Podnikani v USA

Me zkusenosti s podnikanim v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Problemy v Memphisu

August 23rd, 2007 · 26 Comments

Zacatek tohoto tydne jsem stravil v Memphisu. Rozjizdim tam pobocku me firmy pro zakladani firem a take pro projekt Ofiplex.com. Kontraktrori dodelavaji renovaci spolecnych prostor a nekterych kancelari.

Jsem ale totalne zhnusen:

1. Jedna firma co mi opravovala kancelare utekla z poloviny rozdelane prace. Dostali ode me platbu a po obdrzeni platby zmizeli. Dokonce ukradli vsechny kliky a zamky ze dveri (nechapu ze jim to stalo za to vubec oddelavat, protoze ten material stoji zhruba $400). Zamestnali jeste nejake dalsi sub-kontraktory, kterym take nezaplatili a ti za mnou chodili, ze chteji zaplatit ode me. Takze jsem za nekterou praci zaplatil uz jednou a ted mi hrozi, ze budu muset zaplatit podruhe.

2. Moji zamestnanci si vubec niceho nevsimli. Nevim jestli jsou lini nebo hloupi, ale nejde mi do hlavy, ze si vubec niceho nevsimaji. Pred kancelari spadla cedule s informaci, ze kancelare jsou volne k pronajmu. Nikdo krome me to nevidi. Tak ji zvednu. Druhy den ji zase nekdo shodil dolu, ale zase si toho nikdo nevsimne. Porad rikam mym zamestnancum at se prochazi po budove a reknou mi, kdyz nahodou uvidi nejaky problem. Prosel jsem se a vidim, ze u trech umyvadel kape voda z odpadu a pod umyvadly jsou louze. Je to tam uz nekolik tydnu.

3. V nekterych mistech kontraktori udelali dost spatnou praci (jak u kachlicek tak pri malovani na stenach). Ale byli neuveritelne nastvani kdyz jsem to po nich chtel spravit. Hadali se jak to je super udelane. Takze jsem stravil dva dny dohadovanim a resenim problemu. Hodne vidim, ze mentalita lidi v Memphisu je vyrazne jina nez treba v Californii nebo Nevade. Lidi tady radi vice mluvi a mene delaji. Take sami priznaji, ze radeji nebudou delat vubec nez delat levne. V Memphisu je hodne velka nezamestnanost, ale na hodne praci je tezke najit lidi. Hodne veci je o dost drazsi nez jsem zvykly. A kdyz jsem se ptal proc, tak mi vysvetlili, ze tam je tak malo prace, ze kdyz uz konecne nejakou maji tak uctuji co nejvice se da. Tohle si myslim, ze to je velmi spatny pristup.

Jsem ted tak znechucen, ze nechapu co to bylo za blby napad tu kancelar v Memphisu rozjizdet:-)

Popularity: 40% [?]

Tags: Ofiplex

Libi se ti muj blog?
Precti si knihu: Podnikani­ v USA
Nyni v knihkupectvich v CR a SR.
Moje prakticke rady jak podnikat a prorazit v USA.


26 responses so far ↓

  • 1 teekey // Aug 23, 2007 at 11:15 am  Add karma Subtract karma  +0

    a co ten clovicek na pul-uvazek co ti na to mel dohlizet?

  • 2 kraja // Aug 23, 2007 at 11:40 am  Add karma Subtract karma  +0

    verim tomu, ze kdyby se to projevilo na mzde zamestnancu/zamestnance, tak by si dal priste sakra pozor jestli nahodou nekde neco nespadlo nebo neni blbe…

  • 3 Ondra // Aug 23, 2007 at 11:44 am  Add karma Subtract karma  +0

    Práce s lidmi je vždy na Å¡tíru. Co si Ä?lovÄ›k neudÄ›lá sám, to nemá. Málokterý pracovník udÄ›lá nÄ›co navíc než za co je placen a spousta zásadních vÄ›cí je mu naprosto Å¡umák. Je potÅ™eba mít silné hlasivky a ohnivou argumentaci :)

  • 4 Ondra SláÄ?ík // Aug 23, 2007 at 12:18 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Wow. To už je skoro jako u nás v Česku :)

  • 5 Aes // Aug 23, 2007 at 12:21 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Řekl bych, že za chvíli nastane Ä?as zamÄ›stnat nÄ›jakého asistenta :) ale vážnÄ›, zkus si spoÄ?itat na kolik tÄ› vyjdou tyhle cesty po Státech + ten investovaný Ä?as. Kdyby jsi tÅ™eba zkusil zamÄ›stnat nÄ›jakého Ä?lovÄ›ka co dokonÄ?il Å¡kolu (spousta z nich má tendenci se zapojit, ukázat v novém zamÄ›stnání) na pozici manager/assisent a vysvÄ›tlil mu jak vÅ¡echno funguje a o co se má pÅ™esnÄ› starat. Odpadli by ti tyhle “protivné” akce kdy zjišťujeÅ¡ jestli vÅ¡e funguje tak jak má.

  • 6 John Vanhara // Aug 23, 2007 at 12:45 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Jen mimochodem.. jednoho cloveka co tam mam je pani co ma za sebou min. 20 let rizeni non-profit firem v manazerske pozici. Takze to neni o tom, ze bych zamestnal nejake nezkusene lidi.

    Jinak oba dva se me chteli ukazat jak jsou dobri. Mluvenim to obema slo velmi dobre.:-) Me spise zklamali ty skutky a realna situace, kterou jsem nevidel dokud jsem osobne neprijel.

  • 7 speedy // Aug 23, 2007 at 12:47 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Co ako v Cesku, ale ako keby som cital o Slovensku :) . Fakt vidim, ze tieto skupiny ludi su infiltrovane po celom svete.

  • 8 Max // Aug 23, 2007 at 1:03 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Treba, kdyz to byly neziskovky, co ta pani ridila, tak jim nevadil deravy odpad a spadane cedule :)

  • 9 Romza // Aug 23, 2007 at 1:09 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Bylo by podezrele kdyby slo vsechno bez problemu, nemyslis?

  • 10 Petr // Aug 23, 2007 at 1:11 pm  Add karma Subtract karma  +0

    ..to s tema opravama mi pripomina jeden vyborny film s mladym Tomem Hanksem v hl. roli, jak koupil dum a potreboval par oprav..znate nekdo? jak se film jmenoval? ted si nemuzu vzpomenout…

  • 11 Petr // Aug 23, 2007 at 1:13 pm  Add karma Subtract karma  +0

    ..je to “Dum za vsechny penize”.. doporucuji shlednout Johne =) jestlipak tam najdes urcite podobnosti..

  • 12 Cappy // Aug 23, 2007 at 3:36 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Podle mě tím projekt Ofiplex dostal docela slušnou ránu (pod pás).

    ProÄ??

    PÅ™edstavme si, že se ten projekt bude rozrůstat tak, jak je to v plánu a bude se tÅ™eba zÅ™izovat dalších 5 kanceláří v různých Ä?ástech USA. Naráz.

    Co se stane, když v každé takové kanceláři budou tyto problémy?

    To by bylo na sebevraždu a ten projekt by nikdy nevydělával.

    Popíšu problém jinak. Nehledal bych problém v lidech.

    Lidi jsou lidi – a lidi se nezmÄ›ní. Mají svoje nálady/problémy/crazy úvahy a pomáhají si jak mohou.

    Protože vím z praxe, že i když mají zaměstnanci nejlepší vůli, vždy se při stavbě/úpravách něco nepovede/zvorá a jsou potřeba dodělávky a opravy.

    Jenže, na to není možné mít cizí firmu. Na to musí být vlastní servisní/údržbářská organizace, která vám přímo podléhá a je těžce bonusovaná za odvedení kvalitní práce. (Jako to mají třeba větší hotely)

    A to má tu výhodu, že tato organizace může mít na minuty naplánovaný rozvrh a k tomu se může vÄ›novat stavebním Ä?innostem. StejnÄ› není dobré mít design jakéhokoliv kanclu stejný déle, než rok a půl, protože vÄ›ci se rychle opotÅ™ebují (obzvláštÄ›, když je nÄ›komu půjÄ?ujete/pronajímáte).

    Příklad rozvrhu.
    9:00: Zkontrolovat cedule (je Ä?istá?, na svém místÄ›?, nepoÄ?máraná?),
    9:15: Prověřit odpady (kapou?, fungují?)
    10:00: Dveře (zámky?, panty?, otvírání?)
    11:00 Nábytek
    11:30 Telefony + cokoliv na co si stěžují nájemníci (mikrovlnky, kávovary, doplňení zásob ruÄ?níků a podobnÄ›)
    13:00+: Stavební práce + stříhání trávníku atd.

    Svojí funkÄ?ní servisní organizaci navíc můžete půjÄ?ovat tÄ›m, kteří mají stejný problém jako vy…

    Situace v Memphisu je veskrze zarážející. Docela by mě zajímalo, o jaký konkrétní Memphis jde (v Tennessee?), abych si o tom mohl něco více nastudovat.

  • 13 Tomáš // Aug 23, 2007 at 3:49 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To predsa nie je Memphis, to je Slovensko :-)

  • 14 John Vanhara // Aug 23, 2007 at 4:27 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Je to Memphis, Tennessee. Cappy, naprosto souhlasim s tim, ze to neni problem lidi, ale managementu (systemu). Proste to zatim neumim a na tomto pripadu se to ucim. Kdyz se to naucim tak otevrit dalsich 5 pobocek nebude problem. Nebo na to treba neprijdu… coz se klidne muze stat, a reknu si, ze to nestoji za to:-) Ja vidim jasne reseni v tom, ze bych v Memphisu na par mesicu zustal, ale to se mi vubec nechce. Chci zjistit jestli to dokazu rozjet na dalku s obcasnymi navstevami. Ale to je docela orisek…

    Vzdycky kdyz vidim, ze si nejaky manazer stezuje na zamestnance tak vim, ze to je blbost. Stezovat si na to, ze lidi jsou nemocni, nechce se jim pracovat, nechodi do prace nebo chodi pozde je blbost… chce to mit system, ktery to resi, tak aby firma porad dal fungovala a vydelavala.

    A reseni neni vzdy o tom, ze najmu dalsiho manazera za jeste vice penez. To je taky docela rychla cesta do zahuby. Penize vse neresi. Kdyz mam jednoho zamestnance a ten onemocni tak je jedno jestli bere $1,000 nebo $10,000 mesicne. V obou pripadech se firma zastavi a je to problem.

  • 15 Cappy // Aug 23, 2007 at 7:14 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Chce nechce. Já být tebou, tak už mám zabalené kufry.

    Nic jiného ti stejně nezbývá, jestli si nechceš najímat vlastního údržbáře, musíš to vyřešit sám, na místě.

  • 16 Rammi // Aug 23, 2007 at 9:56 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Tak to u nas by se nasel nekdo kdo by hned prvni den reklamoval ze neni kafe v kuchynce, nikdo by si vsak ani nevsiml spadle cedule a mala pravdepodobnost je taky ze by nekdo hlasil ze kape kohoutek…

  • 17 Martin Pilnik // Aug 23, 2007 at 11:44 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Myslím, že si to pomenoval presne. Problém nie je v ľuÄ?och, ale v manažmente. Aj tých stredných manažérov treba zorganizovaÅ¥. Tých hlavne. To je ten moment, keÄ? si zamestnanec myslí, že už nebude pracovaÅ¥, len riadiÅ¥.

    A druhá vec, pri vzdialenej kontrole sa mi veľmi osvedÄ?il kontrolný zoznam. Proste zoznam bodov, ktoré musí prejsÅ¥. Denný, týždenný, obÄ?asný. V medziobdobí ho má k dispozícii manažér, zamestnanec na mieste ako pracovný materiál a pri mojej kontrole je to kontrolný zoznam, podľa ktorého kontrolujem manažéra na mieste. Pri tej príležitosti sa rozrastie… A samozrejme naň naviazaný odmeňovací systém.

    BudujeÅ¡ nieÄ?o, Ä?o má jednoznaÄ?né znaky reÅ¥azca (centrála Ä?aleko, “lokálne” Å¡pecifiká…)Ako vzor si vezmi nejaký reÅ¥azec (obÄ?erstvenie, lekárne….) a okopÄ?i od nich systém kontroly a manažmentu. ReÅ¥azce nemajú zo srandy systém regionálnych manažérov, interný audit a tak podobne. Samozrejme v závislosti na veľkosti sú tieto funkcie obsadené samostatnými ľuÄ?mi, alebo kumulované do jednej osoby.

    Máš rád manuály, tak im jeden napíš ;-)

    Miestny dodávatelia: Tvoj lokálny manažér nech si ich navyberá sám (doma sa orientuje lepÅ¡ie), ty ich len schváliÅ¡. On bude zodpovedný za výber a odvedenú kvalitu. V prípade opráv na základe tvojich zistení, prekroÄ?ení rozpoÄ?tu to bude maÅ¥ dosah na jeho odmenu. Jeho výber = jeho zodpovednosÅ¥. A dodávateľom sľúbi dlhodobú spoluprácu…

    A problémy budú stále ;-)

  • 18 Misha // Aug 24, 2007 at 12:42 am  Add karma Subtract karma  +0

    holt jsi Å¡el na východ :) Ä?ím víc na východ, tím věší bordel :)

  • 19 vk // Aug 24, 2007 at 3:26 am  Add karma Subtract karma  +0

    Nedivil bych se, kdyby tu ceduli nÄ›kdo shazoval schválnÄ› – tví zamÄ›stnanci mají pÅ™edpokládám fixní mzdu, takže když se ti tam pÅ™ihrne spousta zákazníků, jim pÅ™ibude spousta práce. Když “náhodou” cedule spadne a žádní zákazníci nebudou, zamÄ›stnanci budou mít mnohem míň práce za stejné peníze…

  • 20 Oleg // Aug 24, 2007 at 5:07 am  Add karma Subtract karma  +0

    Boze muj… tady se jiz delaji i rozvrhy prace podle casu jak v Corporate 100+ zamestnancu ne? Nevim proc je tolik zvani do vzduchu v takovych situacich.

    Ja spise vidim, ze John dela neco spatne. Pokud nabiras lidi, Johne, musis s nimi sjednat tu ci onou smlouvu ne? Existuje mezi tebou a zamestnancem neco takoveho a napsaneho alespon na obrousku?

    Pokdu tam neni odstavecek typu:

    ***1.1. Kontrolovat kazdy den zda cedule neni spadla pred budouvou. V takovemto pripade je zamestnanec povinen ceduli zvednout, pripevnit a ocistit.

    ***1.2. Pokud tece umyvadlo zamestnanec je povinen opravit, zavolat servisni sluzbu, ale predtim informovat nadrizeneho.

    Neni to smesne? Pokud nekdo nastupuje s tim, ze bude delat sekretarku tak nemuze delat vse a musi mit nekoho nadrizeneho co bude davat rozkazy “ala zastupce reditele”. Tomu, kteremu se muzou zamestnanci postezovat na neco, ten co na ne obsac zvysi hlas, pro to aby neztratil svuj respect atd atd atd.

    Pokud vse chces resit cestamy po statech, online nebo telefonicky tak takovych problemu budes mit casem vice, vice az nekonecne moc.

    Najdi si zastupce, ktery za tebe bude resit problemy ve firme, jednat tvym jmenem v omezene mire a kazdy den, tyden, mesic ti bude zasilat svuj vykaz prace a vykaz prace zamestnancu.

  • 21 Cayman // Aug 24, 2007 at 8:37 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Já osobnÄ› nesouhlasím s tím, že to “neni problem lidi, ale managementu (systemu)”. JE TO PROBLÉM lidí, neboÅ¥ když narazíš na flákaÄ?e a lidi, co se o nic kolem sebe nestarají, neboÅ¥ to není jejich business, tak s tím nic neudÄ›láš. Žádný sebelepší management v takové situaci nepomůže. Naopak, nÄ›kdy i Å¡patný manager, když má kolem sebe schopné lidi, může mít úspÄ›ch :-)

    SamozÅ™ejmÄ›, že problém managementu je ve “výbÄ›ru” takových lidí, Ä?i kontraktorů, kdy je nÄ›kdy velmi těžké takové týpky odhalit pÅ™i pohovoru, zkuÅ¡ební lhůtÄ› (v ÄŒR), popÅ™. pÅ™ed první platbou za práci.

    KaždopádnÄ› si myslím, že vÅ¡echny zamÄ›stnance, podřízené i Ä?leny týmu, musí brát šéf jako “partnery”, kontrolovat průběžnÄ› jejich práci, ale také se starat o jejich spokojenost, dbát o jejich rozvoj a o to, aby je práce bavila nejen kvůli penÄ›zům. Když je totiž bude práce bavit, když budou mít dobrého šéfa, když budou oceňování za výsledky své práce a své nasazení, tak si takové práce – firmy budou vážit, budou spokojení, snaživí, budou si všímat vÄ›cí kolem sebe, neboÅ¥ prosperita firmy bude i jejich prosperita.

    Není pÅ™ece možno stát celý den nad nÄ›kým s biÄ?em nebo mu definovat vÅ¡echny detailní úkoly do nÄ›jaké pracovní smlouvy – viz to nahoÅ™e – jestli nespadla cedule, kapou-li kohoutky, jestli nechybí prkýnko na záchodÄ›, Ä?i neodletÄ›la stÅ™echa. LIDÉ nejsou malé dÄ›ti a jestli dostanou takový seznam úkolů, tak se nedivím, že TÃ?M TUPLEM na to kaÅ¡lou, neboÅ¥ je to ukázka, za co je šéf považuje ;-)

    “It’s not about management but about people.”

  • 22 Oleg // Aug 25, 2007 at 1:19 am  Add karma Subtract karma  +0

    Spravne Cayman, lidi treba k praci motivovat a ne je povazovat za socky a davat vsechnou moznou praci. v USA a jinde je to tak, ze pokud neco neni ve smlouve tak se na to kasle. Co bych se staral o nejakou spadlou ceduli kdyz delam ucetnictvi a mam v tento ukol splnit vcas pac me sef online kontroluje. Kdyz to neudelam tak me vyhodi. Na to musi byt nejaky udrzbar, na porade a cistotu musi byt uklizecka. Pokud na to vedeni nema, tak to ma delat vlastnorucne.

    A strasna demotivace lidi nastava v okamziku jejich neustaleho kontrolovani a prihazovani ukolu.

  • 23 Tom Podlesny // Aug 26, 2007 at 12:54 am  Add karma Subtract karma  +0

    Oleg: s tou poslední vÄ›tou souhlasím na 100%. Každý ze starších byl nÄ›kdy na vojnÄ› a pamatuje si jak to fungovalo… Máš hotovo? OK! Tady máš hned další úkol jen abys nmohl myslet na nÄ›co jíné a já ti to budu ztěžovat a budu tÄ› u toho buzerovat… Je to šílenÄ› demotivující a urÄ?itÄ› si taky pamatujete jak jste se snažili makat co nejpomalejí jen aby už byl pokoj…

  • 24 Martin Pilnik // Aug 26, 2007 at 6:10 am  Add karma Subtract karma  +0

    [Tom] Práve preto si má podriadená svoje úlohy vymýšľaÅ¥ sama, definovaÅ¥ sama. Preto som hore písal, že: “Miestny dodávatelia: Tvoj lokálny manažér nech si ich navyberá sám…” A tak isto je to aj s tým zoznamom úloh, proste vo vÅ¡etkom, Ä?o ten Ä?lovek Ä?o na ten ofiplex dozerá má robiÅ¥. Pri návÅ¡teve ho prejdem a oÄ?akávam jeho návrhy, jeho odporúÄ?ania. Ak sám nepríde na tie, ktoré potrebujem, tak mu ich vsugerujem. A do dokonalosti je to dovedené vtedy, keÄ? si sám podriadený svoje úlohy aj termínuje. O tomto je riadenie stredného manažmentu. Trvá to dlhÅ¡ie ako direktívne riadenie, ale je to Å¡ikovnejÅ¡ia cesta k dlhodobému rastu. A okrem iného to rieÅ¡i prvok motivácie, ktorý tu je neustále omielaný.

    Preto som písal, [Cayman], že problém nie je v tých ľuÄ?och, ale v manažmente. Tu predsa nejde o roboÅ¡ov, ktorí nerobia to Ä?o majú. Tu ide o typický stredný manažment, ktorý treba zorganizovaÅ¥, aby makal sám ako potrebujem.

    [Oleg] Na jednej strane píšeÅ¡, že sa tu robia zoznamy ako pre firmu s 100+ zamestnancami, na druhej, že ak nieÄ?o nie je v zmluve, tak na to ten Ä?lovek kaÅ¡le. Že to nie je v zmluve, ale je to iná forma zadania úloh, to je predsa fuk. A v prípade vzdialeného riadenia a toto Ä?o tu John rozbieha je klasický príklad, funguje len to Ä?o je na papieri. Zamestnanci ľúbia zabúdaÅ¥ a šéfovia zas majú tendenciu si dovymýšľaÅ¥ a nakoniec sa dostaneÅ¡ do nekonÄ?iacej diskusie: Ja som prikázal vs. Bolo to inak…

  • 25 Memphis // Aug 30, 2007 at 4:01 pm  Add karma Subtract karma  +0

    No Pane Jone vidim ze je to jako unas v Ceske republice, o zamestnance je potreba se starat, vse jim rikat nejlepe zane vse delat, nakrmyt je upozornit je aby sli na zachod atd… ale penize by chteli a cim vic tim lip a to jsem si blahove myslel ze jsou vtomhle v USA vyspelejsi. Proste chce to najit takovi lidi kteri chcou pracovat a neco dokazat a samozdrejme pro to neco prvne udelat a obetovat a vzit si tu praci za svou jako kdyby delali na svym. Takovi lide se samozdrejme tezko hledaji ale jsou, a vy se takovima lidma musite obklopit aby vam zbil cas na dulezitejsi veci a ne na prkotiny co berou vas cas, a hlavne aby se snazili prispet podniku ve kterem pracuji a hledali nedostatky ktere je potreba vyresit k lepsimu chodu a prosperite vasi firmy. S tupima hlupakama to clovek nikam nedotahne protoze vas stahnou sebou. to bylo velmi strucne, co vic ktomu dodat ale pekne se radi a hur kona. Za hrubky se predem omlouvam. Ale jak se divam vi to zvladnete hodne sil a pevne nervi.

  • 26 Yanek // Sep 11, 2008 at 2:00 am  Add karma Subtract karma  +0

    ÄŒtyÅ™i roky v Memphisu u stavební firmy mi také dalo. Devadesát procent prací po stavebních dÄ›lnících je tÅ™eba dokonÄ?it, upravit, Ä?i pÅ™edÄ›lat. Je to, ale dáno strukturou obyvatelstva, vzdÄ›láním a sociálními výhodami. Než dÄ›lat za málo radÄ›ji budou na podporách. Když mi běžel pátý rok(říká se že je to zlomový) váhal jsem zda se vrátit, Ä?i ne. Jsem rád, že jsem zpátky v ÄŒesku, EvropÄ› a civilizaci. NÄ›jaký Ä?as na FloridÄ› to nezmÄ›nil a po mÄ›síci v jiných státech už vůbec ne. Zlatá Evropa.

Napis komentar