Nekde jsem cetl pruzkum jak podnikatele prisli na napad na sve podnikani. V tom pruzkumu se uvedlo, ze naprosta vetsina novych podnikani vznika z frustrace zakaznika, ktery je tak nespokojen s nejakou sluzbou nebo produktem, ze se rozhodne zacit podnikat a delat “to” lepe. Takze z frustrovanych zakazniku se stavaji podnikatele.
Docela tomu verim. Sam mam totiz stejnou zkusenost. Kdyz vidim nejaky obor ve kterem vsechno funguje dokonale tak nemam nejmensi chut se ve stejnem oboru pustit do podnikani. Ale jakmile vidim nejaky nedostatek tak temer neodolam a mam chut to zmenit.
Kdyz jsem zacinal me podnikani s koly (xyzbikes.com), tak jsem nikde nebyl schopen najit beach cruiser kolo pod $150. Nyni uz je to zase jinak a konkurence je mnohem vice. Mozna bych se do toho podnikani ani nepustil, kdybych videl kolik firem uz nabizi levna kola.
Taky jsem nikdy nemel chut delat fulfillment firmu (skladovat a rozesilat zbozi jinym firmam), ale v poslednich dnech me fulfillment firma (co pro me rozesila kola) dela tolik problemu, ze ve me vzbuzuji neodolatelnou chut delat ten stejny business (sam a lepe). Delaji znovu uplne nesmyslne chyby, zapominaji odesilat kola, nedokazou rychle resit problemy… Pritom to je tak strasne snadno zorganizovatelny business. Takze i kdyz jsem to nikdy nechtel moc delat tak mam cim dal vetsi chut.
Nejsem totiz jediny zakaznik, ktery je z nich frustrovany. Problemy co delaji me delaji i ostanim zakaznikum. Vim, ze jednim z jejich velkych zakazniku je firma Trident, ktera zasobuje zubare. V pondeli jim prisla zasilka nejakych produktu FedExem a meli byt okamzite rozeslany zubarum. Ve stredu volali do skladu a tam ani nevedeli, ze jim v pondeli ta zasilka prisla. Mam s nim stejnou zkusenost. Proste maji problem zavolat nebo poslat email kdyz prijde nove zbozi. Uplna malickost, ale pro me jako zakaznika je to extremne dulezite. Nedokazi me informovat o tom, ze nejake kolo bylo vraceno. Nedokazi me poslat email, ze se treba vyridila nejaka stiznost s Fedexem. Proste to neumi. A tyhle detaily jsou dulezite delat. Jde to lehce zorganizovat a vymyslet aby to fungovalo.
Ta fulfillment firma si vubec neuvedomuje, ze jejich stavajici styl prace je stoji mnohem vice casu a penez. Napr. kazdy zakaznik jim musi opakovane volat aby se dozvedel, ze mu doslo nove zbozi. Co je lepsi? Mit desitky zakazniku volat kazdy den a ptat se jestli prislo zbozi? Nebo jim radeji proaktivne poslat email kdyz to zbozi prijde? A omezit ty telefonaty? Za posledni dva tydny jsem jim poslal asi 40 emailu a 15 zavolal s ruznymi upominkami a stiznostmi co zapomneli poslat. Emaily posilam trem ruznym lidem aby alespon nekdo z nich odpovedel. Takto jim to delaji i ostatni zakaznici. Jaky je vysledek? Kazdy z tech lidi ma stovky emailu v mailboxu a nestiha vubec nic vyrizovat. Pritom by stacilo zmenit styl prace. Poslat automaticky email, kdyz zbozi odeslou. Rychle napravit co se pokazi. Neco spravit zabere 2 minuty, ale odpoved na stiznosti zabere trem lidem klidne 3 x 10 minut.
Jsou to malickosti, ale tohle dela obrovsky rozdil v uspore casu a profitabilite. Taky to dela rozdil mezi dobrou a spatnou sluzbou.
Popularity: 30%


25 responses so far ↓
1 Honza // Oct 25, 2007 at 9:11 pm
Vidim, ze napady co se skladem uz jsou dost konkretni. Gratuluji ke koupi a drzim palce ve fullfilmentu.
2 Christo999 // Oct 25, 2007 at 9:41 pm
Jak se říká - jsou dvě hlavní hybné síly lidstva … lenost a nasranost. Je to cely o tom ze firma holt musi slapat jako hodinky, jinak to neni firma ale holubnik. Ale casto jak to udelat, kdyz lidi nejsou stroje? … ze :-)) coz o to, jednoduchy veci se daj nanormovat, ale co s tema slozitejsima, kde je potreba aby nekdo u veci myslel?
3 Josef Reznicek // Oct 25, 2007 at 9:56 pm
Uz se tesim, az se prijedu podivat na ten tvuj novy sklad.
Jinak musim konstatovat, ze napad s fullfilmentovou firmou neni vubec spatny. Zkousel jsi nejak zbezne zkoumat, kolik by ti takovy business prinesl ci zda jsou v okoli zakaznici pro tuto sluzbu?
4 Dionel // Oct 25, 2007 at 11:49 pm
Taky si myslím, že pokud ta fullfilment firma neni tak kvalitni jak řikáš, měl bys určitě šanci.
V té firmě se to asi jen tak nezmění, a myslím, že když by se problémy na chvíli vyřešili a firma vše dělala správně, nevydrželo by jim to dlouho. Pak by zas začali zapomínat a dostali by se tam kde jsou teď.
5 Dan // Oct 25, 2007 at 11:53 pm
A takto problematická je jen “tvá” fullfilmentová firma (dodavatel) nebo většina na trhu? Protože to, co píšeš, vypadá samozřejmě, je potom s údivem, proč by to většina nedělala, když si tím skutečně uspoří čas a peníze, zákazník bude víc spokojen a navíc to pro ně ani nemusí být extra zátěž navíc.
6 Dan // Oct 25, 2007 at 11:56 pm
Dionel: Taky si myslím, že to je problém spíše vedení té fullfilmentové firmy. Podle mne když šéf nekontroluje to, co a jak zaměstnanci dělají, tak to s určitou pravděpodobností může vést k úpadku, některé služby se mohou začít poskytovat v horší kvalitě - třeba kvůli lenosti zaměstnanců (když stejně není nikdo, kdo by to zkontroloval).
7 kryšpín // Oct 26, 2007 at 12:20 am
Mno jde o to, že už je to rozběhnutá firma, která má dost za sebou a když se rozrůstá poptávka, tak na to nejspíš nemají. Jinak s prvním odstavcem zcela souhlasím, další druh podnikatelů je ten, že když někomu se daří a má z toho úspěch, tak druhý to musí okopírovat.
8 Mirek Hoza // Oct 26, 2007 at 12:40 am
V dnesni dobe vsemoznych informacnich systemu to fakt nechapu. Vzdyt je to tak jednoducha zalezitost, fakt nechapu. I kdyby to mel delat clovek, tak porad o nic nejde, nejspis jsou to proste diletanti. A presto fungujou, souhlasim s clankem, myslim si, ze staci aby byl clovek trosku schopny a je schopen delat hromadu veci mnohem lepe nez ostatni. Kdysi jsem delal brigadu ve skladu UPS, byl to fullfilment a fungovalo to skvele, urcite prave proto, ze jako obrovska spolecnost maji skvele systemy a hlavne tam pravdepodobne dobre funguje kontrola zhora. Prislo mi to jako dobry business. Minimum zamestnancu, v pripade vetsiho vytizeni najmou kratkodobe nekfalikovane brigadniky za minimum penez, proste pohoda…
9 Jura // Oct 26, 2007 at 1:02 am
Taky je mě záhadou, že to všechno dělají lidi manuálně, dyť dneska jsou k dispozici systémy, který fungují skoro úplně samostatně. Přiveze se zboží čárovým kódem se pípne do systému - ten může automaticky odestat mail a stejně tak při vyexpedování…
10 markonius // Oct 26, 2007 at 2:46 am
Já sleduji dva extrémy, na západě jsou firmy procesně a technologicky občas až neskutečně zaostalé, zatímco v ČR se kolikrát tou technologií zabývají až příliš.
Podle mě klíč je v tom najít správný poměr mezi investicema a cash-flow. Nejlepší je ïnvestovat málo, ale pravidelně na malá zlepšování, které lidi nejvíce chtějí. Lépe řečeno když přijde zboží poslat zákazníkovi e-mail, ale neimplementovat ERP systém, protože to už je možná zbytečně komplikované
11 markonius // Oct 26, 2007 at 2:53 am
Jinak k té frustraci uvažuji také, že začnu podnikat, jsem zklamaný z enterprise řešení v IT. Vypadá to často takhle - “Mám problém, na záchodě máme mouchy”. Obchodník1:”Mucholapka za 20 Kč je zastaralá, naše laserem naváděná zbýječka na mouchy”, já:”Nechci laserem naváděnou zbýječku na zabíjení much”, obchodník:”Uvažujete v horizontu 10 let, mouchy se extrémně přemnoží, …” , Obchodník2:”Mám obrovské kladivo na zabíjení much, ale nejsem si jistý, že budu fungovat, nicméně chci s vámi dlouhodobě spolupracovat na řešení problému a být váš obchodní partner”
12 ok // Oct 26, 2007 at 3:51 am
Nedavno jsem si zaregistroval telefonni cislo u GrandCentral ( http://www.grandcentral.com ), coz je take velmi pekny priklad firmy, ktera vznikla na zaklade frustrace. Soucasny majitel a CEO byl frustrovan tim, ze mu soucasne chodi telefonaty do prace, domu a na mobil a take tim musi sledovat nekolik zaznamniku. Zalozil tedy firmu GrandCentral, ktera si umoznuje zaregistrovat jedno centralni cislo “for life” a vyuzivat spousty sikovnych sluzeb. Firmu GrandCentral nedavno koupil Google.
13 Wikih // Oct 26, 2007 at 4:56 am
ad neschopnost fullfilment firmy - ja se narozdil od vetsiny zde prispivajicich ani moc nedivim. V lete jsem byl ve statech delat plavcika a to jak silene neefektivne byla zorganizovana nase firma jsem jeste nevidel. Takze jsem nabyl dojmu, ze Americani proste nemaji selsky rozum a nedokazi si uvedomit, ze to delaji spatne. Asi se to netyka velkych firem, kde sedi schopni lide ve vedeni, ale takove ty stredni firmy maji uplne neschopny management. Resp. neschopnou vetsinu zamestancu. U nas treba ucetni pokazde zdrbala asi polovinu paychecku a kdyz jsme to s ni potom kontrolovali a ukazovali ji soucty v Excelu, tak prohlasila, ze funkce suma nefunguje a ze jeji kalkulacka pocita urcite spravne…
taky jsem byl tak frustrovany, ze jsem si chtel zalozit konkurencni firmu
14 Vazba // Oct 26, 2007 at 6:01 am
Johne, mas zkusenost s jinou fullfilment firmou? Treba je za rohem konkurence, ktera dela vsechno mnohem lepe, ale protoze ji nezkusis, tak to proste nevis..
15 Dali // Oct 26, 2007 at 7:10 am
A co jiného by mělo hýbat pokrokem nez nespokojenost,frustrace (Christo999 řika nasranost
) ona i tak lenost je taky nespokojenost, s opakovanou cinnosti a s tim ze je treba vubec neco delat …
To je celkem běžný vývoj, firma v počátku využije pro růst něaké konkurenční výhody, v dobe zbytněni i nalezite skostnati a maji sanci jini a mensi bez bremen fixnich nakladu a zavedených postupů udržující kolos v chodu, které jsou tak krásne neslucitelné s dnesní rychle se měnící dobou. pred nedavnem zminene Vizio je jeden z mnoha pripadu.
16 John Vanhara // Oct 26, 2007 at 11:12 am
Christo999: Tak to se me libi. Lenost a nasranost.
Josef Reznicek: Kdyz uz budu delat rozesilani kol pripadne jeste neceho dalsiho tak me nezbyde nez si nejaky dobry system na fulfillment vytvorit. A kdyz uz ho udelam tak proc tu sluzbu nenabidnout dal. Bud to bude fungovat a ziskam zakazniky nebo neziskam, ale nemam co ztratit.
Dan: Nemam tuseni. Ale delam s fulfillment firmou ktera dela pro spoustu velkych zakazniku a stejne chyby co delaji me delaji kazdemu. Ale nejaky obrovsky pruzkum jsem nedelal. Bez toho abych vyzkousel dalsi firmy to nezjistim.
Mozna jsou dobri v tom jak umi sve sluzby prodat (a to ja treba nemusim umet). Muzu to zkusit a uvidim.
Markonius: S tvym nazorem presne souhlasim. Najit kompromis v investicich. Delat mala zlepseni a casto podle toho jak se firma rozrusta.
Vazba: Menit firmu v prubehu neni jednoduche. Prevazet zbozi, apod. Taky te nechaji podespat smlouvy ze kterych se neda hned tak jednoduse vyzout. Dalsi firmy jsou take mnohem dal od mista kde bydlim. Nechci nekam dojizdet treba hodinu kdyby to bylo potreba.
17 xdrm // Oct 26, 2007 at 1:25 pm
Jura “Taky je mě záhadou, že to všechno dělají lidi manuálně, dyť dneska jsou k dispozici systémy, který fungují skoro úplně samostatně.’
Neznam IT system, o ktery by se nekdo nemusel starat. Samo to rozhodne nefunguje. Je potreba dobre promyslet, jestli zamestnat 6 skladniku nebo 1 IT admina a 5 guru.com programatoru. Specialne, kdyz vam admin zdrhne tak to byva zajimave. Programy dobre funguji na powerpoint prezentacich obchodniku v realu to je horsi
18 John Vanhara // Oct 26, 2007 at 2:10 pm
xdrm: Tak s tim souhlasim… Cim jednodussi system tim lepe… zaklad je aby vse fungovalo i v krizovych situacich.
Fulfillment firma ma nejaky specialni program na posilani baliku od firmy Pitney-Bowes. Ale taky maji vecne nejake problemy, ze jim to bud spatne pocita postovne nebo neco nefunguje.
Modul na Fedex shipping v Oscommerce pomalu funguje spolehliveji nez jejich (urcite drahy) system.
19 LLook // Oct 26, 2007 at 2:31 pm
Jura: Mám krátkou zkušenost z jednoho velkého skladu, kde takový systém používali a lidský faktor do toho zasahoval fakt hodně.
Takový věci, jako že retrakář dal paletu jinam než kde odpíchl, nebo že nějakej idiot z příjmu zavezl paletu k jinýmu regálu a několik dní tam stála (nebyla to starost nikoho konkrétního), nebo že jeden kompletář nevěděl, že má vyskladňovat po kartónech a ne po jednotlivých baleních, běžná praxe. Nebo někdo rozbil celou paletu zboží a nějak to ukryl, takže spousta zboží, které papírově bylo, nebylo… Do toho občas výpadky SAPu, výpadky Bipolaru, to už jsou jen detaily.
Zdaleka největším problémem nejspíš ale není logistika, ale ohlídat, aby příliš neutíkalo zboží a vybavení.
Spoustě těchhle věcí by se dalo pomoct přijímáním pouze manuálů se znalostí českého jazyka, s čistým TR, s IQ >= 100 a jejich důkladným proškolením, ale to by se pekelně prodražilo.
20 Vazba // Oct 26, 2007 at 2:39 pm
Je to tak, kdyz uz clovek zacne vyuzivat sluzby jedne firmy, tezko se mu odchazi k jine.. protoze s tim jsou proste trable. Takze pretahnout zakazniky te fullfilment firmy asi nebude nejlehci.. ale zase kdyz uz nekoho ziskas, tak ti jen tak neodejde.. zvlast kdyz bude spokojeny
21 markonius // Oct 26, 2007 at 3:17 pm
LLook: Já tu řeknu zkušenost z vývoje programů co mám. Počítač je vynikající nástroj, ale špatný pán. Žádné integrované řešení neexistuje, vždy se trh a neočekávané situace budou měnit a to počítač nenaučíš.
Nejlepší způsob jak využít počítač je ten, že přijdu za člověka co dělá práci a řeknu mu, ať mi ukáže způsob, jak dělá nejčastější činnosti co mu zabírají nejvíce času. A pak se zamyslím, jak by mu počítač mohl ten čas ušetřit a činnost ulehčit.
Pokusy dělat z počítače buzerovací nástroj vždycky skončí tím, že lidé nakonec začnou raději používat tušku a papír.
22 markonius // Oct 26, 2007 at 3:26 pm
LLook: Například nedávno jsem přišel za kolegou a ten mi ukázal činnost, kterou tráví 5 hodin denně. Požádal mě o drobný nástroj, co mu trochu pomůže, napsal jsem skript 3 řádky, co mu ušetřil hodinu denně.
Teď jsem přišel na to, že ten skript musím rozšířit a ušetří 3 hodiny denně.
Stále je počítač jenom nástroj, který vylepšuji na základě zkušeností, ale stále je to jenom jako udělat z kamene pazourek na lovení zvířat. Nemůžu udělat kámen co bude lovit zvířata, ale můžu obrušovat kámen tak dlouho, až mi pomůže lovit zvířata a pak to třeba dám na klacek a pohnu pokrokem.
Nechápu lidi v technologiích, co si myslí, že pokrok lze naplánovat. Nelze, prostě v pravěku tryskové letadlo nevymyslíte, i když to možné je. Strašně důležité u vylepšování postupů je uvědomit si, že časování je klíčem k úspěchu.
23 radim // Oct 27, 2007 at 7:52 am
to John,
pokud mas jasnou predstavu a rekneme realny executive summary s cashflow a vse je v cernych cislech i v pesimisticke verzi tak jdi do toho,
1. nemas co ztratit, stejne se ti ten “sklad” a lidi kolo vyplati pro tebe,
2. mysli v sirsich souvislostech - kapacita skladu by mela byt vetsi nez tve pozadavky rekneme do 1roku proto, aby si mohl sluzbu dale nabizet ostatnim firmam.
nejtezsi a nejdulezitejsi je to spocitat a rozhodnout se,
pak udelat manualy/postupy pro “roboty” a spustit to, .. za dobrou sluzbou klienti prijdou
[ pokud neni na aljasce treba
]
tot muj nazor.
24 markonius // Oct 27, 2007 at 8:34 am
radim: Podle mě ty roboty a propočty můžeš udělat až když se to rozjede a teprve časem vytvořit systém. Výpočet cash-flow je komplikovaný, protože trh je nepředvídatelný, náhodou se zhorší trh nemovitostí a dovoz věcí z číny, zvýší se úroky a najednou je cash-flow někde jinde. Podle mě úspěšný podnikatel ustojí tohle i skoro cokoli.
25 retrakar // Dec 13, 2007 at 8:51 am
Bez komentáře!
Napis komentar