Podnikani v USA

Me zkusenosti s podnikanim v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Low cost strategie u businessu s koly

July 24th, 2007 · 40 Comments

Kdyz jsme v jednom z minulych clanku diskovali o low cost sluzbach tak jsem premyslel jestli trosku nezmenit strategii u meho businessu XYZbikes (prodej kol).

Kdyz jsem zacinal tak jsem prodaval kola za $105-$110. Pak jsem slevnil kola na $95 a pocet objednavek se zvojnasobil.  Nejak tak tusim, ze kdyz slevnim kola o dalsich $5-$8 dolaru, tak se znovu objednavky zdvojnasobi (a mozna to bude jeste vice nez dvojnasobek). Vyskousel jsem to tak, ze jsem dal inzeraty na Craigslist. Kdyz tam dam kola za $95 tak hodne lidi je kupuje, ale kdyz tam nabidnu kolo za $85 (dal jsem tam ojeta kola se skrabanci) tak me lidi doslova rvali ruce. Inzerat jsem musel po hodine stahnout, protoze mi zavolalo asi 20 lidi a hned si chteli pro kola prijet.
Soucasny trh funguje zhruba takto:

1. Jsou tady importeri/distributori, kteri dovazeji kola z Ciny, ale vyhybaji se retailu. Nechteji jednat s koncovymi zakazniky, nemaji kamenne obchody a neprodavaji pres web (protoze nechteji konkurovat svym dealerum). Proste jejich business je striktne dovazet kola do USA a pak je prodavat pres jejich distributorskou sit.

2. Pak tady jsou obchody a online obchodnici. Ti nakupuji kola od importeru/distributoru za velkoobchodni ceny a prodavaji je pak primo zakaznikum. Jejich vyhoda je, ze mohou pracovat s vice ruznymi distributory (mohou nabidnout vice ruznych znacek kol). Taky nemusi objednavat velke mnozstvi kol. Distributori jsou ochotni prodat klidne jednotliva kola za velkoobchodni ceny. Obchodnici mohou nakoupit kola po par kusech presne podle toho jak se prodavaji. Distributori jim daji kola na fakturu, takze je treba zaplati az je prodaji. Asi vidite, ze to ma svoje vyhody a obchodnikum se docela vyplati s distributory pracovat.

Samozrejme to zjednodusuji, a jsou tady ruzne vyjimky. Ale vetsina trhu s beach cruisery funguje tak jak popisuji.

Mel jsem trosku cas zjistit jake jsou dealerske ceny. Ty zacinaji na $78-80 pro nejlevnejsi modely kol + cena za dopravu k obchodnikovi. Obchodnici zridka prodavaji kola pod $100. Vetsinou prodavaji alespon za $120 a vice. A to se bavim o online obchodech, ktere si mohou dovolit byt levne. Kamenne obchody prodavaji nejlevneji za $150 stejne kolo (plati najem prodejny a jine naklady, ktere jim neumozni prodavat levneji).

Kdybych se rozhodl prodavat za $85-$88 tak mi vetsina konkurencnich firem nemuze cenove konkurovat. Prodaval bych skoro za stejne ceny za ktere oni kola nakupuji.  Taky bych docela utocil na existujici a zavedeny business model, ktery ted existuje u vetsiny firem.

Co myslite, mam to zkusit? Na kolech je slusny rabat a vydelavat budu i kdyz je slevnim. Jedine co me odrazuje je, ze se kola mozna prodaji az moc rychle. Uz ted je mym nejvetsim problemem mit dostatek kol na sklade. Prislo mi behem poslednich dvou tydnu zhruba 800 kol (dva velke 40″HQ kontejnery). I se soucasnym tempem je za 2-3 mesice vyprodam. V mem skladu uz ted maji hruzu kam to mnozstvi kol uschovat. Ono se to nezda, ale fakt to uz zabira docela hodne mista. Kdyz slevnim ceny tak bych mozna vsechna kola vyprodal behem jednoho mesice. Coz by bylo super, ale zase bych nemel co prodavat, protoze dalsi zasilky me prijdou zhruba za 2 mesice. Mohl bych objednat vice kol pro pristi zasilky, ale muze se stat, ze moje teorie nebude fungovat a pak bych ty kola ve skladu nemel kam dat.

Taky nechci nastavat zakazniky tim, ze budu casto menit ceny. Zakaznika to nepotesi, kdyz vidi, ze o par tydnu pozdeji mohl kolo slevnilo. A obracene ho nepotesi, ze videl levne kolo a pak je zase zdrazene. Vysledoval jsem, ze lidi delaji pruzkum a kupuji s tydennim a delsim zpozdenim. Treba slevnim ceny, ale trva to 7-14 dnu nez doopravy zacne chodit hodne objednavek. Kdyz ceny zdrazim tak mi pak chodi spousta emailu, jestli jeste muzou dostat tu slevu a ze to propasli.:-)

Popularity: 43% [?]

Tags: XYZ Bikes Start Up

Libi se ti muj blog?
Precti si knihu: Podnikani­ v USA
Nyni v knihkupectvich v CR a SR.
Moje prakticke rady jak podnikat a prorazit v USA.


40 responses so far ↓

  • 1 Cayman // Jul 24, 2007 at 7:38 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Co to znamená “na kolech je slusny rabat”? Kolik máš, Johne, na jednom kole rabat? 20-30 USD? To by pak “zisk” pÅ™ed zdanÄ›ním pÅ™i prodeji tÅ™eba 800 kol vycházel na nÄ›jakých 16.000 – 24.000 USD, že?

    To ti vážně stojí za ty starosti? Není to trochu málo za 2-3 měsíce práce s následným vyřizováním reklamací a přemýšlením o náhradních dílech, skladu, starostmi se zaměstnanci?

    Kolik je třeba provize za prodej bytu nebo nějaké fajnové chalupy v US? Nebyl by to jednodušší způsob podnikání?

    Kamarád prodává jako dealer IT systémy v US a pÅ™ijde si na nÄ›jakých 10-20 tisíc USD mÄ›síÄ?nÄ›. PodobnÄ›, další kámoÅ¡ v Praze prodává byty a má provizi nÄ›jakých 300-500 tisíc mÄ›síÄ?nÄ›.

    Nebylo by lepší se soustředit na nějaký pořádný business a raději udělat 1-2 kšefty do měsíce za pořádnou odměnu, jak se starat o prodej 800 kol?

    Poznámka: Jak dlouho tÅ™eba bude trvat, než Ä?íňani pÅ™ijdou na to, že je jednodušší založit si vlastní distribuÄ?ní firmu v US a prodávat kola přímo z jejich fabriky v ČínÄ›? Pak bude po slavném podnikání s koly, že?

  • 2 Ivan // Jul 24, 2007 at 9:19 pm  Add karma Subtract karma  +0

    V okruhu mých známých kteří provozujeme internetové obchody tÄ›mto low cost stratégům říkáme “kurviÄ?i cen” :) Bude-li tvá firma nÄ›jakým významným způsobem ohrožovat prodeje konkurentů budou se muset nÄ›jakým způsobem pÅ™izpůsobit. A pak mohou nastat dvÄ› varianty:

    1) konkurenci se podaří ceny napodobit a tvé prodeje se dostanou na stejná Ä?ísla jako pÅ™ed snížením cen a ty budeÅ¡ mít ve finále menší peníze. V takovém případÄ› už taky není možnost ceny zpátky zvednout, protože by se ti prodeje zastavili. Leda by jsi se na zvýšení cen dohodl s konkurencí ;)

    2) konkurenci se nepodaří jít na tvé ceny a ty budeš monopolním prodejcem beach cruiserů na americkém trhu :)

    Vyber si :)

  • 3 Jirka // Jul 24, 2007 at 10:53 pm  Add karma Subtract karma  +0

    S tou dalsi slevou bych mozna pockal. Sice prodas vice kol, ale zas z nich budes mit mensi zisk. Otazka je jaky bude ten rozdil zisku, a zda bude o hodne vetsi nez ted.

    Hlavni je si to promyslet ve smyslu toho, ze by jsi se pak musel starat o vice objednavek atd…
    Takze otazkou zustava stoji za to mit s tim treba dvojnasobek starosti a pritom jen o X procent vyssi zisk.

    Asi bych zkusil udelat odhad o kolik pro tebe bude narocnejsi zarizovat objednacky vice kol. Dale zjistit jak moc se diky sleve zvisi prodeje. Pak dle pomeru zjistit zda se ti to vyplati ci ne.

    Mozna bych udelal proste nejakou kratkodobou slevu diky ktere zjistis, jak moc bude zajem.

  • 4 Steve // Jul 24, 2007 at 10:57 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Udelej mesic pred tim, nez ti maji prijit dalsi kola “super saver” akci a zlevni vsechny kola. Za mesic snad uvidis, jaky to ma potencial a pak se muzes rozhodnut, jak to udelas s dalsi zasilkou, ktera ti prave prijde.

    Hodne zdaru

  • 5 Mário Roženský // Jul 24, 2007 at 11:31 pm  Add karma Subtract karma  +0

    S tou slevou: Vyjde ti “zisk” * kola

  • 6 Mário Roženský // Jul 24, 2007 at 11:32 pm  Add karma Subtract karma  +0

    hups ono se to nějak ořezalo a zbytek sáhodlouhého příspěvku to smazalo:( pls delete

  • 7 Martin Pilnik // Jul 24, 2007 at 11:46 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Sú tu 4 obdobia s rôznym pomerom dopyt/ponuka:
    1. Plný sklad
    2. prázdny sklad
    3. Pred a sezóna
    4. Mimo sezóny (máte tam vôbec obdobie, keÄ? nesvieti slnko? :-)

    Ja by som pre každé obdobie nastavil Ä?asovo obmedzenú zľavu v inej výške. Ako? Diskusia nad tým by aj mňa zaujímala.

  • 8 Rammi // Jul 25, 2007 at 12:30 am  Add karma Subtract karma  +0

    Resim tady stejny problem, jak nastavit ceny, tak abych byl silne pod konkurenci?
    Asi ne, protoze v nase slavnem zakoniku je povinna dvouleta zaruka a ja jeste nevim kolik veci se bude vracet a tak musim alespon ze zacatku drzet ty ceny dost vysoko abych na pripadnych reklamacich neprodelal kalhoty.
    Ten zakon je fakt naho… predstavte si, ze prodavate vec za 300 kc ktera se nekomu za rok a pul pokazi a tak ji pujde reklamovat. Uz jen pro jistotu musite ceny zvednout na 600 kc protoze nikdy nevite kolik se najde lidi, kteri budou po roce reklamovat vec za 300 kÄ?.
    Tím, že zvednu takto cenu, tak se případný poÄ?et reklamací zvýší, protože 600 už se tÅ™eba nÄ›komu vyplatí reklamovat, zatímco na 300 kÄ? by se vykaÅ¡lal s tím, že od toho víc Ä?ekat nemůže.
    Uvažoval jsem o tom, že bych dával 30% slevu pokud se vzdají práva na reklamaci, nebo neco takového. Jenže to by zase využili jenom lidi, kteří by to stejně nereklamovali ani bez slevy, takže bych na tom zase prodělal.
    NepoÄ?ítám, že tÄ›ch reklamací bude hodnÄ›, ale jeden nikdy neví u výrobků z Číny.

  • 9 Rammi // Jul 25, 2007 at 12:35 am  Add karma Subtract karma  +0

    A jeste jedna vec, kterou zvazuju… co takhle nastavit ceny v shopu relativne vysoko, resp na obvyklou uroven. Ale vymyslet system slev, tzn domluvit se s nejakym jinym webem, ze jim date napr. 100 kuponu na 20% slevu nebo darkove kupony na $20 (coz vyjde cca nastejno), a muzou o ne udelat soutez, nebo je proste rozdat jak je napadne. A muzete prodavat za dvoji ceny – jak nizke, tak i bezne a kazde levneji prodane kolo je zakaznikovi, ktery by se jinak treba ani na vas web nedostal.

  • 10 Cappy // Jul 25, 2007 at 1:22 am  Add karma Subtract karma  +0

    To John V.:

    Strategie je to výborná. Momentálně to považuji za dobrý nápad a já bych do toho šel. Pokud bych byl tvým ředitelem obchodu, okamžitě bych při nejbližší příležitosti zlevnil kola na nejnižší možnou mez. Pokud je to ekonomicky únosné, klidně na těch 89 nebo 85 dolarů. A jak říkám, okamžitě.

    Zde jsou důvody proÄ? bych to udÄ›lal:
    1) Každý distributor, který odebírá ve velkém, může ve fabrice dostat množstevní slevu.
    2) Problémy s dodávkami mají urÄ?itÄ› i ostatní distributoÅ™i (= tzn. že možná mají málo kol).
    3) To, že lidem Å™ekneÅ¡: “máme momentálnÄ› vyprodáno, ale cena se do budoucna nemÄ›ní” je tvoje výhoda – ne nevýhoda. Lidi nekupujou to, co nikdo další nekupuje.

    …a jeÅ¡tÄ› spousta dalších, které teÄ? nebudu vypisovat.

  • 11 Radim // Jul 25, 2007 at 1:24 am  Add karma Subtract karma  +0

    to Cayman :
    zajimavy prispevek ..
    co se tyce platu/vydelku tvych kamaradu a pravdepodobne i tebe,
    tak to vas vazne obdivuju, takove penize si “obycejny normalni” clovek v CR nevydela za rok :)

    Co se tyce realit tak to bych sel delat taky s takovou provizi.
    Myslim ale ze to je jeden ze 100 ktery “prodava” lukrativne luxusni nemovitosti.

    Obecne muze byt daleko rizikovejsi prodavat/zprostredkovat jednu vec (byt,dum,techn.celek, ..) za mesic/rok nezli napr. prodej 10 kol denne, zisk je urcite diferencialne odlisny ale riziko je jine a hlavne tok penez je vyvazeny.

    Tot muj nazor.

    Co se tyce kol a Johnyho,
    take by me zajimalo jaky bude hruby zisk po sleve na cca 85 dolaru
    - pocitam tak do 25 dolaru, mozna nas Johny opravi.

    to John:
    podle me, pokud bych videl ze za 85d/kolo lidi “trhaji ruce”, dam to na 89d a prodavam ve velkem.
    Nejde jen o zisk ale o reference.
    Pricemz 89d muze byt jen rekneme 12% prazdninova sleva, jinak bude kolo stat treba 99d.
    Pokud vse prodas, tak lide predobjednaji a v zari/rijnu dostanou.

    Sice nevim jakou mate zimu ale pokud to prodej kol zasadne neomezi ja bych to udelal.

    Otazkou je konkurence, muzes ji tim docela odvarit, coz muze mit nasledky :)

    Tak me napadlo, skoda ze ty kola nejde realizovat i u nas v CR, mozna by to mohlo byt taky zajimavy, ale chybi nam more, ….

    Nikomu nevnucuju … jen muj nazor.

    Radim

  • 12 Jakub Suchy // Jul 25, 2007 at 1:26 am  Add karma Subtract karma  +0

    A kdyz nad tim tak premyslim, tohle je duvod, proc prodavam sluzby :)

  • 13 Tomas Bibrlik // Jul 25, 2007 at 3:19 am  Add karma Subtract karma  +0

    To Radim: dneska jsem brouzdal, a myslím, že už tyto kola v ÄŒR máme :) mrknÄ›te na www .citybike-prague. com – na právé stranÄ› bych Å™ekl, že jsou to ty samé kola jak Johnovi..

    A můj názor na Johnův plán: nejsem žádný obchodník a nemám s tímto moc zkuÅ¡eností, ale já bych kola první slevnil max. na tÄ›ch 89$ (aÅ¥ žije BaÅ¥a), aby je John skuteÄ?nÄ› bÄ›hem mÄ›síce nevyprodal a pak 2 mÄ›síce furt vysvÄ›tlovat, že sice za tu samou cenu je budou mít i pak, ale až za 2 mÄ›síce. Sice John tady o tom psal, že v US to tak bez problémů funguje, ale stejnÄ› dle mého to bude otravné furt vyÅ™izovat objednávky dopÅ™edu..

    To Cayman: on sice John na tom zatím nemá třeba (pro tebe) dost peněz, ale má rozložené své portfolio příjmů a stejně se z něj do půl roku stane největší importér :) a pak vloží tvé kámoše do kapsy.. A třeba kamarádům se přestane dařit a budou v .. ale to jim nepřeju!

  • 14 Jura // Jul 25, 2007 at 4:04 am  Add karma Subtract karma  +0

    Máš nÄ›jaký odhad jak velký může být trh s beachcruisery a jak je nasycený? Já bych se bál možnosti, že bÄ›hem roku totálnÄ› nízkých cen nasytím trh a celej bussinness půjde do háje – radÅ¡i bych prodával 2-3roky s vyšším rabatem míň kol mÄ›síÄ?nÄ› – ve finále to taky udÄ›lá vÄ›tší zisk, ne? NehledÄ› na plynulost dodávek..

  • 15 Martin Keller // Jul 25, 2007 at 5:18 am  Add karma Subtract karma  +0

    To Cayman:

    1.Kamarád – to že mé jako dealer 10-20k mÄ›síÄ?nÄ› – buÄ? je extrémnÄ› schopný nebo má veliké Å¡tÄ›stí, protože plat 120k-240k roÄ?nÄ› je v USA extrémnÄ› naprůmÄ›rný příjem.

    2.Kamarád – obchod s nemovitostmi – pokud si nÄ›kdo myslí, že obchod s nemovitostmi je jednoduchá a rychlá cesta ke zbohatnutí tak by se nemýlil, pokud by si to samozÅ™ejmÄ› s ním nemyslely další (deseti)tisíce stejnÄ› supernaivních lidí. Málokde najdete tak konkurenÄ?ní obor jako je v nemovitostech, v Ä?echách najdete tisíce realitních agentur, pouze zlomek z nich vydÄ›lává velké peníze. Tím neříkám, že se nemovistotech nedá zbohatnout, samozÅ™ejmÄ› že dá a to velmi (stejnÄ› jako na importu levných kol do USA).

  • 16 Honza // Jul 25, 2007 at 6:09 am  Add karma Subtract karma  +0

    To cayman:

    Jestli John dovede dostat z kol x tisic dolaru mesicne a dale ma zkusenosti s delegovanim prace a rizenim lidi, neni duvod proc by se tomu nevenoval. Dokud stihe, neni problem, pokud nestiha, je to dost penez na delegovani cinnosti a vydelavani. A mnohem stabilnejsi a predikovatelnejsi zalezitost nez jednorazove vydelky, ktere mohou byt klidne jen o stesti… Osatne to muze delat take ve zbylem case.

  • 17 Cayman // Jul 25, 2007 at 8:20 am  Add karma Subtract karma  +0

    To Martin K.:

    Máš pravdu, že “plat 120k-240k roÄ?nÄ› je v USA extrémnÄ› naprůmÄ›rný”, ale tím míníš asi plat zamÄ›stnance, kdy je spíše obvyklé mít tak 50-70k. ContractoÅ™i jsou na tom ale úplnÄ› jinak a vÄ›tÅ¡ina schopných IT specialistů pracuje jako contractors. Firmám se to více vyplácí a kdo je schopný, tak nepotÅ™ebuje firemní požitky, neboÅ¥ si vydÄ›lá více, jak v zamÄ›stnání. SamozÅ™ejmÄ›, bez jistoty, ale tu nemáš stejnÄ› ani v zamÄ›stnání :-)

    StejnÄ› tak souhlasím s realitním trhem. Já bych do toho nikdy neÅ¡el a kámoÅ¡ taky nemá takový příjem každý mÄ›síc. TeÄ? pÅ™es prázdniny asi nic neprodá, tak proto si dává dlouhé prázdniny a užívá si penÄ›z, co vydÄ›lal.

    KaždopádnÄ› je to každého rozhodnutí, Ä?emu se vÄ›nuje. Já nikoho neodsuzuji a nic neshazuji. Jen bych asi nemÄ›l sílu, Ä?as a energii se vÄ›novat málo ziskovým položkám, proto jsem psal ty příklady, že peníze lze vydÄ›lat i jinak, dle mého jednoduÅ¡eji.

    To Tomas B.:

    JasnÄ›, rozložení příjmů je ideální, ale více Ä?inností pÅ™ináší více starostí, jak jedna Ä?innost, na kterou se Ä?lovÄ›k může specializovat a být ve svém oboru jeden z nejlepších. Jinak, každému se může pÅ™estat daÅ™it, to platí pro vÅ¡echny obory podnikání.

  • 18 Pfk // Jul 25, 2007 at 10:23 am  Add karma Subtract karma  +0

    Zajímalo by mÄ›, proÄ? tzv. kur*it trh, když jsou zisky takové, jaké jsou. Tím by se konkurence vyprovokovala k nÄ›jaké reakci. Stojí to za to budit spícího medvÄ›da?

  • 19 Tom Podlesny // Jul 25, 2007 at 10:42 am  Add karma Subtract karma  +0

    Cayman: Že ty jsi z Ostravska? :-) (fajnove chalupy)

  • 20 VlaDog // Jul 25, 2007 at 11:06 am  Add karma Subtract karma  +0

    Johne já myslím a ty sám cítíš že to není jen o tom že snížíš cenu a vÅ¡echno bude jeÅ¡tÄ› lepší. ;-) Otázka není jestli jít na trh s nejnižší cenou? Otázka je co tím chci dosáhnout?! Kam míří tvůj byznys? VÅ¡echno má své pro a proti a každý Ä?lánek trhu má své důvody záhy zjistíš že je velice nároÄ?né spravovat tisíce klientů a Å™eÅ¡it jeÅ¡tÄ› dovozy. Pak zjistíš že sis poÅ¡kodil trh pÅ™edchozí neuváženou cenovou politikou že nemáš Å¡anci budovat, podporovat svou distribuÄ?ní síť! Co bude za rok za pÄ›t let? ChceÅ¡ to pořád dÄ›lat jako “one man show” nebo z toho chceÅ¡ udÄ›lat solidní byznys zamÄ›stnávající lidi a vydÄ›lávající více? Myslím že tobÄ› tohle říkat nemusím! ;-)

  • 21 John Vanhara // Jul 25, 2007 at 9:32 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ctu si reakce a CAPPY ktery docela dobre vystihli jak nad tim premyslim.
    1) Cim vice odebiram tim jsou podminky lepsi.
    2) Problemy s dodavkami maji i ostatni. Kdyz jsem zacinal tak jsem odebiral kola od jineho distributora (drop shipping) a stiznosti bylo stejne tak jak s vlastnimi koly.
    3) Nizka cena je reklama sama o sobe. Mam rad stabilitu. Kdyz si lidi zacnou rikat, ze na http://www.xyzbikes.com jsou kola za $88 nebo $95 tak by ta cena mela byt stabilni. Kdyz takto nekdo prijde na doporuceni tak je dobre aby to skutecne platilo. Kamarad dopuruci kde si koupit kolo. Proc je zklamat a mit kola drazsi nebo levnejsi.  Delat nejaky system slev taky neni idealni. Nizka a dobra cena vytvari pozitivni dojem. A lidi pak doporucuji. Vyplatilo se mi to i u zakladani firem. Ceny menim jen minimalne a snazim se vse delat levne. A ono se to pak hodne vyplati v mnozstvi doporuceni.

    Jinak spravovat vice objednavek se nebojim Na incparadise mam pres 5,000 klientu. Je to je o vytvoreni systemu. A u vetsiho mnozstvi zakazniku se to organizuje lepe nez u male firmy. A treba ani zadnou distribucni sit budovat nechci. Proc by mel byt nejaky meziclanek, ktery narazi cenu kola na dvojnasobek. Ja vim, ze to tak ted funguje, ale chci to delat jinak. Neni v tomto ten for, jak najit zpusob a prodavat kola zakaznikum levneji. Ja si myslim, ze to je prave ta dobra sluzba zakaznikovi.

  • 22 Rammi // Jul 25, 2007 at 9:46 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Nemyslel jsem system slev jako takovy, ale OS commerce tusim umoznuje vydavat slevove / darkove kupony.
    Jak jsi rikal, uvazujes o tom, ze snizis cenu. Ja mluvim o tom, ze by jsi naopak mohl zkusit nechat cenu stejnou, ale vydat darkove kupony a dat je treba nejakemu majiteli webu at si s nima udela treba souteze, nebo cokoliv ho napadne.
    Dostanes se tak do faze, kdy budes mit porad solidni zisk, ale navic ti nekdo cizi udela promo-akci, protoze se mu bude treba libit ze ma jak odmenit sve uzivatele.

  • 23 Rammi // Jul 25, 2007 at 9:48 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ted jsem nejak presel na tykani aniz bych si to uvedomil… jsem asi zvykly z webtrhu. Jinak Johne samozrejme Vas v urcitem slova smyslu obdivuji a pokud Vam tykani vadi, omlouvam se, pokud to nevadi, tak jenom dobre ;)

  • 24 oleg // Jul 25, 2007 at 11:33 pm  Add karma Subtract karma  +0

    co se tyce me, rad nabidnu nejlevnejsi cenu a natysim trh cimkoliv a pak uz se o to nestaram… vydelam a dodavatele a take odberatele. pak se muzu pustit do neceho jineho. a konkurence me nezajima, protoze byznys je volny a ceny si muzes stanovit jak chces (samozrejme pokud prodavajici nema monopolni postaveni na trhu – tam se ceny ridi zakonem a uz hned pokutuji)

  • 25 Jura // Jul 26, 2007 at 12:22 am  Add karma Subtract karma  +0

    Je taky možné, že se trh nasytit nedá, protože se ty Ä?ínský biky do tří let rozpadnou a Ä?lovÄ›k si objedná další – nebo je možný i jiný extrém – že se z toho stane módní záležitost, nÄ›co jako mobil – spousta lidí si na novou sezónu koupí nový beachcruiser, který bude ladit k nový plavkám a odbyt bude naopak jeÅ¡tÄ› vyšší..

  • 26 vk // Jul 26, 2007 at 1:07 am  Add karma Subtract karma  +0

    Já mám filozofii, že snažit se zniÄ?it konkurenci nízkými cenami je cesta do pekel. Konkurence to nevzdá dobrovolnÄ›. Když budeÅ¡ prodávat za ceny za které ostatní e-shopy nakupují, tak se na prodej kol nevykaÅ¡lou (aspoň vÄ›tÅ¡ina), ale budou pÅ™emýšlet co s tím. BuÄ? budou tlaÄ?it na importéry a ti budou tlaÄ?it na továrny aby se ceny snížili, anebo zaÄ?nou sami dovážet z Ä?íny, stejnÄ› jako ty, takže to dopadne tak, že vÅ¡ichni budete mít nižší marže.

    Nízká cena taky může evokovat v potenciálním zákazníkovi dojem, že zboží bude mít nižší kvalitu, i když to nemusí být pravda. Na mÄ› to pÅ™esnÄ› tak funguje. Nikdy bych si tÅ™eba neobjednal nejlevnÄ›jší pizzu, protože automaticky pÅ™edpokládám že to bude jenom kus tÄ›sta politý keÄ?upem, a stejnÄ› tak bych si nekoupil nejlevnÄ›jší kolo, protože pÅ™edpokládám že by se po mÄ›síci rozsypalo.

    VÅ¡iml jsem si že prodáváš drátÄ›ný košík k pÅ™imontování na kolo. Je o nÄ› zájem? Jestli jo, mohl bys zkusit nechat cenu stejnou za kolo a dávat k nÄ›mu košík “zdarma”. Nedráždilo by to tolik konkurenci a zákazníci by mÄ›li radost že dostali nÄ›co zdarma a urÄ?itÄ› by se tím pochlubili známým…

  • 27 duÅ¡an // Jul 26, 2007 at 1:40 am  Add karma Subtract karma  +0

    moja skusenost, obcas nieje predaj iba o cene, obcas je to o niecom inom karme, sympatiam, osudu, nahode, vyberu ???

    Poznam priklad, kseft postaveny na 1/2 cenach oproti konkurencii, vysledok predaj par kusov a krach.

    Skus to inak daj cenu 99$ a mnozstevnu zlavu, zasadne by som si nechal priestor pre klesanie cien, jednoducho je dobre mat kam klesnut.

    Zakaznik niekedy v podstate nerozmysla o cene ako takej ale o zlave ktoru dostal a magia funguje pri letakoch plnych akciovych cien s umelo nadsadenymi preskrtanymi cenami.

    Hlavologia Báby ZlopoÄ?asné funguje – Terry Pratchett, poznáte ho ? Jednoducho ak chceÅ¡ byÅ¥ Ä?arodej musíš nosiÅ¥ Å¡picatý klobúk, správaÅ¥ sa tak ako to ľudia chcú a oni sa nechajú presvedÄ?iÅ¥.

  • 28 markonius // Jul 26, 2007 at 9:05 am  Add karma Subtract karma  +0

    Johne, myslím, že se vydáváš dobrou cestou. Podle mÄ› konkurence nezaútoÄ?í a i kdyby, nemá Å¡anci, máš to fajn promyÅ¡lené. Když se na to podívám pohledem konkurenta, můžu zaÄ?ít dovážet sám s Ä?íny (nemám s tím žádné zkuÅ¡enosti, know-how, nic) nebo můžu prostÄ› prodávat nÄ›co jiného. I kdybych se rozhodl dovážet přímo s Ä?íny, nikdy bych nedovážel to samé co ty, protože vím, že by to skonÄ?ilo cenovou válkou, kdy každý z nás na skladÄ› bude mít kontainer a bude se ho za každou cenu snažit zbavit, tak půjdou marže dolů. Pro mÄ› jako konkurenta je to ohromný risk. Jenom podnikatel blázen by ti konkuroval. Naopak bych zkopíroval tvůj byznys model do jiného odvÄ›tví. ProÄ? se prát jako malý kluci o jeden míÄ?, když jich je na hÅ™iÅ¡ti tolik jiných a možná i lepších.

    Co se týká cen, tady bych prodával pod dvÄ›ma znaÄ?kami. Jako příklad uvedu prací prášky. Byznys pracích prášků je zajímavý, je v nÄ›m jedna firma, která má dominantní postavení, ale drží pÅ™ibližnÄ› pÄ›t druhů pracích prášků. Fígl u ceny je v oddÄ›lení ménÄ› movitých a movitÄ›jších zákazníků. Možná to může znít vtipnÄ›, ale já bych na stránkách udÄ›lal výprodej kol se Å¡krábancem, nÄ›jakým rozumným a prodal je jako výprodejové zboží ve slevÄ›. Pak můžou nastat dvÄ› situace, pÅ™ijde Ä?lovÄ›k kterému o prachy moc nejde a kolo se Å¡krábancem si nekoupí a budeÅ¡ mít vyšší marži. Nebo pÅ™ijde Ä?lovÄ›k, pro nÄ›hož je cena hlavní a ten malý Å¡krábanec mu nebude vadit. Ty mu poÅ¡leÅ¡ kolo bez Å¡krábance a on bude vÅ¡ude říkat, jak dobÅ™e koupil, jaký je to génius a že ten Å¡krábanec na kole nakonec ani nebyl :D

    Hlavně co konkurence uvidí? Nic! Ona ví, že prodáváš kolo se škrábancem, jiný výrobek, to není konkurence, je to jiný výrobek. Ok, je to úplně to samé kolo, dokonce ani škrábanec nemá, ale to není zas tak podstatné. Podstatné je, že lidi si řeknou, že ta kola se škrábancem chodí bez škrábance a nikdo to nebude vědět, jen ty a tvoji zákazníci.

  • 29 Cayman // Jul 26, 2007 at 10:03 am  Add karma Subtract karma  +0

    To markonius: Ježíš mariá, založit podnikání na prodávání “kola se Å¡krábancem”, to snad né? To bych házel do Å¡rotu a stydÄ›l se nÄ›co takového nabízet.

    “Tati, co dÄ›láš v práci?”
    “Ale, prodávám Å¡mejdovské kola z Číny se slevou, která jsou poÅ¡krábaná.”
    “A proÄ? nedÄ›láš nÄ›co normálního?”
    “Protože jsem ichtyl.”

    Johne, zajeÄ? osobnÄ› do velkých firem jako Oracle, Google, Yahoo, MS,… a nabídni jim množstevní slevu a tÅ™eba firemní nápis zdarma, když koupí tÅ™eba 1000 kol. Máš vydÄ›láno a nemusíš se starat o konkurenci, slevu apod.

    Oracle tento rok oslavuje 30 let, Google příští rok bude mít 10 let výroÄ?í firmy, takže ideální situace jim nÄ›co nabídnou pro zamÄ›stnance. (Plno firem je samozÅ™ejmÄ› i v jiných oborech.)

    Jo a kdysi jsi psal, že nÄ›jaký developer nabízí kola zdarma pÅ™i prodeji bytů kdesi. To je myslím taky dobrá cesta. A co vÅ¡echny ty plážové kluby v Californii, na FloridÄ› i jinde na svÄ›tÄ›? Hawaii, Cayman Islands,… Tam už mají beach cruisers? UdÄ›lej si dovolenou a hned jim nÄ›co stÅ™el ze svého katalogu.

    Good Luck!

  • 30 VlaDog // Jul 26, 2007 at 12:34 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Fandím lidem co se nebojí dÄ›lat vÄ›ci jinak než vÄ›tÅ¡ina považuje za “to správné”. Vzhledem k tvé reakci Johne bych nic neÅ™eÅ¡il a udÄ›lal bych to tak jak plánujeÅ¡ co se může stát? Jsou jen dvÄ› možnosti buÄ? to vyjde nebo to nevyjde! Máš v tomhle byznyse co ztratit? HlavnÄ› kdo je cílový zákazník? BoháÄ?i, pozeÅ™i, chudáci, obyÄ?ejní lidé? A ty chtÄ›jí co?
    Musím pÅ™iznat že na základÄ› tvých úvah o cenách teÄ? pÅ™emýšlím co s naší cenovou politikou v oboru? Asi to prubnem jen trochu jinak jak píše marconius rozdÄ›líme nabídku na dvÄ› varianty Low cost produkty a znaÄ?kové produkty! DÄ›lal jsem si malinkej průzkum a v ÄŒechách máme hodnÄ› firmiÄ?ek které neÅ™eší znaÄ?ku, ale cenu a pak jsou tu vÄ›tší zákazníci kteří potÅ™ebují mít pocit kvality vyplývající ze znaÄ?ky. Když na to tak koukám nezkusit znamená skonÄ?it dříve než když to zkusíme! ;-)

  • 31 Cappy // Jul 26, 2007 at 5:50 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Mám neochvÄ›jný pocit, že se vÄ›tÅ¡ina diskutujících vůbec nedobrala “jádra pudla”. A nevím jestli si to diskutující uvÄ›domují.

    PÅ™i poÄ?tu inteligentních lidí, kteří sem pÅ™ispívají, mÄ› to opravdu udivuje a zároveň neskuteÄ?nÄ› fascinuje. Nikdy bych neÅ™ekl, že se jednotlivé pohledy na tak zdánlivÄ› jednotvárnÄ› zaměřený cíl mohou zásadnÄ› liÅ¡it, že může být celá Å™ada aspektů problému opomíjena nebo ignorován a že budou dolovány na povrch vÄ›ci naprosto nepodstatné a podružné. LeÄ?, stalo se.

  • 32 John Vanhara // Jul 26, 2007 at 9:07 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Rammi: Tykani urcite nevadi. Sam v tom mam zmatek:-) Ty kupony tam dokonce nainstalovane mam a pouzivam to pro affiliaty nebo ruzne velkoobchodni ceny. Ale porad mi pripada nejsilnejsi a nejlepsi reklama kdyz firma zverejni a reklamuje nizkou cenu… Proste mam pocit, ze to nejlepe pomaha k vetsim prodejum.

    Jinak to neberu jako hlavni cil zniceni konkurence. Premyslim o tom tak, ze muzu zvednout mesicni zisk (sice mensi zisk na kolo, ale vetsi obrat a vetsi zisk mesicne).

    Markonius: Dobry komentar. Nad vice znackami taky premyslim. Ale jdu krok za krokem. Ted jsem ve stadiu jak prodavat levna kola. Lepsi a drazsi znacky vybuduji priste.

    Caymane, jen tak pro zasmani jsem do privatniho klubu na Caymanskych ostrovech prodal asi 20 kol. Chteli zlute, protoze turisti je pak muzou nechat lezet kdekoliv na ostrove. Oni to objedou s pickupem a posbiraji…

    Uprimne dekuji vsem kdo tady prispeli do diskuze. Kdyz nad necim takovym uvazuji tak kazdy nazor je cenny. I kdyz to treba udelam uplne jinak tak kazdy nazor pomuze se podivat na stejnou vec z jineho pohledu. Tohle mi fakt hodne pomaha pri rozhodovani. Diky!

    Jinak je to porad proces ve kterem se i ja ucim. Jak zlepsovat kvalitu kol. Ktery vyrobce na soucastky je lepsi nebo horsi. Jak udelat nejlepsi baleni kol, aby k poskozeni pri transportu dochazelo nejmene.

    Ten experiment s cenami me hodne laka zkusit. Pockam do konce mesice. Spocitam jak se co prodava a pak se rozhodnu. A taky mi hrozi ze muzu byt zase vyprodan se zasobami. Coz se mi vubec nechce. Uz tak nejak dokazu odhadnout jak se co prodava jak objednat. Ale kdyz udelam radikalni krok s cenovou politikou tak se to cele muze rozhodit.

  • 33 John Vanhara // Jul 26, 2007 at 9:20 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Capppy: Mas k tomu nejake dalsi doplneni? Ja jsem zvedavy….

    Jinak jeste jedna poznamka. Kdyz mi dojdou kola tak dam na web moznost objednat a lidi cekaji treba 2 mesice nez kolo dostanou!!! Uz ted je cena $95 dostatecne velkou motivaci si pockat. Takze kdyz prijde kontejner tak mam 5-10% kol predprodanych. U Americanu, kteri chteji vsechno hned je to prekvapujici, ze jsou ochotni cekat a neco si takto predplatit. Cim vetsi bude propast mezi mou cenou a cenou konkurence tim vice budou zakaznici ochotni koupit u me.

    Jsou veci kterymi zatim konkurovat nemuzu jako velky vyber, desitky barev a modelu na vyber. Takze to zatim zameruji na co nejjednodussi business model. Par modelu kol, par barev a rychly prodej.

  • 34 Vlasta // Jul 27, 2007 at 2:09 am  Add karma Subtract karma  +0

    Mam jednu poznamku. Asi se to moc nehodi k tomuto clanku, ale snad mi to prominete :) Mate nekdo zkusenosti s paypalem? Slysel jsem, ze jsou schopni svemu zakaznikovi bez udani duvodu zablokovat ucet a neda se s nimi domluvit.
    Osobne s nim zkusenosti nemam, ale chtel jsem vyuzivat jejich sluzeb na svem webu. Nicmene me odradila stranka: http://www.nopaypal.com

  • 35 Dali // Jul 27, 2007 at 3:16 am  Add karma Subtract karma  +0

    to John: A co kytiÄ?ky? FrÄ?í?

  • 36 Cappy // Jul 27, 2007 at 11:30 am  Add karma Subtract karma  +0

    To John Vanhara:

    Já uvažuji zhruba takto.

    1) Extra-nízká cena (říkejme jí tÅ™eba “crazy cena”) bude automaticky generovat enormní poptávku. A to i u lidí, kteří o koupi kola nikdy dříve neuvažovali.
    2) Nízká cena je výborná reklama. Je to reklama zdarma. Propaguje to firmu.
    3) Nízká cena umožňuje zákazníkovi, aby se k produktu choval úplnÄ› jinak. (Kolo může nechat zmoknout, může si ho nechat ukrást, může ho klidnÄ› rozbít – a za týden si koupit nové. Neutrpí velkou ztrátu, pokud ho kolo nic moc nestálo. Čím více zniÄ?ených kol, tím vÄ›tší byznys).
    4) Nízká cena automaticy pÅ™itáhne pozornost jednotlivců, kteří se živí obchodem. Kolo mohou levnÄ› koupit – protože znají zdroj, a ví kde ho levnÄ› koupit – a mohou ho prodat nÄ›komu jinému a pÅ™itom stejnÄ› inkasují zisk.
    5) Nízká cena vyvolá automaticky zájem o kola u lidí, kteří na základÄ› dostupnosti tohoto produktu (teda kol) mohou rozjet úplnÄ› nové aktivity ve svých firmách/byznysech. Hotely mohou mít sklady kol a půjÄ?ovat je hostům, firmy s rozlehlým areálem mohou nakoupit kola pro zamÄ›stnance a bůhví kdo jeÅ¡tÄ› teÄ? může kola používat – aniž by ho to stálo statisíce investiÄ?ních dolarů.
    6) Kola budou v budoucnu jeÅ¡tÄ› více populární. Ehm, a jak to souvisí s cenou? Takto: Dva lidé nemohou jet na jednom kole, že? Takže když si dva kamarádi nebo dvÄ› kamarádky chtÄ›jí udÄ›lat vyjížÄ?ku, musí mít oba/obÄ› nÄ›jaké kolo. Když je crazy cena, tak jsou kola dostupná pro vÅ¡echny vrstvy lidí. Cena spoleÄ?ným vyjížÄ?kám nijak nebrání (je to stejné jako s low-end telefony, na kterých se také nejvíc vydÄ›lává).

    A to nejlepší na závěr:
    7) Velký obrat zvyšuje hodnotu firmy.

    Firma, která na sebe dokáže navázat velkou pozornost zákazníků zyšuje svojí hodnotu na trhu bez ohledu na to, jaké vykazuje zisky.

  • 37 John Vanhara // Jul 27, 2007 at 5:24 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Dali: Poradne to spocitam ke konci mesice, ale zatim kyticky frci hodne podle divani.. vypada to jako uspesny napad.

  • 38 John Vanhara // Jul 27, 2007 at 5:26 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Cappy: Chces byt v board of directors XYZ Bikes? Mam pro tebe rezervovane misto:-)

  • 39 Cappy // Jul 28, 2007 at 6:03 am  Add karma Subtract karma  +0

    John: He he he.

    Samozřejmě, do tvé virtuální rady ředitelů nastoupím hned zítra ;)

  • 40 Hadrburg // Mar 25, 2009 at 5:22 am  Add karma Subtract karma  +0

    To je otázka zda je dobré jít výrazně níž pod knkurenci. Jednak to není tak snadné, při podobných prodejích jsou podobné i nákupní ceny a pak to může vytvořit nepříjemné tlaky na trhu.

Napis komentar