Dnes rano jsem vyhodil meho prvniho zamestnance v Memphisu (Brandona). Zjistil jsem, ze bud nedela nebo si hrozne spatne organizuje praci. Ono to je velmi tezke zjistit jak zamestnanci skutecne pracuji. Dost lidi dokaze predstirat, ze jsou strasne zaneprazdeni, ale pritom delaji velmi malo prace. A podle vysledku (splnenych ukolu a udelane prace) se to neda vzdy presne posoudit. Nektera prace je vice komplikovana a jina mene. Vzdy mohou nastat okolnosti proc neco trvalo dele nez je normalni.
O to vice mam rad, kdyz se nektera prace da naprosto spolehlive overit. A idealne kdyz na to jiz existuji nejake pomucky. Zrovna takto to funguje treba u ucetnictvi (nebo vkladani transakci pro ucetnictvi - bookkeeping).
Kdyz si v USA zalozite a provozujete firmu, tak budete muset vest ucetnictvi. Asi nejpopularnejsim ucetnim programem je QuickBooks (tady si ho muzete koupit s 20% slevou). Maji jednu verzi, ktera nabizi super funkci o ktere chci napsat. Je to QuickBooks Online Edition, ktery si neinstalujete na pocitac, ale nalogujete se pres prohlizec odkudkoliv s Internetem. Stejne jako vy, se muzou nalogovat vasi zamestanci nebo ucetni a vsichni na stejnem ucetnictvi pracovat ve stejny okamzik.
Je tam funkce, ktera umozni videt u kazde transakce kdo ji udelal a kdo na ni delal jake zmeny. Tohle je perfektni zpusob jak poznat kdo praci rozumi a kdo dela chyby. Dale je tam funkce ACTIVITY LOG. Tam zase vidite, kdo jak pracuje. Kdy se nalogoval, kdy vlozit jake transakce a jak dlouho mu to vsechno trvalo.
U meho zamestnance Brandona jsem mel podezreni, ze nepracuje zrovna idealne. Porad mi ale tvrdil jak tvrde pracuje a vsechno dela pro muj prospech. Tak jsem se rozhodl mu minuly tyden zadat vkladani transakci pro bookkeeping a rekl jsem mu at nic jineho nedela. Behem poslednich par dnu jsem pres QuickBooks kontroloval jak na tom dela. V patek mne dosla trpelivost, kdyz jsem videl, ze na QuickBooks delal jen zhruba pul hodiny. Zavolal jsem mu a ptal se na vysvetleni co delal dalsi 3.5 hodiny. Na to zacal vykladat nejake vymluvy a poradne se nedokazal vyjadrit co vlastne delal. Takze jsem ho vyhodil a najmul nekoho jineho kdo zacne zitra. Nemam totiz cas nekoho takto kontrolovat. Delam to jen namatkove nebo na zacatku, abych zjistil jakou kdo ma pracovni moralku. A na to je prace s ucetnictvim naprosto idealni, protoze je jasne videt kolik casu to zabralo.
Popularity: 59%



23 responses so far ↓
1 radim // Aug 13, 2007 at 10:43 pm
zdravim,
myslel si asi - ctvrtek (9.8) - jde videt ze delal cca pul hodiny,
take by me zajimalo co delal zbyvajici cas, pokud jen tak sedel
tak je to jasny ..:)
Bohuzel mohl ale taky delat neco jineho (ne na pocitaci) ale nedokazal ti rici co … ale pak ten vyhazova ma taky jasny.
Tak jak tak, nikdy to neni uplne hracka nekoho propustit a znova prijimat nekoho jineho.
2 Mirek Novotny // Aug 13, 2007 at 11:13 pm
Moralne to jiste tezke je,ale prakticky ne. Aspon ve statech. Bohuzel zde v evrope je to vzdy az na vyjimky dlouhej proces a proto mnoho firem casto drzi nekvalitni zamestnance nez aby absolvovalo martirium propousteni.
3 TonyK // Aug 13, 2007 at 11:32 pm
I zde v CR je to kratky proces. Vetsina vyhazovu je ale resena dohodou a obzvlaste odolni zamestnanci nekdy docili i toho, ze odchazeji s odstupnym.
4 Limonádový Joe // Aug 14, 2007 at 12:17 am
Nevím nevím, jestli si to vyřešil dobře. Když měl za úkol dělat jen to účetnictví a stihl to za půl hodiny, je jasné, že se další tři a půl hodiny bude flákat, co by taky měl dělat? Měl ti hned volat, že nemá co dělat, abys ho příště zaměstnal jen na půl hodiny denně? Tak, jako Brandon by to udělal a udělá každý, alespoň v česku je to zcela běžné. Otázka je, jestli je lepší zaměstnanec, co se fláká průběžně a práce na půl hodiny mu zabere čtyři hodiny, nebo ten, co si mákne, aby to měl co nejrychleji a pak má “volno”, kdy má čas dělat věci a řešit problémy, co se objevily neplánovaně.
5 Jan // Aug 14, 2007 at 1:10 am
souhlasím s radimem.
Nicméně pokud dostal jasný příkaz: “dělej jenom účto” … tak se zase není třeba koukat doleva-doprava…
6 markonius // Aug 14, 2007 at 1:42 am
Mě tvůj přístup přijde špatný a demotivující. Podle mě bys mu měl třeba říci, ať vyplní sto faktur denně, a je jedno jakým způsobem se tam dostanou a za jak dlouho. Když to nebude plnit, tak je zbytečné se zabývat detaily, prostě ho vyhodit.
Další věc je, na cos ho přidal. Sice můžeš měřit jeho výkon účetního, ale třeba ho účetnictví nebaví, a pak tvé měření je zcela mimo. Podle mě sledování zaměstnanců je praktika, která připomíná totalitu. Kdykoli se k ní uchýlíš pamatuj na to, že se chováš jak komouš.
Podle mě bys měl lidem určit cíle, a když je nedokáží plnit, tak je vyhodit. Jednoduše si spočteš, kolik za danou práci zaplatíš a jestli se ti to vyplatí, to je jediná přesná statistika co máš k dispozici.
Mě můj šéf, kterého považuji za vynikajícího podnikatele přijal potom, co mi dal úkol a já ho splnil. Ok, většinu pracovní doby jsem se vykecával a surfoval na netu, ale měl jsem výsledky. Ve chvíli kdy začal špehovat jsem mu řekl, že jestli chce jít tímhle způsobem, tak spolupracovat nebudeme. A on si konečně uvědomil, že se mu vyplatí mě zaměstnávat nezávisle na tom, jak se flákám, jenom díky výsledkům, kdy jsem mu za dva měsíce z firmy, která byla v průserech je s prstem v nose vyřešil. Jak tvůj systém poznávání práce zaměstnanců identifikuje takovéhle lidi?
7 Dali // Aug 14, 2007 at 2:49 am
to markonius: Ale John preferuje “zaměstnávání opic” v úkolu. Takže tvůj příklad se kloní spíše k práci kreativní. Ale to o tom jak zní smlouva a na co byl přijat je samozřejmě důležité. Ale na druhou stranu pracovní morálku to prokázalo dostatečně.
8 Oleg // Aug 14, 2007 at 5:11 am
taky preferuji davat lidem ukoly a jak je splni je jeich vec. pokud nesplni tak je neberu.
lidi je treba taky motivovat a neni treba stat za zady (sam znam jaky je to blby pocit, kdyz za zady stoji sef a kontroluje). To se proste nedela. Clovek se zamestnava s tim, ze ma plnit urcite ukoly do urcite doby a jak je plni je to uplne jedno ne ?
V praci musi byt zabava a urcita volnost zamestnancu, pritom zamestnavatel nesmi ztratit respekt. Pokud zamestnanci maji pocit natlaku, jejich spehovani atd - vysledna prace stoji z prd a v urcitych pripadech odchazi sami
9 Rammi // Aug 14, 2007 at 5:17 am
No nevim, pokud by mne nekdo prijal na programovani, a pak bych mel delat ucetnictvi, asi bych se taky nepretrhl…
Debilnejsi praci nez vkladani polozek do porad stejneho formulare, to uz je snad jenom pasova vyroba
10 John Vanhara // Aug 14, 2007 at 6:24 am
Ne ten clovek byl prijat hlavne na tuto kancelarskou praci. Kdyby to bylo tak ze za pul hodiny stihl udelat vsechnu praci tak by to bylo super, ale bohuzel to neni ten pripad. Prace je tam totiz hodne a urgentne to potrebujeme dohonit.
Jinak zamestnanci v USA samostatne nic delat nebudou. Je to naivni si myslet, ze kdyz jim dam volnost, ze vsechno bude fungovat. Dopadlo by to tak, ze by firma zkrachovala.
S plnenim ukolu je to taky slozite. Nekdy se clovek na ucetnictvi zasekne a zadani 100 transakci muze trvat misto hodiny treba pet hodin (hleda polozky kam patri, zjistuje informace od dalsich lidi).
Naopak v activity logu je presne videt jestli vubec na necem delal.
11 John Vanhara // Aug 14, 2007 at 6:45 am
Jeste bych k tomu rekl toto. Lidem se bud chce pracovat a delaji samostatne sami od sebe nebo se flakaji. Je to v cloveku a klic je v tom poznat koho jste prave zamestnali. Ten rozdil je docela tezke rozpoznat i kdyz s nimi sedite v kancelari. Hodne lidi dokaze dokonale predstirat jak jsou hrozne zaneprazdneni.
Nejlepsi je to zkontrolovat a chytnout hned na zacatku. Protoze se skuctecne neda nekomu stat za zady kazdy den po celou pracovni dobu.
12 markonius // Aug 14, 2007 at 7:45 am
John Vanhara: Mě vadí tvůj přístup, že před člověka postavíš hromadu práce a řekneš dělej, ale to je hrozně demotivující. Podle mě tu práci musíš rozdělit a říct, když dneska stihneš tohle, jdi domů. Samozřejmě říkáš o tom, že jedna faktura může zabrat hodně práce. Ano, ale tak dej člověku příděl na týden, tam to statisticky musí vyjít a řekni, že jestli to zvládne, může jít domů. To je ohromná motivace. Když člověk před sebou vidí nekonečnou práci bez výsledku, tak je to problém dělat a skoro nikdo to nezvládne. Podle mě ten člověk musí mít pocit, že to může zvládnout a uvařit si čaj, pak je motivace mnohem vyšší.
Pokud zaměstnanci v USA nic samostatně dělat nebudou, tak to máš cvičené opičky. Tak je propusť a přijmy polovinu lidí za dvojnásobný plat, co budou dělat sami. Tohle vždycky říkám, že je rozdíl západu oproti východu. Západní firma chápe, že je lepší mít 2 schopné lidi za 5 násobný plat než 10 neschopných. Pokud se bavíme o cvičených opicích, tak ty můžou tak leda přesouvat náklad.
A co se týká předstírání, to si dělá každý šéf sám. Když se s lidma domluvíš na jistém kompromisu, zjistíš, že to jde i po dobrém. Nejde tu o peníze, ale o to, že někomu řekneš - mě nevadí když si zajdeš každý den na oběd na dvě hodiny, a budeš chodit o půl hodiny pozdě a v práci si surfovat na netu v případě, že tohle bude hotovo. Udělej lidem vyjímky, ať vidí, že ti co zvládají se mají dobře nejen finančně. Pro lidi musí být vidět, že zvládání práce je odměněno, hned pokud možno ihned.
Krom toho jak často je platíš? Moje zkušenost s cvičenýma opičkama je, že je nejlepší je platit týdně, ne-li denně a dělat rozdíly. Udělej třeba, že každý den budou mít zálohu na prémie, když se dokončí denní plán a večer nech účetní vyplatit hotově peníze. I ti nejblbější lidé, když uvidí po práci peníze za které se můžou jít teď hned opít začnou makat.
13 John Vanhara // Aug 14, 2007 at 8:31 am
OK. Ale co kdyz ti do kancelare prijde zrovna zakaznik v dobe kdy ten zamestnanec si vzal misto 30 minut obet 2 hodinovou prestavku nebo prisel pozde? Nebo co kdyz lidi budou telefonovat v dobe kdy se zamestnanec rozhodne nepracovat a uvarit si caj nebo surfovat na netu.
Je uplne jedno jak je ten zamestnanec chytry, ale prijdes o klienty. Musim presne vedet kdy ma kdo prestavku a kdo misto toho cloveka pracuje. Musim vedet, ze mam lidi, kteri v praci skutecne pracuji. Kdyz ma nekdo narok na obed 30 minut tak to musi byt presne v urcenou dobu. Jinak mas ve firme totalni binec. Mozna zamestnanci budou spokojeni, ale zakaznici budou nastvani a utecou.
Firma musi slapat jak hodinky. Kdyz se otevira kancelar v 8 hodin, tak presne v 8 hodin musime byt pripraveni brat telefony a prijimat zakazniky. USA je skvele prostredi na podnikani, ale taky nemilosrdne. Staci nezvednout telefon na druhe zazvoneni a uz zakaznici jdou nekam jinam. Takze ta kontrola a buzerace co se ti nelibi je naprosta nutnost na preziti.
14 markonius // Aug 14, 2007 at 8:58 am
John: V tom případě když používáš VoIP ti stačí jenom nahrávat hovory a dát do kanceláře kamery a sledovat, jestli tam ráno přijdou. A ano, tady s kontrolou souhlasím, ale původně jsi mluvil o papírování, tam mi to přijde zbytečné a neefektivní.
15 markonius // Aug 14, 2007 at 9:01 am
Ještě promiň za trošku ten odpor, jsem kreativní člověk a to, že si za mě někdo stoupne mě tak štve, že to nelze ani říct. Jak za mnou někdo stojí a kontruleje mě, ani nemůžu už z principu se na nic soustředit.
16 Martin Keller // Aug 14, 2007 at 10:01 am
Ja musím dát jednoznačně za pravdu Johnovi. Samozřejmě je něco jiného u programátorů a u vyšších pozic, ale na nejnižších pozicích vždy musí být kvalitní kontrola, systém práce, měření výsledků.
To není žádný rozdíl mezi východem a západem, pokud kopáči řeknete ať nějak kope a necháte ho tejden být, tak nic nevykope a ještě se bude tvářit jak je předřenej.
Nejlepší je samozřejmě výkonová mzda, to taky John vždy uvádí (že se snaží každou práci změřit a zautomatizovat), ale jsou prostě pozice, které zautomatizovat nejde a ty jsou nejproblémovější. A prostě John vycítil, že se Brandon fláká, tak narafičil testík a Brandon neprošel.
A když jsme u toho rzodílu mezi západem a východem, právě že na západě je zvykem vše měřit, testovat, reportovat - prostě u řadových zaměstnanců to jinak nejde (motivace pro lidi: nebuďte řadovými zaměstnanci:) - prostě Capitalism at its Best;
17 TonyK // Aug 14, 2007 at 12:58 pm
To markonius: Ještě promiň za trošku ten odpor, jsem kreativní člověk…
To je presne ono, John nehledal kreativniho cloveka. Brandonovym ukolem bylo kvalitni zabezpeceni bezneho chodu firmy, tj. zejmena kazdodeni administrativa. U tohoto druhu cinnosti je obvykle prostor ke kreativite minimalni a nekdy dokonce nezadouci.
18 John Vanhara // Aug 14, 2007 at 2:39 pm
Hele jak to taky nenavidim, aby me takto nekdo kontroloval. Vetsina lidi (asi v kazde firme) musi byt ti nekreativni organizatori/administratori, kteri ridi chod. Resi kazdy detail, prijdou vcas do prace, delaji vse velmi dobre a presne. Kreativcu co si delaji co chteji muze byt jen par.
Jinak to mereni je naprosta nutnost. Jinak nepoznate vubec nic.
19 Hal // Aug 15, 2007 at 11:08 am
Nevim, jak v USA, ale v CR existuje vetsina velkych a zavedenych (ceskych) firem jen a pouze diky tomu, ze jejich majitel se mohl behem prevratu v praci flakat a v pracovni dobe si delat vlastni melouchy za pomoci pracovniho telefonu, pracovni kopirky, prodlouzenych “obedu” a treba i pitomych kancelarskych svorek zdarma. Kdyby na ne tenkrat nekdo dohlizel, aby se neflakali, tak pulka soucasnych panu podnikatelu by doted makala jako opice a plnila prikazy, protoze by nedostali prilezitost a vecer by sebou kecli vyrizeni do postele. Je zajimave, ze temto podnikatelum se casto nelibi, kdyz se jejich zamestnanci chovaji tak, jak se chovali pred patnacti lety oni sami
Muj nazor je stejny, jako nazor vetsiny prispivajicich: pokud zamestnanec zvlada, tak at si po splneni ukolu vari kafe, rokuje s kolegy, nebo treba honi pero na WC. Myslim, ze vetsine lidi (i tem nekreativnim) vyhovuje spise narazova prace s jasnym cilem, nez monotonni nikdy nekoncici pakarna.
20 LLook // Aug 16, 2007 at 11:31 am
Hal: Většina zaměstnanců jsou vohnouti a pokud jim nabídneš podobnou motivaci, budou hledat nejkratší cestu k jejímu dosažení. Cesty typu “kvalita je na hranici tolerance, ale ještě to je v normě”, “pracoviště si uklidím až v pátek” nebo “BOZP stejně nikdo nehlídá” apod. Pokud je necháš, tak budou tyto hranice jemně posouvat… Většině z nich to opravdu bude vyhovovat víc než monotónní pakárna, je otázka, jestli i tobě.
Ti podnikatelé, o kterých mluvíš, se tak docela neflákali. Flákali se jejich kolegové, kteří jim teď závidí.
Měli tehdy na výběr - buďto trhat partu a být dobrými zaměstnanci (a nic z toho, kromě nenávisti kolegů a nadřízených), nebo se mohli s ostatními flákat (pak perfektně zapadli do kolektivu) a nebo využít čas a prostředky nějak jinak (pak aspoň nikomu nevadili).
Jinak co se týče ČR, tak tady se na málo kvalifikovaných pozicích vyhazování často řeší tím, že zaměstnanci mají neúnosnou základní mzdu, motivační složkou nastavenou na únosnou. Když někdo nechce odejít dobrovolně, tak mu seberou všechny prémie a on zpravidla buďto odejde, nebo hrubě poruší pracovní kázeň (třeba začne bojkotovat práci nebo surově napadne vedoucího) a pokud ne a pracuje alespoň tolik, aby nebyl zákonný důvod k okamžitému vyhazovu, pak je poměr výkon:cena už docela únosný a nikomu nevadí. Někdo se taky hodí marod, ale to zaměstnavatele nebolí, to platí SSZ…
21 -hgn- // Aug 17, 2007 at 12:51 pm
Johne, mas velmi zajimave stranky a rad se poprve zapojim do diskuse.
Pokud se zamestnanec “flaka”, pak je to problem s motivaci. Kazdemu cloveku sedi neco jineho, nekdo ma rad dozor za zady a nekdo je zase vetsi ‘floater’, jak tady zminil markonius. Jak z toho tedy ven, viz Brandon?
Navrhoval bych si s nim o tom promluvit. Zeptat se ho proc nedelal, a jake k tomu mel duvody. At sam navrhne, jake zmeny by si ve sve praci predstavoval. Ukaz mu trochu ’shared vision’, dej mu treba specialni ukol jenom pro nej. To by melo pomoct, aby se necitil jako ta cvicena opice.
Howgh.
22 Sahi // Aug 18, 2007 at 3:06 am
To markonius: Zaměstnání je v principu obchod - podnikatel si za peníze kupuje čas zaměstnance. Pokud někdo zaplatí 4 hodiny a vrátí se mu 0,5 hodiny, je to jako když si koupím rohlík a dostanu jen jeho osminu. Nevím, jestli by kdokoli z nás takový obchod zopakoval. Kontrolu zaměstnanců považuji za kontrolu zboží, které jsem koupil. Nevím, jestli jsem pro to hned komouš. Kvalita zboží (služeb, práce) nebude nikdy 100%, ale pokud se dostane pod únosnou míru, najdu si jiného dodavatele.
A je-li někdo kreativní, měl by se k životu postavit zodpovědně a začít podnikat. Pokud se nechá takový člověk zaměstnat, je to jen díky jeho lenosti nebo strachu, ale v každém případě to v tomto obchodním vztahu nemůže dlouhodobě dobře fungovat. Jsem rád, že jsem si to uvědomil a pustil se do podnikání. A myslím, že i můj bývalý zaměstnavatel je spokojený, přestože jsem se mu vyplatil a nechtěl o mě přijít.
23 Hal // Aug 19, 2007 at 4:24 am
“A je-li někdo kreativní, měl by se k životu postavit zodpovědně a začít podnikat.”
Naprosto nesouhlasim - to, ze je nekdo kreativni, rozhodne neznamena, ze je schopen (produkt nebo i jen sam sebe) prodat a ze muze zacit podnikat. Jsou to dve zcela rozdilne vlastnosti. Nekdo muze mit oboje, nekdo nemusi mit naopak zadnou. Hodne podnikatelu v mem okoli je silne nekreativnich a v zamestnani byli neschopni, ale jsou oprskli a vlezli, diky cemuz prosperuji. Pak znam radu lidi, kteri sami vytvorili (vetsinou v ramci svych hobby) vse mozne, detem sami postavili barak a jejich hlavy jsou plne napadu, ale presto hakuji za par drobaku v neatrakticnich zamestnanich.
Urcite nikomu nedoporucuji, aby zacal podnikat JEN PROTO, ze je kreativni. At si nejdriv zkusi vytvory sve kreativnosti prodat, a pokud uspeje, teprve pak at zalozi firmu (treba s necim uplne jinym).
Taktez nemyslim, ze kdo se nepusti do podnikani, stavi se k zivotu nezodpovedne. Spousta lidi je naopak zodpovedna tim, ze podnikat nezacne. Pokud o sobe vi, ze nemaji obchodniho ducha, nebo se nevyznaji v zakonech, za jejichz poruseni jsou (alespon v CR) likvidacni sankce, je nanejvys zodpovedne, ze nezadluzi do konce zivota sebe i svoji rodinu.
Napis komentar