Podnikani v USA

Me zkusenosti s podnikanim v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Low cost sluzby, ktere meni zabehle podnikatelske modely

July 12th, 2007 · 27 Comments

Nejdrive chci podekovat Martinovi za vyborny email. Taky dekuji za pochvalu tohoto blogu a komunity, ktera se tady vytvorila. Tento email ma v sobe dobre myslenky a vratim se k nim na konci clanku.

Dobrý den,

píšete moc zajímavý weblog, v poslední dobÄ› je to v mojí Ä?teÄ?ce jeden z nejÄ?astÄ›ji navÅ¡tÄ›vovaných — možná i proto, že se tam sdružují lidé, které jinak v diskusích na internetu nenajdete, a diskuse se vedou ve skvÄ›le pozitivním duchu.

Váš Ä?lánek mÄ› pÅ™ivedl na jednu myÅ¡lenku, kterou jsem nechtÄ›l psát do komentářů, protože s Ä?lánkem tak úplnÄ› nesouvisí.

Geekové opravdu Ä?asto dÄ›lají vysoce prémiové služby, s vysokou pÅ™idanou hodnotou, a Ä?asto také cílí na zákazníky ochotné platit hodnÄ› (na užší, ale bohatší segment zákazníků). PÅ™itom ale mám pocit, že hroznÄ› Ä?asto uspÄ›jí ti, kdo jsou schopni nÄ›co nabídnout levnÄ›. Ale nemyslím levnÄ› a Å¡patnÄ›, ale levnÄ› a v rámci možností dobÅ™e.

Zákazníci totiž ve skuteÄ?nosti Ä?asto nechtÄ›jí spoustu souÄ?ástí prémiových služeb, nepÅ™inášejí jim takový užitek. A podnikatelé, kteří jsou nuceni nÄ›co dÄ›lat levnÄ›, obvykle postupným zkouÅ¡ením pÅ™ijdou na to, jaké souÄ?ásti služby mají nejvyšší pomÄ›r cena/výkon pro jejich zákazníka, a nabízejí jen tyto souÄ?ásti, ostatní odstÅ™ihnou. Ve skuteÄ?nosti nakonec poskytují zákazníkům nejvyšší užitek na jednotku penÄ›z a vÅ¡echny firmy v oboru se od nich zaÄ?nou uÄ?it, de-facto se vÅ¡echny zaÄ?nou stávat nejlevnÄ›jšími.

Krásný příklad toho, o Ä?em píšu v pÅ™edchozím odstavci, jsou low-costové aerolinky — udÄ›laly celému oboru ohromnou službu v tom, že ukázaly, co lidé (resp. velká Ä?ást z nich) ve skuteÄ?nosti od létání chtÄ›jí, a co je pro nÄ› zbyteÄ?né za danou cenu. PodobnÄ› je to, mám pocit, i v segmentu ubytování/hotelů, nebo tÅ™eba u nábytku (Ikea).

V mnoha oborech/segmentech podle mÄ› ani neexistuje poptávka po prémiových produktech a službách, aÄ?koliv jsou o ní podnikatelé pÅ™esvÄ›dÄ?eni. O tom svÄ›dÄ?í tÅ™eba úspÄ›ch Dacie Logan v segmentu malých jednoduchých aut (ukázalo se, že zákazníkům v tomto segmentu vůbec nevadí jít jeÅ¡tÄ› níže s kvalitou, pokud je to doprovázeno nejnižší cenou na trhu). Nebo tÅ™eba úspÄ›ch Aceru v segmentu levných notebooků — zde podle mÄ› ostatní firmy na trhu (HP, IBM, Dell) selhávají, protože nejsou schopny se ani v tomto segmentu “odprostit” od prémiového nádechu svých produktů (a nemyslím si, že by vÄ›domÄ› o tento segment nestály).

Možná, že nÄ›kteří podnikatelé nemají chuÅ¥ omezovat náklady a zkoumat, kde se dá ubrat, aby Å¡la snížit cena, a tak se drží svých prémiových služeb a produktů, nadále věří, že to takto funguje. Možná existuje Å™ada oborů, ve kterých nás Ä?eká podobný boom jako u aerolinek — jen je znát dopÅ™edu :-)

Co si o tom myslíte? (A prosím o shovívavost u těch příkladů, ani v jednom z těch oborů nejsem expert.)

Martin Snížek

http://www.snizekweb.cz

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

A muj komentar: Souhlasim a nedokazal bych to ani takto pekne popsat:-). Na tomto popsanem principu se mi velmi libi schopnost udelat neco co ostatni povazuji za nemozne. Treba ty aerolinky byly taky presvedcene, ze letenky neni mozne prodavat levneji. A najednou nekdo prisel a dokazal delat v podstate stejnou sluzbu (ocesanou o par zbytecnosti) za mnohem mene penez. To je neco pred cim smekam klobouk a velmi obdivuji.

Je to taky zpusob jak delat skutecne velky business. Sam jsem zjistil, ze kdyz mam nejake “genialni” napady, ze je treba dost casto tezke z nich udelat vyznamny business. Ale kdyz vstoupite na trh ve kterem je existujici poptavka a najednou dokazete prodavat mnohem levneji nez konkurenti tak mate vyhrano. Vemte si priklad s business na prodej kol. Jedine nad cim premyslim je jak to delat levneji nez konkurence. Zjistil jsem, ze prodat kolo za $95 nebo $115 udela obrovsky rozdil. Ze kdyz prodam levneji tak nakonec vydelam mnohem vice, protoze prodam vice nez dvojnasobek kol. Ale porad to neni ono. Mel bych to vymyslet tak, abych prodaval jeste mnohem levneji. Takze na tom musim zapracovat:-)

Byt nejlevnejsi je asi nejmene riskantni zpusob jak v necem proniknout. Kdyz jste nejlevnejsi tak vam zakaznici odpusti i nejake chyby ktere udelate. Takto to vidim na mych prikladech. Cim vice je moje nabidka podobna konkurenci tim mene me toleruji chyby. Kdyz jsem vyrazne levnejsi tak se zvysuje i tolerance zakazniku. Kdyz dokazu delat mnohem levneji, naskalovat business vyrizovani velkeho mnozstvi objednavek a jeste poskytnout dobre sluzby tak vim, ze mam vyhrano.

Popularity: 35% [?]

Tags: Podnikani & zivot v USA

Libi se ti muj blog?
Precti si knihu: Podnikani­ v USA
Nyni v knihkupectvich v CR a SR.
Moje prakticke rady jak podnikat a prorazit v USA.


27 responses so far ↓

  • 1 Jiri Knesl // Jul 12, 2007 at 9:34 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Coz mi pripomina vybornou knizku o vyvijeni sluzeb stylem “mene nez konkurence”. http://gettingreal.37signals.com/toc.php

  • 2 Petr Brádler // Jul 12, 2007 at 10:00 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ono je to dost diskutabilní. Záleží hodně na preferencích a možnostech zákazníka. Někdo preferuje nižší cenu, jiný zase kvalitu a s kvalitou obecně roste cena (ne vždy platí tato přímá úměra).
    Letenky a doprava je dobrý příklad, protože je mi jedno jestli se z bodu A do bodu B dostanu Fabií nebo Audi A4. Důležité je tam dojet.
    Na druhé stranÄ›, například elektronika je dle mého na opaÄ?né stranÄ›. RadÄ›ji si pÅ™iplatím za audio sestavu a koupím si SONY než nÄ›jaký „noname“ pÅ™ehrávaÄ?. Do garáže klidnÄ› i ten „noname“, ale do bytu bych volil kvalitu. PodobnÄ› je to tÅ™eba i u webdesignu a mnoha dalších oborech.
    Pak jsou tu jeÅ¡tÄ› „pocitové“ preference. Volala nám paní, která se ptala jestli jsou naÅ¡e dÅ™evÄ›né hraÄ?ky dováženy z Číny nebo jsou to Ä?eské výrobky a oÄ?ividnÄ› jí Ä?ínské zboží moc nesedÄ›lo.

  • 3 Tomas Bibrlik // Jul 12, 2007 at 11:43 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Co se týÄ?e elektroniky, tak mám taky názor, že si radÄ›ji pÅ™iplatím a koupím znaÄ?ku, které důvěřuji. A hlavnÄ› má Ä?lovÄ›k jistotu, že to prostÄ› bude fungovat a splňovat úÄ?el, za kterým jsem si to koupil..

    Pokud si dobÅ™e vzpomínám, tak existují 4 druhy zákazníků. Jedni chtÄ›jí kvalitu a kupují hned, bez rozvahy.. Další jsou takový, že kupují to nejlevnÄ›jší a kvalita je moc nepálí. Další jsou lidi, kteří proÄ?tou a vyhledají co nejvíce informací o tom daném výrobku a pak se teprve rozhodují, jestli koupit Ä?i nekoupit a poslední kupují prostÄ› tam, kde to znají, kde mají důvÄ›ru k obchodníkovi..

    Najdete to v každé marketingové uÄ?ebnici a je to vcelku zajímavé Ä?tení. V podstatÄ› se pak dá říci, že John má “potenciálnÄ›” možnost využít onÄ›ch 25% zákazníků, kteří touží po nejlevnÄ›jším zboží a když je na prvních místech, tak to má velmi dobÅ™e udÄ›lané :) . A také může využít jeÅ¡tÄ› pár procent lidí, kteří hledají a dÄ›lají kompromisi pÅ™i nákupu.

  • 4 Romza // Jul 12, 2007 at 11:47 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To John: Kdyz uz jsme u tech kol a nizkych cen, nezkousel jste kontaktovat internetovy shop jensonusa.com? Jsou z CA a chlubi se tim ze prodavaji soucastky na kola a kola nejlevneji na celem trhu v USA. Mozna by stalo za to je zkusit, jestli nemaji zajem prodavat vase cruisery.

  • 5 dafodil // Jul 12, 2007 at 11:51 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Zajimavy nazor, stoji za to nad tim zauvazovat, thx

  • 6 Jan Bláha // Jul 13, 2007 at 1:10 am  Add karma Subtract karma  +0

    S Ä?lánkem naprosto souhlasím, na podobné logice mám založen svůj byznys s úÄ?etním softwarem. Na zaÄ?átku jsem vstupoval na velmi konkurenÄ?ní trh (nÄ›jaký úÄ?etní software najdete v nabídce skoro každého prodejce HW), nicménÄ› díky rozumnÄ› udÄ›lanému e-shopu a pÅ™edevším cenám jsem dokázal prorazit, pÅ™iÄ?emž umím nabídnout i další rozumné parametry (dodací lhůty, možnosti placení atd.). na druhou stranu neposkytuji žádné prémiové služby, držím se striktnÄ› hlavní náplnÄ› byznysu – prodej pÅ™es eshop. Díky zaměření a cenám softwaru obsluhuji pomÄ›rnÄ› “dlouhý ocas” zákazníků, což je také jistÄ› důvod úspÄ›chu. Takže i na mém příkladÄ› je vidÄ›t že Ä?lánek má nÄ›co do sebe :)

  • 7 Martin Keller // Jul 13, 2007 at 1:55 am  Add karma Subtract karma  +0

    Úvaha je to zajímavá, na druhou stranu lze samozÅ™ejmÄ› zaÅ™adit “pÅ™edražené” služby a výrobky, které jsou též extrémnÄ› populární – v poslední dobÄ› iPhone, iPod – když u tÄ›chto výrobků porovnáte parametry jako cena/výkon tak skonÄ?í tvrdÄ› v poli poražených a stejnÄ› se na tyto výrobky stojí fronty. Myslím, že samozÅ™ejmÄ› vydÄ›lávat se dá jak v levném segmentu, tak i v luxusním segmentu.

  • 8 Chose // Jul 13, 2007 at 2:09 am  Add karma Subtract karma  +0

    Nepochybně existuje významný segment zákazníků, kteří preferují nížší cenu před komfortem. A pokud se dosahuje nízké ceny jen prořezáním doprovodných služeb, pak je asi vše v pořádku.
    Nedávno jsem ale Ä?etl o firmÄ›, která dosahovala nízkých cen díky velmi nízkým maržím – takových firem je spousta, ale tato se “proslavila” tím, že ji jedna jediná hloupá chyba zcela vymazala z trhu. Místo aby rozeslali nový katalog produktů nejlepším zákazníkům, rozeslali je na adresy tÄ›ch ostatních. Žádné nové objednávky nepÅ™iÅ¡ly a firma zkrachovala…
    Co mÄ› na tom baví nejvíc je to, že ta chyba mohla být způsobena klidnÄ› jenom zámÄ›nou znaménka ‘vÄ›tší’ za znaménko ‘menší’ v SQL dotazu. :)

  • 9 fandor // Jul 13, 2007 at 2:53 am  Add karma Subtract karma  +0

    Na tomhle principu funguje imho i banan hosting – pres totalne tragicke renome porad rostou a porad se najdou paka, co jim davaji sve penize. Stejne tak arabske cestovky v CR – vozi lidi do Tuniska (pro pracujici lid semiexotika) za sedmicku sakumprdum, ale sluzby taky dost bidny. Takze mozna je to skutecne jen o cene a na nevyspelych trzich (jako je ten cesky) neni ani potreba dodavat prumernou sluzbu, staci podprumerna.

  • 10 OndÅ™ej SláÄ?ík // Jul 13, 2007 at 4:20 am  Add karma Subtract karma  +0

    Hmm já si dovolím nesouhlasit s názory v Ä?lánku. Podle mÄ› je tÅ™eba rozliÅ¡it dvÄ› vÄ›ci, o kterých se tam píše. Ta první vÄ›c jsou služby a drhá vÄ›c hotové výrobky (produkty). SamozÅ™ejmÄ› pokud jde o služby, například ty aerolinky tak tam samozÅ™ejmÄ› plný souhlas. Sám jsem okusil let s Ryan Air a byl jsem spokojen. 99% zákazníkům skuteÄ?nÄ› nejde o to si popít a pojíst v první třídÄ›, ale prostÄ› potÅ™ebují se rychle a levnÄ› dostat tam kam potÅ™ebují (s tím, že se pÅ™edpokládá, že letadlo doletí a nespadne :) ). Co toho ostatního co bylo v Ä?lánku zmínÄ›no s tím se podle mÄ› rozhodnÄ› souhlasit nedá. V tomto případÄ› jde již o výrobky, a tam snižování cen na ukor kvality je možné jen do urÄ?ité míry. Pokud bude kvalita na ukor ceny Å¡patná (velmi pÄ›kný příklad “notebooky” firmy Acer) tak si nemyslím, že by firma nabízející tento druh zboží mÄ›la na trhu nÄ›jaké výsadní postavení nebo na tom nÄ›jak extra profitovala. OsobnÄ› neznám moc lidí, co si koupí notebook do Acera, už jen kvůli povÄ›sti jakou tato firma má. (zvlášt když si může koupit notebook s premiovým nádechem tÅ™eba jen o 1-2 tisíce dráž). Další příklad Dacie Logan. OpÄ›t zde platí to co jsem napsal. Nejchudší vrstva si toto auto možná koupí. Ale tÅ™eba neví, že toto auto nemá pozinkovanou karoserii takže se v nÄ›m svezou jeÅ¡tÄ› pár následujících let, ale dlouhé svezení to zÅ™ejmÄ› nebude (ne tak dlouhé jako s autem které stálo tÅ™eba o 30 tisíc více). Myslím si, že zaměřovat se na velmi levné produkty (ted nemluvím o službách tam je situace zcela jiná) je nesmysl. HlavnÄ› v dobÄ›, kdy i v ÄŒR vzrůstá poptávka po exluzivitÄ› (což můžete v troÅ¡ku nadneseném podání vidÄ›t tÅ™eba i v obchodÄ›, kdy máte keÄ?up za 15KÄ? a pak keÄ?up za 50kÄ?, který je z geneticky neupravených potravin a svÄ›te div se, prodej tÄ›chto potravin prudce roste :) ).

  • 11 Ant // Jul 13, 2007 at 7:12 am  Add karma Subtract karma  +0

    to OndÅ™ej SláÄ?ík: PíšeÅ¡, že neznáš moc lidí, co má ntb od Acera, ale vidíš, že se stále prodávají a mnoho lidí ho má. UrÄ?itÄ› nemáš známé pÅ™es celé spektrum segmentu, ale jen ty, kteří o tom, co kupují nÄ›co vÄ›dí. Sám mám Acer, dokonce jeden z nejlevnÄ›jších a do dnes jsem si nestěžoval, neboÅ¥ mým potÅ™ebám vyhovuje. Takže nevím, jaký užitek by mi pÅ™inesly 2-3 tis. navíc zaplacené. Myslím, že to je právÄ› na trhu to krásné, že není jednotvárný, ale každý chce nÄ›co jiného. Takže se uživí aerolinky nízko i vysokonákladové, 3 hvÄ›zdiÄ?kové hotely i penziony alá chalupa. Velké spoleÄ?nosti budou vždy kupovat Dell (Ä?i FS), kdežto domácnosti spíše Acer, Asus, … (a malé procento opaÄ?nÄ›). Plyne z toho jediné, každý má Å¡anci uspÄ›t, protože se vždy najde kupec na funkÄ?nost, kvalitu, luxus.

  • 12 OndÅ™ej SláÄ?ík // Jul 13, 2007 at 8:07 am  Add karma Subtract karma  +0

    to Ant: To co jsi jmenoval nebo alespoň 99% toho co jsi jmenoval jsou vÅ¡echno SLUŽBY. U služeb je ta situacelogicky opaÄ?ná. Jinak samozÅ™ejmÄ› ty si na Acer nestěžujeÅ¡ z jednoho prostého důvodu. Zatím s ním nemáš problém. MÄ›l jsi možná Å¡tÄ›stí na kus. V momentÄ› kdy se problém vyskytne, tak poznáš rozdíl mezi HP, Dell, IBM a Acerem. Nejde o výkon a potÅ™eby ale o lvalitu a péÄ?i o zákazníka. Jinak jsem nepsal, že Acer nemá Å¡anci uspÄ›t, ale že rozhodnÄ› nebude trhu dominovat, už kvůli té povÄ›sti, kterou si bohužel pro nÄ›j, svými nekvalitními výrobky a nemalými prolémy pÅ™i reklamaci, vybudoval. Jinak s tvrzením, že se vždy najde kupec, který je zaměřený na fuknÄ?nost, kvalitu nebo luxus souhlasím. Ale opÄ›t je tu ta pomyslná hranice, kterou když firma pÅ™ekroÄ?í, napÅ™. svými nekvalitními výrobky, tak pak příjde i o ty zákazníky z kategorie nízká cena :)

  • 13 Martin Snížek // Jul 13, 2007 at 8:51 am  Add karma Subtract karma  +0

    Ono to není o tom, “pojÄ?me vÅ¡ichni dÄ›lat levné vÄ›ci”. Jde o to, že firmy zaměřující se na optimalizaci nákladů v urÄ?itém odvÄ›tví dokáží to odvÄ›tví posunout nÄ›kam dál, protože zjistí, co zákazník skuteÄ?nÄ› chce a co je pro nÄ›j jak důležité.

    “OsobnÄ› neznám moc lidí, co si koupí notebook do Acera, už jen kvůli povÄ›sti jakou tato firma má.”

    Taky se Aceru nezastávám, sám jsem i zažil reklamaci asijského notebooku a už bych ho nechtěl, ale faktem je, že v Evropě prodá Acer nejvíc notebooků ze všech výrobců.

    A běžný Ä?lovÄ›k skuteÄ?nÄ› nechápe, proÄ? stojí HP se stejnými Ä?i horšími parametry o 2-3 tisíce víc – Å™eknete, že kvůli servisu, zastoupení, reklamaÄ?ním podmínkám, kvalitnÄ›jším materiálům a komponentám a kdo ví jeÅ¡tÄ› Ä?emu. Ale tohle nepotÅ™ebuje Ä?lovÄ›k, který si kupuje notebook za 15 tisíc na psaní poznámek ve Å¡kole, koukání na filmy na chatÄ› nebo Ä?tení dokumentů ve vlaku. Tedy aspoň ne tolik, aby za to tolik pÅ™iplácel.

    “Takze mozna je to skutecne jen o cene a na nevyspelych trzich (jako je ten cesky) neni ani potreba dodavat prumernou sluzbu, staci podprumerna.”

    Nejde o to, dodávat nÄ›co prudce nekvalitního, ale o to najít ty důležité parametry nabídky. Myslím, že v zahraniÄ?í lidé také chtÄ›jí levné vÄ›ci, není to jen záležitost ÄŒR.

  • 14 John Vanhara // Jul 13, 2007 at 11:48 am  Add karma Subtract karma  +0

    jeste je otazka jak moc je neco levnejsi. Kdyz je rozdil maly tak to neni presne ten dobry priklad. Situaci s notebooky v CR neznam, ale co kdyby Acer zacal delat stejne notebooky a prodaval je za 1-2 tisice korun? Vadilo by vam, ze jsou mene kvalitni? Nebo byste si rekli, ze treba babicce na stahovani emailu to staci… a najednou byste je zacali kupovat. Tohle je myslim co se stalo s temi leteckymi firmami. Kdyby delali stejne sluzby a byly by jen o 10% levnejsi nez konkurence tak by jim to taky neproslo, ale tim ze dokazou delat mnohem levneji tak to verejnost toleruje a vse funguje.

  • 15 OndÅ™ej SláÄ?ík // Jul 13, 2007 at 1:26 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To John: Jj jenomže to je možná jeÅ¡tÄ› nÄ›co trochu jiného. Ty notebooky asi o moc levnÄ›ji dÄ›lat nejdou. JasnÄ›, v USA jsouty notebooky jeÅ¡tÄ› daleko levnÄ›jší, ale nikdo ti nevyrobí notebook za takové peníze. Ani Acer :) U tÄ›ch notebooku si myslím, že je cena skuteÄ?nÄ› úmÄ›rná kvalitÄ›. U tÄ›ch nízkonákladových aerolinií je to podle mÄ› tím, že prostÄ› dokázali perfektnÄ› odhadnout trh. Osekali to, co 99% cestujících nepotÅ™ebuje. Proto snížili náklady na každý let a proto mohou nabízet letenky daleko levnÄ›ji :) Na druhou stranu je ale pravda, že i pÅ™es nízkonákladovky klasické aerolinky podle mÄ› nekrachnou. Protože i ten zlomek cestujících co s nimi bude lítat a který bude chtít ten komfort (pití, jídlo, první třídu, ne tak nízké váhové kvoty na zavazadla, tv, pÅ™ipojení na net v letadle apod.) je v pohodÄ› uživí. Podle mÄ› tohle je ten případ, kdy se nevyplatí být nÄ›kde mezi. BuÄ?to musíte nabízet co nejlevnÄ›jší služby a nebo co nejexkluzivnÄ›jší :) (tohle samozÅ™ejmÄ› mířím na ty aerolinky)

  • 16 John Vanhara // Jul 13, 2007 at 2:25 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ale ty klasicke aerolinky byly urcite presvedceni, ze to levneji delat nejde. A najdednou to nekdo vymyslel a dokazal to.

  • 17 OndÅ™ej SláÄ?ík // Jul 13, 2007 at 3:48 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Jj to je pravda :) Dobře pro nás :)

  • 18 Dali // Jul 14, 2007 at 1:03 am  Add karma Subtract karma  +0

    to John: ty klasické linky mohly být pÅ™esvÄ›dÄ?eny, že létání je tak prestižní vÄ›c, že by to lidé nepÅ™ijali. Pochybuji, že by je nenapadlo snížit cenu snížením nákladů. Ale malá zmÄ›na pÅ™i případném zkouÅ¡ení mohla vyznít do prázdna a tak to Ä?ekalo na nÄ›koho, kdo do toho bez pÅ™edsudků praÅ¡tí, samozÅ™ejmÄ› nÄ›koho s dostateÄ?ným kapitálem. Co tÅ™eba v takové taxislužbÄ›? ÄŒekat celý den na Å¡taflu za 30-100KÄ? /km nebo jezdit za 10,- KÄ? celý den? Ale tady si dovedu pÅ™edstavit tÄ›ch prořízlých pneumatik. :-)

  • 19 Tomas Bibrlik // Jul 14, 2007 at 1:46 am  Add karma Subtract karma  +0

    Když se bavíme o notebookech, tak taky bych si Acer nekoupil. Fakt je, že dlouho mÄ›li prostÄ› nejlevÄ›jší Nb a lidi, kteří to potÅ™ebují skuteÄ?nÄ› jen na psaní, film, internet atd., tak jim Å¡lo hlavnÄ› o cenu. Ale mÄ› se straÅ¡nÄ› lidí, že HP se nevzdalo a taky dotlaÄ?ilo na trh osekané verze svých dražších verzí a dotáhlo se na ceny Aceru. A když si mám pak vybrat Acer za 12500,- s jeho dlouholetou povÄ›stí a za 13000,- můžu mít téměř to samé od HP!!! tak se není o Ä?em bavit..

    Mnoho lidí sice říká, jak má Acer lepší vychytávky (webkamera apod.), ale když se jich zeptám, kolikrát ji použili, tak téměř vždy odpovÄ›Ä? zní že nikdy.. To si radÅ¡i pak vemu FujiSiemens a mám jistotu, že bude ten notebook aspoň stále pÄ›kný na oko, protože má lepší zpracování materiálu. Acery se téměř vždy doÅ¡krábají a mají samé rýhy na sobÄ› apod..

    PÅ™esnÄ› pÅ™ed 14dni, kámoÅ¡ kupoval právÄ› své 65leté babiÄ?ce právÄ› toto HP (http://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=1051400810CE014E6P) a jí to prostÄ› staÄ?í, ona nepotÅ™ebuje Bluetoothâ„¢ a podobné vÄ›ci.. Ale touží po tom, aby ji ten notebook pÅ™ežil (jsem si vzpomnÄ›l na jednu reklamu s natíráním plotu :) – tak to berte s nadsázkou).

    Na ulehÄ?ení – skuteÄ?nÄ› mÄ› pÅ™ekvapuje, kolik starších lidí v důchodÄ› zaÄ?íná využívat služeb internetu a celkovÄ› používají PC. I má babiÄ?ka, která má 72 má doma internet a každý den ho používá!!! Nikdy bych si to nedokázal pÅ™edstavit pÅ™ed 5lety, že tolik důchodců bude po netu toužit a brouzdat a hledat informace. Ono i toto by mohl být dobrý segment trhu..

  • 20 Cappy // Jul 15, 2007 at 3:43 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Zajímavá debata.

    Možná by ale nebyla tak rozjitÅ™ená, kdyby se obecnÄ› ctilo motto: “dÄ›lat jenom to, co je nezbytnÄ› nutné”.

    Když se budete soustředit na to podstatné, bude to automaticky levné.

    Jestliže létání je přeprava z bodu A do bodu B, jestliže web jsou informace a jejich hledání, jestliže produkt je především o obalu, tak low-cost služby a zboží je především o efektivitě nutného.

    Nic víc, nic míň.

  • 21 Martin Pilnik // Jul 16, 2007 at 8:01 am  Add karma Subtract karma  +0

    [Cappy] … a dodal by som to Ä?o nadhodili hore. Treba byÅ¥ alebo lacný, alebo drahý. Medzitým je Å¡edivý priemer.

  • 22 John Vanhara // Jul 16, 2007 at 8:59 am  Add karma Subtract karma  +0

    Cappy: Ale nemyslis, ze to je strasne tezke? Poznat co je skutecne nezbytne nutne. Jde treba o ruzne zvyklosti. Treba zakaznik je zvykly mit k dispozici podporu na telefonu (toll free linku zdarma). Malokdo ma treba odvahu ty telefony odstranit i kdyz to je hodne drahe je obsluhovat.

    Pracuji s jednou hosting firmou, ktera vubec nema v USA telefonni podporu. Ale na kazdy email behem 5 minut odpovi. Slibuji do hodiny, ale vetsinou to je jen par minut (je jedno jestli je den, noc, vikend…). Jsou asi hodne uspesni (pres 80,000 hostovanych domen), ale taky to chtelo odvahu to takto udelat.

    Proste jsou urcite veci co si vsichni myslime, ze MUSIME poskytnout, protoze zakaznik bez nich nemuze byt. Ale nemusi to byt vubec pravda.

  • 23 Cappy // Jul 16, 2007 at 1:54 pm  Add karma Subtract karma  +0

    John V. & Martin: S tím nemohu polemizovat. Je to tak.

    Ano, je to vlastnÄ› takový paradox, protože poznat co je nezbytnÄ› nutné je straÅ¡nÄ› těžké. Málokdy to vyplyne ze situace a musí se na to pÅ™ijít — nebo tu nepostradatelnou znalost nÄ›jak pÅ™echodnÄ› nahradit… a to jediné, co je po ruce, je vždycky Ä?istá dÅ™ina.

  • 24 Radim // Jul 20, 2007 at 11:48 am  Add karma Subtract karma  +0

    To: John Vanhara
    ta hosting spolecnost z USA ma nejaky nazev ?
    Muzes prozradit, urcite to nebude reklama ..:)
    Diky
    R.

  • 25 John Vanhara // Jul 20, 2007 at 4:23 pm  Add karma Subtract karma  +0

    http://www.icdsoft.com

  • 26 Letenky // Jul 20, 2007 at 11:54 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Mužu malý odkaz, díky :-)

  • 27 Jarek Jesenský - www.in4U.cz // Jul 21, 2007 at 6:45 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Je zajímavé, jak si nÄ›kdo (OndÅ™ej SláÄ?ík) může jeÅ¡tÄ› stále dovolit v diskusi na Internetu nÄ›co zcela nepravdivého demagogicky tvrdit (“Acer rozhodnÄ› nebude trhu dominovat”, nebo “Notebooky asi o moc levnÄ›ji dÄ›lat nejdou.”), aniž by si pÅ™edtím ověřil fakta, klidnÄ› i u Ä?eských zdrojů, neumí-li anglicky.

    1) Acer už nyní je celosvÄ›tová trojka co do poÄ?tu prodaných notebooků a letos by mÄ›l pÅ™edbÄ›hnout i souÄ?asnou dvojku, tedy Del, viz http://www.gsm4u.cz/acer-predstavil-zcela-novy-design-notebooku-modelove-rady-aspire-clanek2320.htm

    2) Notebook již jde vyrobit 3x levněji než kolik stojí nyní ty nejlevnější, viz http://www.gsm4u.cz/olpc-aneb-notebook-za-2000-korun-puvodne-clanek2333.htm

Napis komentar