsi vyuzivat jen jediny kanal, ktery prinasi vysledky? Osobne verim, ze kdyz zustanu delsi dobu na prvnim miste a budu prodavat levne, ze jmeno XYZ bikes bude cim dal znamejsi a vice lidi bude chodit sami o sobe (nebo budou i linkovat, apod.). Uz to vidim, v ruznych diskuzich… bez na www.xyzbikes.com maji tam levny kola.. apod.

  • 23 dali // Jul 13, 2007 at 12:06 am

    to John: využíváte nejlevnější formy reklamy?
    - direct mailing stávajících zákazníků (souhlasících)
    - nevirtualni affilate, resp. pribalovani kuponu se slevou pro jeho případné známe, nebo jina forma, za kazde ziskane doporuceni resp. uskutecneneho obchodu, za slevu z noveho kola a pod.
    - odmena za zajímavé zviditelnění, prejezd US :-) , skok s kolem z Brooklinského mostu, XYZ bikes v kosmu, no jde taky o to lidi pobavit, par fotomontazi trocha brainstormingu, free kola free napady :-) . Nakonec zajimava fotka jak Armstrong (kosmonaut) zdolava na kole teren Měsíce, vyuzit zamenu jmen s cyklistou v nejake vtipne formulaci a mame z toho možný zdroj pro viral a jedem a další ……. Sakra, musim koncit, už mi zas začina explodovat mozek :-) , to by nemělo konce.

Napis komentar