Podnikani v USA

Blog: Informace o tom jak podnikat v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Proc nechci investory

March 15th, 2008 · 16 Comments

Hodne zacinajicich podnikatelu si velmi preje ziskat investory (andely, venture kapitalisty) pro jejich podnikatelske zamery. Ja se musim priznat, ze o investory nemam moc zajem. Proc ne?

Rad si delam co chci a nechci mit nikym svazane ruce. Vzit investory je jako mit mit partnera v podnikani. Kdyz vam nekdo da penize tak alespon ramcove bude chtit ovlivnovat jak se firma bude vyvijet. Bude chtit mit kontrolu. Moje cile a cile investoru mohou byt zcela odlisne. Muj cil je mit velmi profitabilni podnikani, ale s nejmensim moznym usilim a je mi celkem jedno jestli je moje firma nejvetsi, na prvnim miste v nejakem oboru nebo zustane mala. Radeji budu mit dobre fungujici malou firmu (ktera funguje bez meho velkeho usili) a ve volnem case rozjedu neco noveho. Investori na druhou stranu chteji videt rust podnikani do ktereho investovali a neradi uvidi, ze tristite svoje sily na necem novem. Investorske mysleni je, ze rustu se musi dosahnout temer za kazdou cenu. Jestlize firma neroste tak to neni pro investory zajimave. Ale zbytecne riskovani muze znamenat, ze firma zkrachuje. Ono neni problem utratit miliony za reklamu nebo cokoliv jineho. Ale utratit miliony a dokazat, aby se cela investice mnohonasobne vratila uz tak jednoduche neni.

Mam taky rad svuj zivotni styl. Chci mit moznost jakykoliv normalni vsedni den, kdy se mi nechce neco delat, jit na snidani, surfovat, projit se na plaz… proste cokoliv co me napadne. Nemusim spechat do kancelare. Nemusim chodit na nejake schuzky nebo absolvovat konferencni hovory po telefonu. Nemam zadny kalendar kam bych si schuzky psal. Proste moznost se rozhodnout jestli pracovat nebo nepracovat ma pro me obrovskou cenu.

Predstava, ze bych mel nekam jezdit, potkavat lidi, casto telefonovat me odrazuje. Znam osobne lidi co s investory pracuji a vecne letaji po celych USA na nejake schuzky. Parkrat jsem absolvoval nekolikahodinove konferencni hovory nebo schuzky. Bylo to treba s lidmi, kteri byli rozhodnuti investovat nekolik set tisic dolaru do rozjezdu nejakeho noveho businessu. Po jedne takove schuzce, ktera trvala pet hodin jsem to vzdal. Nedovedl jsem si predstavit, ze budu takovych schuzek absolvovat vice. Invstori byly spokojeni a rozhodnuti do toho se mnou jit, ale ja jsem proste nemohl.:-)

Myslite, ze by se toto nejakemu investorovi libilo? Vim na 100%, ze tady v USA by na vas investori mely takove naroky, ze muzete na nejake dovolene uplne zapomenout. Proste od vas budou chtit totalni nasazeni. Nikdo neni zvedavy na to jestli se me chce pracovat nebo ne. A ja se tem investorum ani nedivim, protoze kdybych do nekoho investoval tak bych to nasazeni chtel taky videt.

Mozna si reknete, ze mi chybi ten spravny hlad pro uspech. Mate pravdu, chybi. Po prekonani urcite hranice (ze dokazu vydelavat vice nez utracet) tak uz nevidim velky duvod proc se nejak agresivne snazit dosahnout vice. Pro kazdeho ta hranice je nekde jinde podle toho jak luxusne chcete zit. Ale jakmile ji prekonate tak se zacnete na kazdy projekt divat jinak. Stava se to vice “hrou” a premyslnim co si chcete zkusit delat nebo se naucit. A v tomto mam chut i ambice zkouset nove veci. Ale ne za kazdou cenu. Radeji to vymyslim tak, abych rozjel novy projekt s vlastnimi penezmi nez ztracet cas hledanim investoru. Je to hra kreativne vymyslet a dokazat neco “jednoduseji” nez vsichni ostatni, kteri to “tlaci” s pomoci investoru.

Vzit penize od investoru je obrovska zodpovednost. Nic neni zadarmo. Riskujete pokazeni dobrych vztahu, kdyz to nevyjde. Bude vas to stat spoustu casu, ktery stravite v priprave prezentaci, komunikaci, schuzkach, telefonatech… Hrozne moc lidi vas v prubehu hledani investoru odmitne. Musite mit obrovskou vytrvalost a kdyz investory najdete tak problemy nemusi skoncit. Zazijete spoustu konfliktu, kdy budete neco chtit delat jinak nez investori. Bude vas to stat spoustu casu a prace navic.

Kdyz budete chtit tak ten cas lze vyuzit treba k tomu, ze vymyslite jak nejaky business rozjet s minimem financi. Za dobu nez nekdo jiny sezene investory tak vydelate vice penez nez by vam ti investori dali. Ono to jde, jen to chce naucit se kreativne myslet. A pro zacatek v jakemkoliv podnikani je to uplne nejlepsi zpusob.

Popularity: 40%

Tags: Podnikani & zivot v USA

16 responses so far ↓

  • 1 AndyK // Mar 15, 2008 at 1:07 pm

    Na druhou stranu existuji projekty, ktere jsou velice narocne na kapital. Prave jeden s velice jednoduchou (az banalni) myslenkou zpracovavam, ale potrebuji k tomu mit velke mnozstvi likvidnich uspor. Jelikoz jsou ty penize pouzivany striktne jako collateral pri transakcich, je mala sance, ze by se jim neco stalo, cimz uklidnuji investory a zaroven jim jednoduse demonstruji rust firmy, protoze penize pouze prichazeji. Rad preziji par let s telekonferencemi za cenu uspesneho byznysu.

  • 2 Broken Dream // Mar 15, 2008 at 1:42 pm

    Investor může uspořit velké množství času a díky jeho penězům se dají mnohem rychleji a efektivněji vydělávat peníze. Čas zde hraje velkou roli. Dlouhé schůzky a jednání jsou minimum. Když projekt nevyjde investor přijde o své peníze, nikoliv já, což je velmi podstatná výhoda. Ať už je to firma nebo člověk, který investuje peníze, oba subjekty chtějí minimalizovat šanci, že o ně přijdou.

    Osobně si myslím, že záleží na dotyčném člověku, jestli chce vydělávat málo peněz nebo maximum co jde a podle toho musí obětovat svůj čas.

    Nepracovat (flákat se) lze kdekoliv a kdykoliv, jen člověk musí vědět jak. A je naprosto jedno jakou pozici člověk zastává.

  • 3 deep // Mar 15, 2008 at 2:51 pm

    John, skusal si kitesurfing? Ako sa ti paci?

  • 4 Petr S. // Mar 16, 2008 at 1:32 am

    Myslím, že John má celkem zdravý názor na investory. Je fakt, že ti dají peníze na rozjezd, ale ztrácíš tím část své podnikatelské svobody a v každém případě si tě ve firmě na dost dlouhou dobu uvážou - stáváš se pak tak trochu zaměstnancem, což nemusí být každému po chuti. Každý to má jinak - někdo si raději dělá věci podle svého a někdo si na to raději půjčí peníze. Jasně, že některé projekty člověk bez kapitálu nerozjede.

  • 5 Arpád Deméther // Mar 16, 2008 at 1:49 am

    setkal jsem se i s lidmi, co si mysli, ze penize od investora jsou hlavne penize na jejich vyplaty :o)

    Johnovi duvody plne chapu a rozumim jim,…

  • 6 Rammi // Mar 16, 2008 at 5:27 am

    myslim ze vsechno se da postupne vybudovat i s tisicovnkou v kapse. Akorat to stoji vic casu.

  • 7 Tomas Bibrlik // Mar 16, 2008 at 5:40 am

    Taktéž jsem asi zastáncem Johnovi teorie.. Ono jde udělat vše, jen vědět jak to zrealizovat a stačí k tomu i vlastní finance. A může ho hřát, že je to prostě jeho a znova jen jeho a může si dělat co chce. Tu svobodu plně podporuji :)

  • 8 JaSom // Mar 16, 2008 at 5:46 am

    A co takto rozbehnut daky projektik s tym: Tak a teras si idem vyskusat ako je to pracovat s investormi. Tak zo zabavy si najst investora, riesit s nim problemy ked ti mas chut, ist na schodzku ked to tebe vyhovuje.
    Aj ked bude tazke najst niekoho, kto investuje tisice $ a neha so sebou takto mavat:D

  • 9 Milan // Mar 16, 2008 at 5:56 am

    AndyK: jestli ještě sháníš, tak mi napiš na data7@centrum.cz Měl jsem připravené peníze na jednu investici, která se nakonec nejspíš nebude realizovat.

    S investováním do projektů mám dobrou zkušenost coby investor, vždy to byli projekty, které rozhodně nešli rozjet “s tisícovkou v kapse”. Pokud by realizátor nesehnal peníze od investorů projekt by se neuskutečnil.

    Tím to nechci nijak obhajovat, za sebe říkám, že bych investora nepřijal i kvůli již uvedeným důvodům, ale hlavně kvůli té vysoké zodpovědnosti vůči nim. Proto se cpu na “druhou stranu” :o)

  • 10 Ayahua // Mar 16, 2008 at 6:09 am

    V zásadě bych souhlasil s názorem investory nebrat, pokud to není nutné a existuje nějaká cesta, jak dané podnikání rozjet třeba v malém vlastními silami a postupně se zvětšovat.

    Ovšem pánové, jak chcete rozjet složité výrobní technologie a podobné podniky? Rozjet výrobu, kde technologie stojí desítky milionů, nejde nijak obejít a můžu ručit max. jedním rodinným domkem, tak to je trošku problém. Myslím, že se tady pořád hovoří jen o podnikání typu obchod, služby, internet…

  • 11 Ayahua // Mar 16, 2008 at 6:16 am

    Zaplaťpánbůh, (jakožto rodinná výrobní firma) jsme také vše vybudovali vlastními silami a jsme stále jedinými vlastníky. Ale tato cesta byla značně, opravdu velmi obtížná a zdlouhavá (prakticky od revoluce) a vždy šly všechny peníze na nové a nové stroje a zařízení…

  • 12 Cappy // Mar 16, 2008 at 12:12 pm

    Bacha na to. To co bylo řečeno, skutečně platí.

    Ovšem jsou obory, ve kterých si bez investora ani neškrtnete.

    Zejména se to týká výzkumu a vývoje. Můžete získat obrovskou přidanou hodnotu, jestliže vyvinete nějaký unikátní výrobek, který se nachází o parník před konkurencí. Pak už jenom lížete smetanu.

    Ale bohužel to znamená, že než se do toho stádia dostanete, tak rok nebo více žijete v nejistotě, jak to vlastně dopadne.

    Taky je to doba, kdy nemáte šanci nic vydělat a musíte se spoléhat na peníze někoho jiného.

    Mám v hlavě spoustu projektů podobného typu, ale nejistota investora to vždy pošle k ledu.

    Značnou roli hraje i psychologie. Většina investorů by ráda machrovala, ale jakmile dojde na to, skutečně vysolit byť marginální částku, tak rychle vyměknou.

  • 13 Marek // Mar 16, 2008 at 12:44 pm

    Perfektní názor Johna sdílím taky, myslím že lepší cesta pro samostatného podnikatele není… samozřejmě se takto nedají rozjíždět finančně náročné projekty, ale ty si stejně většinou rozdělí velké korporace…
    A nezávislost je opravdu k nezaplacení…
    Ještě jeden typ investora se dá snést - zná vás natolik dlouho, že prostě poskytne finance poté co si nechá vše vysvětlit a pak to nechá na vás bez toho, že by vás moc otravoval přílišnou kontrolou a zdržováním od skutečné práce… ale z mé praxe jich moc není…

  • 14 Petr Ocásek // Mar 17, 2008 at 1:39 am

    Nemit investora ma jednu obrovskou vyhodu - ziskate spoustu zkusenosti. Ale za cenu minimalne nekolika let pokusu a omylu, nervu, a ve vysledku spousty penez.

    Takze zlata stredni cesta je (ne vzdy mozna a idealni, jak bylo receno vyse) dle meho nazoru, jit si svou cestou, ale mit cca dva nejake vicemene externi poradce, se kterymi se treba jednou za mesic na dve hodky potkate, reknete jim novinky, plany, co se nepodarilo atp.

    Nemusi Vam ani nijak vyrazne radit, ale uz to, ze musite nekomu, byt o rad zkusenejsimu, odprezentovat jak tu firmu ridite, kam chcete smerovat, pomaha.

  • 15 xdrm // Mar 17, 2008 at 3:08 am

    “projit se na plaz” - jeste lepsi se je po plazi prijizdet. Dobra plazova kola prodavaji treba zde http://www.xyzbikes.com/ :-)

  • 16 Jirka // Mar 19, 2008 at 4:17 am

    Naprostý souhlas. Jsem bombardován denně, každý den, dotazama českých lidí, kteří hledají investory. Ovšem 99% těchto lidí vůbec netuší co to investor je. Navíc, v Česku je normální dělat všecko “odzadu” - já jsem kvůli tomu naprogramoval hodiny co jdou pozpátku :)
    Ale k věci. Jak postupují lidé v česku hledající invostory na svůj projekt? V naprosté většině takto: nejprve sepíší jakýsi blábol (jinak to nelze nazvat) tak na 1-3 stránky o jejich vizi. Nazvou to “podnikatelským záměrem”. Většinou to je žvanění, nic o ekonomice, o návratnosti, o splácení … Pak s tím jdou do banky nebo jinam a hledají investora. Na otázku, jak a kdy to zaplatí vám neodpoví, protože to sami nevědí. A na otázku co bude dál, když ty peníze dostanou, se dozvíte, že pak tedy POTOM, si založí firmu a pak se uvidí….

    Naprostá většina lidí si neuvědomuje, že když získají investora, tak ten investor bude mít v jejich firmě majoritu a oni nebudou moci rozhodovat a dělat si co chtějí. Toto lidé v Česku nechápou.

    Vždycky jim říkám, že nejdřív musejí udělat byznys plán a zabývat se ne tím, za co ty peníze utratí, ale tím, jak je rozmnoží.

    V roce 2000 jsem rozjel projekt, výroby pashmina šál v Nepálu. Tenkrát, z neznámých důvodů byly najednou pashmina šály ve fóru. Spočítal jsem, kolik mi bude stát mašina, přeprava do Nepálu, mzdový náklady, kolik mašina vyrobí a kolik bude stát přeprava šál do Evropy. Pak jsem šel do banky v Londýně a k Harrodsovi a jiným. Za 2 týdny sme měli garance a za dalších 6 týdnů rozjevi v Lalitpuru výrobu. Mašina je dávno splacená a vydělává dodnes, i když už ty pashmina šály tak neletěj…

Napis komentar