Podnikani v USA

Me zkusenosti s podnikanim v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Duvody proc neni dobre vyuzivat fulfillment firmu

September 26th, 2007 · 19 Comments

Na muj business s koly v soucasnosti vyuzivam tzv. fulfillment company. Skladuji pro me kola a kdyz jim emailem poslu objednavky tak je rozesilaji primo zakaznikum. Vetsinou jsem to tady chvalil, protoze mne to umoznuje ridit tento business bez vlastnich zamestnancu a temer jako ciste internetove podnikani. Muzu cestovat po svete, staci byt na Internetu a posilat objednavky emailem. Nemusim mit lidi, kteri vylozi kontejner nebo poslou kolo Fedexem. Fulfillment firma se o vse postara. Navic je to dost levne. Pro zacinajici firmy je to urcite levnejsi nez mit vlastni sklad a zamestnance.

Vyuzivat fulfillment firmu ma, ale take sve nevyhody.

1. Reseni reklamaci & vracene zasilky. Nejsem schopen moji fulfillment firmu naucit, aby mi alespon poslali email, ze se nejake kolo vratilo. Staci, ze zakaznik napise spatnou adresu a kolo se vrati. Ale dokud se nam zakaznik sam neozve tak se o tom nedozvime. Prijedu pak do jejich skladu a vidim jak se na ruznych mistech vali krabice s koly, ktere byly vracene a nikdo presne nevi proc tam jsou.

2. Reseni neobvyklych situaci. Cinani mi poslali dva kontejnery s koly, ale nejakym omylem mi zapomneli oznacit krabice cislem modelem kola. Dali tam jen barveny kod. Ja vim, ze v prvnim kontejneru je jeden typ kola a v druhem druhy typ. Kdyz se vylozi nejprve jeden kontejner a oznaci se krabice tak se problem vyresi. Pak se vylozi druhy kontejner a oznaci se krabice s nalekou druheho modelu. Moje fulfillment firma vylozi oboji najednou. Z jednoducheho problemu se stava slozity.

3. Skladovani. Na kazde krabici mam velke sipky a napis jak se maji kola skladovat. Kdykoliv prijdu do jejich skladu tak vidim, ze spousta krabic je obracene nebo naskladane na sobe, takze se kola nici jeste nez se poslou zakaznikum. Tohle je hodne frustrujici.

Nejhorsi na tom je ten pocit bezmocnosti. Jednam totiz s velmi slusnymi a prijemnymi lidmi. Kdyz prijedu osobne tak mne vzdy naslibuji co vsechno udelaji. Odjizdim s dobrym pocitem a pak zjistim, ze se nic nezmenilo. Asi take hraje roli to, ze muj produkt je az moc slozity. Je totiz rozdil rozesilat treba balicky s cajem, tricka nebo kola.

Popularity: 22% [?]

Tags: XYZ Bikes Start Up

Libi se ti muj blog?
Precti si knihu: Podnikani­ v USA
Nyni v knihkupectvich v CR a SR.
Moje prakticke rady jak podnikat a prorazit v USA.


19 responses so far ↓

  • 1 fra // Sep 26, 2007 at 8:27 am  Add karma Subtract karma  +0

    nie je jednoduchsie a lacnejsie najst inu fulfillment firmu, ktorej by to nerobilo problem, ako mat svoj sklad?

  • 2 Antonin Hildebrand // Sep 26, 2007 at 9:08 am  Add karma Subtract karma  +0

    Pokud to uz vse bezi, tak je zmena systemu nakladna. To ja bych asi zkusil najit nejakeho sveho andela mezi zamestnanci te fulfillment firmy a platit ho za to, ze bude tyto nestandardni situace sledovat, v jednoduchych pripadech resit nebo mi da echo.

    Tohle by delal nad ramec svych pracovnich povinnosti a byl by za to mnou placeny. Pripadne bych mu daval bonusy za vyresene problemy a usetrene penize.

    Tohle by ani nemuselo vadit te FF firme. Spokojenost by byla na vsech stranach.

  • 3 rammi // Sep 26, 2007 at 9:26 am  Add karma Subtract karma  +0

    JJ, souhlasim s Antoninem, jedina otazka je jak se k tomu bude stavet ta firma.

  • 4 Mirek Hoza // Sep 26, 2007 at 10:09 am  Add karma Subtract karma  +0

    A ja si z puvodniho nadseni rikal, ze to slape az podezrele dobre :) Vim, ze jsi liny, ale ted, kdyz je ti v podstate jedno, jestli kontejnery dovezou tam nebo o mili vedle, neni lepsi poslat poptavky jinym firmam? Mozna zaplatis o neco vice za prepravu, ale usetris tyhle zbytecne ztraty. Dobry napad by mozna byl hodit poptavku na nejaky LAC “poptavkovy” web, neco ve stylu http://www.poptavka.cz (to neni reklama, to me jako prvni napadlo napsat do prohlizece). Napises pozadavky a jenom cekas co bude, to je dostatecne lazy-friendly reseni, ne? :)

  • 5 TonyK // Sep 26, 2007 at 11:16 am  Add karma Subtract karma  +0

    Dle mé praxe sledují servery jako poptavka.cz většinou 3 druhy firem:
    1) ti co zaÄ?ínají a nemají reference, tj. není garance ze budou Å¡lapat jak slibují
    2) ti co mají natolik špatné reference, že o ně není zájem
    3) ti co jsou kvalitní, ale příliš drazí

    PÅ™edpokládám, že John hledá kvalitní ale cenovÄ› dostupnou službu. Takovou jsem obvykle naÅ¡el na základÄ› reference nÄ›koho, kdo už si podobným procesem proÅ¡el. Tj. zkusil bych zjistit, co se osvÄ›dÄ?ilo nepřímé konkurenci – napÅ™ . prodejce minibikes nebo jiného technického ale nekonkurenÄ?ního zboží.

  • 6 Mirek Novotny // Sep 26, 2007 at 11:51 am  Add karma Subtract karma  +0

    Ja bych to resil tak , ze bych zkusil najit jinou fulfillment firmu. Zatim stale jeste nejedes v obratkach aby se ti vyplatil vlastni sklad a zamestnanci.

  • 7 Mirek Hoza // Sep 26, 2007 at 11:53 am  Add karma Subtract karma  +0

    TonyK – a jde o zkusensoti z ceskeho trhu, nebo mate zkusenosti s trhem Americkym, kde s ohledem rekneme na vseobecnou mentalitu muze byt situace jina?

  • 8 dali // Sep 26, 2007 at 12:34 pm  Add karma Subtract karma  +0

    taky se mi zda reseni Antonin Hildebranda jako idealní, zvlášt v dobÄ› kdy je to ve stavu, že je vlastní sklad diskutabilní. Myslím, že víte pÅ™esnÄ› jaké nastávají problémy, tak dokážete onu službu i ocenit a pokud bude “v case” placen onen “andel” i vaší gáží, nakonec za veci, které vy stejne opakovanÄ› požadujete bude spokojenost na obou stranach. Pokud by se to vedeni fulfillmentu nelibilo, jistÄ› jste schopen jim po americku podat náležité vysvÄ›tlení, proÅ¡kolením zdarma … . Ale pÅ™i jednani s vedenim fulfillmentu by to mohlo sklouznout i, pÅ™i vyjadÅ™ene ochote platitvic, ke snaze příplatku za extra servis, jenže to dopadne tak jako nyní, odpovednost kolektivu jako nyní, to je mizerie.

  • 9 Cayman // Sep 26, 2007 at 1:51 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Tak mÄ› napadá, že ta ” fulfillment company” má asi celou databázi zákazníků, kterým poslala nÄ›kdy nÄ›jaké kolo, že? Nehrozí tÅ™eba, že si nÄ›kdo chytrý z toho skladu zjistí, odkud pÅ™esnÄ› chodí ty kontejnery, tj. z jaké fabriky v ČínÄ›, udÄ›lá si e-Shop na prodej a objedná si vlastní zásilku kol, tÅ™eba ABC-Bikes?

    Vzhledem k “podnikavosti” vÅ¡ech a vÅ¡ude, vzhledem ke konkurenÄ?nímu boji ve vÅ¡ech oblastech, bych se nÄ›Ä?emu takovému nedivil.

  • 10 Mirek Hoza // Sep 26, 2007 at 2:22 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Cayman – kdybys to bral takhle, tak nemuzes delat nikdy nic.
    1. Ja bych rekl, ze fakt, ze ma databazi zakazniku tomu cloveku moc nepomuze, protoze ti uz kolo maji a (nevim sice do jake miry to plati) nejspise si jej v nejblizsi dobe neobjednaji a kdyz ano, tak u jiz overeneho prodejce.
    2. E-shop je jedna vec, ale umisteni ve vyhledavaci a obecne povedomi je vec druha.
    3. Ten clovek by musel byt velky ranar, aby neco naprosto neznameho objednal z Ciny (minimalne stejny jako John :) ).
    4. Pochybuju, ze nekdo kdo ma na ten kontejner, kdo je schopny to vsechno zorganizovat, kdo je schopen udelat lepsi cenu, pracuje ve skladu.

    Navic proc treba nezkusit mensi a levnejsi caje? :) Kdyby clovek mel uvazovat takto, mel by se bat kazde danove kontroly, auditu, poskytovatelu e-mailu, telefonnich spolecnosti, bank, FBI, postaku atp. :)

  • 11 Cayman // Sep 26, 2007 at 8:15 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Mirek Hoza: Nejprve, ať žije Jirka Helekal a jeho stránky :-)

    Že se na business vrhne nÄ›kdo z â€?fulfillment companyâ€? byla jen teorie, se kterou je nutno poÄ?ítat, kdyby se jim moc otevÅ™ely karty v případÄ›, že by se u nich domlouval Ä?lovÄ›k na extra práci pro Johna (vracení poÅ¡kozených zásilek nebo Å™eÅ¡ení Å¡patných adres).

    Jelikož ale uvádíš podrobné důvody, proÄ? se to “nikdy” nemůže stát, podobnÄ› jak se “nikdy” nemohla objevit firma CopakabanaBikes a že bys pak “nikdy nemohl dÄ›lat nic”, tak si dovolím reagovat:

    ad 1) dB zákazníků ukazuje “úspěšnost” daného businessu, tj. kolik se Ä?eho prodá každý mÄ›síc, kdy taky pochybuji, že si nÄ›kdo objedná více kol, ale taková dB lidí se každopádnÄ› hodí a já bych takový seznam nikdy nedával z ruky.

    ad 2) základat business jen na pozici ve vyhledávaÄ?i se mi zdá dosti naivní, neboÅ¥ kdokoliv může být bÄ›hem 2-3 mÄ›síců 1. pro cokoliv si vymyslíš, tÅ™eba pro “beach cruisers”. PovÄ›domí je jistÄ› hezká vÄ›c, ale vždy rozhoduje cena a marketing, nic jiného. Když nÄ›jaký konkurent nabídne cenu o 10-20 USD nižší nebo nÄ›co zdarma, tak Å¡lus, alespoň v USA.

    ad 3) nikdo nemusí být žádný “ranaÅ™”, když vidí, kolik pÅ™ijde kol a jak rychle se prodají, navíc když se dá lehce zjistit, odkud pÅ™iÅ¡el kontejner a komu se prodal

    ad 4) nemusí to být žádný mexický dÄ›lník ve skladu, ale tÅ™eba nÄ›kdo z šéfů té firmy, se kterými se musí projednat ta extra platba za Å™eÅ¡ení tÄ›ch vrácených zásilek a kteří také Å™eší, jak optimalizovat svůj sklad, aby vynášel co nejvíce “ProÄ? jen vybalovat a zasílat, když můžeme i objednávat, prodávat a Å™eÅ¡it reklamace, případnÄ› i montovat kola?”

    Jinak o daňových kontrolách a auditu si myslím své (když slyšíš, jak úřednice z FÚ se na chodbě veřejně baví o tom, kolik vydělala ta a ta osoba), podobně o ochraně informací u všech poskytovatelů internetu (pro jednoho jsem dělal), mobilních operátorů (u jednoho jsem dělal), bank (v jedné jsem pracoval). Víš třeba, že každý správný správce má přístup ke všemu tvým informacím si namane?

  • 12 Mirek Hoza // Sep 26, 2007 at 9:43 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Cayman – diky, Jirkovi vyridim :)

    V zasade s tebou souhlasim, nerikam ze me nazory jsou jedine spravne, rad se necham poucit :) Nerikam, ze se to nikdy nemuze stat, jen rikam, ze to neni moc pravdepodobne. Vsechno je mozne. Je mozne, ze zemekouli zitra sezere velka zelena zvykacka velikosti Marsu, ale je to velmi malo pravdepodobne :) Argumenty asi nebyly nejlepsi, ale snazim se rict, ze pokud bych mel uvazovat takto do dusledku, nemuzu delat nikdy nic. Delal jsem jak v oblasti ucetnictvi, tak danovych kontrol a auditu a reknu ti, ze uz jsem mohl prodavat takoveho sortimentu, nejvice me asi zaujaly vajicka :) Nebudu rozebirat duvody, proc vetsina lidi nikdy nic takoveho neuskutecni, protoze tomu nerozumim, ale muj duvod a duvod vsech mych kolegu je zhruba takovy, ze delaji to, co je bavi a v cem jsou dobri. Mozna se pletu, rad si to necham vysvetlit, proto to sem taky pisu.

  • 13 TonyK // Sep 27, 2007 at 1:18 am  Add karma Subtract karma  +0

    To Mirek – jde o 5 let starou zkuÅ¡enost z doby mého působení v Denveru – Colorado a nemyslím si, že by se to od té doby nÄ›jak výraznÄ› zmÄ›nilo.

  • 14 Mirek Hoza // Sep 27, 2007 at 1:27 am  Add karma Subtract karma  +0

    TonyK – aaaha, tak to je zajimave. Ja nikdy poptavku nezadaval, takze zkusenost nemam. Diky za info

  • 15 Mirek Novotny // Sep 29, 2007 at 1:54 am  Add karma Subtract karma  +0

    To Cayman – ad 2) základat business jen na pozici ve vyhledávaÄ?i se mi zdá dosti naivní, neboÅ¥ kdokoliv může být bÄ›hem 2-3 mÄ›síců 1. pro cokoliv si vymyslíš, tÅ™eba pro “beach cruisersâ€?. PovÄ›domí je jistÄ› hezká vÄ›c, ale vždy rozhoduje cena a marketing, nic jiného. Když nÄ›jaký konkurent nabídne cenu o 10-20 USD nižší nebo nÄ›co zdarma, tak Å¡lus, alespoň v USA.

    To jiste zni na prvni pohled rozumne, ale pokud by tomu tak bylo zkrachovalo by 99proc eshopu, protoze ty predni pricky se proste meni. Ano, je urcite lepsi mit treba i kamenej obchod, ale to proste maji jen ty vetsi fa. A zbytek jede jen po netu. Ono take zalezi co prodavas, pokud prodavas treba zbozi ktere muze mit potencionalne sberatelskou hodnotu napr. rucne delane Fajfky tak si zcela jiste casem vybudujes pravidelne zakazniky. Nicmene abys je ziskal, musis se vyhrivat aspon par mesicu na googlovskem vysluni pak uz je relativne jedno jestli te prevalcuji konkurenti z ciny tim, ze zadaji nizke ceny.

  • 16 crowen // May 20, 2008 at 1:08 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Na toto je pomerne jednoduchy recept a vola sa SLA – service level agreement. Tu treba definovat aka sluzba je poskytovana, kolko to stoji a co sa deje, ked sa sluzba nedodrzi. Napr stanovit pokutu za kazde vratene a neohlasene balenie, zle skladovany tovar v rozpore s instrukciami atd a potom to pravidelne kontrolvoat a uplatnovat pokuty. Bud sa tym znizia naklady na fullfilment alebo zlepsi poskytovany servis.

  • 17 John // May 20, 2008 at 2:20 pm  Add karma Subtract karma  +0

    V teorii to funguje dobre (mit na vse smlouvy).

    Taky jsem mel smlouvu se vsim definovanou… ale smlouva neni zadna garance, abys toho dosahl tak ti treba nezbyde nic jineho nez se jit soudit. Coz je blbost. Nestoji to za to.

  • 18 crowen // May 21, 2008 at 3:09 am  Add karma Subtract karma  +0

    Ako platis za tu sluzbu? Ak mesacne, tak im to proste strhni z najblizsej splatky. Ak sa to opakuje tak urcite by som menil firmu, nema zmysel davat peniaze niekomu, kto nedodrzuje zmluvu ani po opakovanych upozorneniach. Kratkodobo to moze byt pain in the ass kvoli zmene a hladaniu noveho poskytovatela, ale z dlhodobeho hladiska mozes vyhrat – menej stresu a viac spokojnych zakaznikov

  • 19 John // May 21, 2008 at 10:14 am  Add karma Subtract karma  +0

    Takhle to z mych zkusenosti nefunguje. Prestanes platit (nebo strhavat castky) tak zacnou delat vse jeste hure nez predtim.

    Je potreba se domluvit po dobrem nebo radeji si to delat sam nebo jinde.

Napis komentar