Co je lepsi pro vetsi spokojenost cloveka? Pracovat z domu nebo chodit nekde do prace. Vyzkousel jsem si oboje. Chodil jsem do prace i pracoval z domu. K posledni zmene doslo nedavno. Posledni dva roky jsem pracoval z domu a ted jsem zacal chodit znovu do prace (na konci ledna). Oboji ma sve vyhody i nevyhody.
Kdyz pracujete doma tak neztracite zadny cas dojizdenim do prace. Staci se probudit a rovnou muzete pracovat. Taky si kdykoliv muzete odpocinout. Kdyz jsem delal doma tak jsem byl strasne produktivni. Nekdy az moc. Da se pracovat velke mnozstvi hodin bez preruseni s vysokou koncentraci. Je to super na dokonceni velkych projektu, ale je to taky hodne vycerpavajici.
Naopak v praci, clovek mnohem vice casu travi interakci s ostatnimi pracovniky. Nejaky cas se taky stravi dojizdenim. Hure se koncentruje na slozitou praci. Proste porad vas nekdo vyrusuje (dost casto s blbostmi). Ale prinasi to vyhody. Tim, ze se snadno komunikuje (kazdy je na dosah) tak hodne veci funguje mnohem lepe. Rychleji se resi problemy a najdou idealni zpusoby jak pracovat.
Co se tyka spokojenosti tak mam pocit, ze ta socialni interakce je dulezita. Reseni problemu i radost z uspechu v ramci kolektivu prinasi lepsi uspokojeni. Co myslite, ze je lepsi?
Popularity: 31%


38 responses so far ↓
1 fandor // Apr 17, 2008 at 4:02 pm
Myslim, ze nejlepsi je kompromis mezi obema stavy. Tj. delat doma, ale dostatecne se socializovat se, chodit na spolecne obedy, “networkovat” a tak. Dobry by byl taky virtual office resp. office sharing s podobne smyslejicimi/podnikajicimi lidmi, dokonce to snad uz nekteri prazstvi freelanceri planuji.
2 JersyWoo // Apr 17, 2008 at 4:52 pm
Sociální interakce nemusí být ani v kanceláři, ani při dojíždění. Pokud chci potkat někoho jiného tak se musím socializovat alá příspěvek od Fandora. Nejhorší je vymyslet jak se občas dostat mezi normální lidi, aby proběhla sociální interakce (nemluvit o web-businessu). Protože setkávat se s lidmi stejného ladění, člověku udělá dobře na duši(bankovním kontě), ale mozek si neodpočině a nemá změnu (vypláchnutí mozku).
3 Petr S. // Apr 17, 2008 at 11:06 pm
Taky si myslím, že nejlepší řešení je mix. Na spoustu věcí se potřebuješ soustředit a lidé v kanclu tě ruší. Zvlášť, když teď mám kancelář s pěti ženskými
Na druhou stranu - některé věci na dálku pořešíš opravdu blbě. I když asi záleží taky na typu práce.
4 Lukas // Apr 17, 2008 at 11:20 pm
Souhlasím, podle mě je nejlepší to kombinovat. Pracuji třetím rokem doma a už to začíná být neúnosné - a to i přes to, že jsem docela slušný asociál
Pro mě ale není ideální kombinovat to s pracovním kolektivem, ten mi vůbec nevyhovuje, ale spíš třeba část dne sedět s notebookem někde v kavárně / nebo na jiném místě, kde se něco děje, ale přitom člověka nikdo neotravuje.
A hlavně u Johna mě nejvíc zaujalo, že doma byl “někdy až moc” produktivní - to bych chtěl taky, já mám naopak problém, že doma mě to rozptyluje, líp se mi pracuje… no v podstatě všude tam, kde nemám svoje věci, televizi, pohovku atd…
5 Vindobona // Apr 17, 2008 at 11:59 pm
Urcite je lepsi chodit do prace. Clovek je tvor spolecensky. Nedovedu si predstavit byt zalezly cely den doma. Ale kazdy jsme jiny. ..
Na druhou stranu dojizdit do prace dele nez pul hodiny je velka ztrata casu.
6 Honza Fr // Apr 18, 2008 at 12:14 am
Urcite je potreba zohlednit o jaky typ prace se jedna. V mem pripade,kdy mam nekolik desitek navstev denne to z domova praktikovat nelze.
7 Looky // Apr 18, 2008 at 12:56 am
Sice zatim porad pracuji z domu, ale vyhledove to urcite budu muset zmenit. Hlavne kvuli obcasne potrebe jednat se zakaznikem, a ne vzdy to jde u nej, a ne vzdy se hodi “neutralni” puda typu restaurace atp. Protoze zatim pracuji solo, tak by zatim stacila nejaka virtualni kancelar s moznosti pronajmu zasedacky. Kdyz uz ale na necem pracuje dlouhodobe vic lidi, je potreba mit regulerni pracoviste pro kazdodenni praci. Pro praci jako takovou mi ale naprosto vyhovuje pracovat doma, neni treba brat na nikoho ohledy, muzu si pustit na pozadi televizi, hudbu, dat si kdykoliv prestavku, neztracim cas na ceste do prace. Kdyz se mi chce, dele se prospim a nikdo divne nekouka, v kolik jsem dorazil do prace. Socialni interakci mam ale zatim se sportujicimi kamarady nebo cas od casu diky hospodskym seslostem, takze nepocituju kvuli praci z domova zadnou izolaci.
8 Ozzy // Apr 18, 2008 at 1:18 am
Nejlepší je kombinace, tedy několik dní v týdnu dělat doma a několik dní chodit do práce. Ale musím souhlasit s tím, že doma je produktivita x násobně vyšší než v kanceláři.
Jsem v kanceláři se 3 lidmi - nevím jak vás, ale mě to prostě ruší. Dneska je pátek, nikdo tu není - ta pohoda…
Ten nápad s office sharing mi příjde výborný! Chtělo by to něco podobného v OV
9 4 hodinovy pracovni tyden // Apr 18, 2008 at 1:28 am
Jeste tu je 3 moznost a to pracovat z dovolene. (Vzhledem k tomu, ze John je skoro porad u more, tak to trosku kombinuje
Zajimavy clanek a jeste zajimavejsi knizka - čtyř hodinovy pracovni tyden , recenze je na http://www.euro.cz/id/8n3jfc8zl5/detail.jsp?id=95012
10 Christo999 (Laowai) // Apr 18, 2008 at 1:43 am
Homeoffice neni takova sranda jak to vypada, ne kazdy ma doma podminky ke koncentraci pracovnu (nekomu rve na klině dite, manzelka ho honi buhvikam atd…), navic homeoffice ma zasadni problem - sebedisciplinu k vykonu, a tu moc lidi zejmena juniorstejsich neni schopno bez interakce s ostatnimi v sobe vybudit.
S poskytnutim homeofficu a prilis volnych pravidel dochazky nemam dobrou zkusenost, pro motivaci celeho tymu je podle mne nejlepsi kdyz lidi rano startujou do pracovniho dne spolecne plus minus 30 minut, a taky spolecne koncej, vytvari to rytmus firmy a pocit sounalezitosti…lidi nepremejslej jestli ten nebo ten dela vic, nebo se flaka… a taky zvednute sefovo oboci v dohledu funguje.
11 dsm // Apr 18, 2008 at 2:22 am
Na chození do práce jsem za ty léta nenašel nic moc pozitivního. Snad jen pokud má člověk štěstí a sejde se dobrý kolektiv, tak se dá část dne příjemně prokecat a utužovat tak sociální a flákací dovednosti. Jsem sice doma teprv 10 měsíců, ale nedokážu si představit, že bych měl nastoupit do zaměstnání, plnit něčí úkoly a makat pro někoho. Velká nevýhoda práce z domova je ta, že si člověk během dne s nikým moc nepokecá (pokud se vrhne do práce). Na druhou stranu si může kdykoliv vyjet na výlet, na dovolenou, do hospody, kdykoliv cokoliv… A ještě na jednu drobnost jsem si vzpomněl. Jak už nemusím vyhlížet pátky, tak ztrácím přehled o tom, co je za den… proto mám problém vybrat si z denní nabídky v restauracích :))).
12 fandor // Apr 18, 2008 at 2:37 am
Jeste bych chtel doplnit, ze homeoffice usetri naklady na najem za kancelar, coz muze byt klidne 10-15k. Od urciteho levelu podnikani je to sice jedno, ale penize to porad jsou
13 Looky // Apr 18, 2008 at 2:52 am
docela jsem se pobavil tim, ze na tu financni stranku jsme 9 prispevku nikdo nepomysleli:) a pritom je to docela dulezite kriterium. Pro lidi na volne noze, kteri nepotrebuji kancelar pro kazdodenni komunikaci se zakazniky nebo tymem spolupracovniku, je mnohdy lepsi penize misto do pronajmu kancelare investovat do vlastniho domu, bytu a zaridit si v nem oddeleny pracovni prostor, ktery umozni treba i ty obcasne schuzky nad resenim projektu s kolegy nebo schuzky se zakazniky.
14 fandor // Apr 18, 2008 at 3:57 am
A další důvod - možnost užívat si život v low season a za lowcost náklady. Teď jsem se vrátil z kolobrndování. Chodím na jednu inline dráhu, odpoledne je to plné matek s laktační psychózou, fakanů, volně pobíhajících čoklů (tuhle tam byl někdo vyvenčit i divoký prase), zkrátka děs, přelidněno a i nebezpečno, že do někoho nebo někdo do mě narazí. Teď kolem poledne tam bylo tak 10 lidí. Stejný je to třeba s cenami za squash kurty - v době kdy je většina lidí v 9to5 jobu je to nejlevnější. To samé platí třeba pro nakupování jídla v šokingparcích.
Dalším aspektem jsou dovolené - zpravidla jezdím na jaře a na podzim, kdy většina lidí nejezdí. Letenky jsou za polovic, stejně tak ceny ubytování a služeb v cílových destinacích, nehledě na fakt, že tam není moc lidí.
Tyhle aspekty práce doma pro mě mají v podstatě penězi nevyčíslitelnou cenu - jde o úplně jinou kvalitou života než na co je zvyklá většina populace.
15 Djouzef // Apr 18, 2008 at 3:57 am
Tak jako ve vesem v zivote je dulezita rovnovaha. A vseho moc skodi..
Obdivuju lidi co dokazali pracovat 30 let pro jedinou firmu na jedny pozici.
16 Looky // Apr 18, 2008 at 4:26 am
fandor: tyhle casovy moznosti ale spis souvisi s tim, ze kdyz clovek vydelava dost (coz IT freelanceri, jsou-li schopni, vydelavaji) nemusi pro zivotni nadstandart pacovat 8 hodin denne a 12 mesicu v roce a ma tedy vic casu i na jiny veci.Spousta lidi v ruznych profesich, ktere z principu nejdou delat z domova, treba pracuje v nocnich provozech a dopoledne tedy nepracuji, ale levnejsi dopoledni squashove kurty asi prilis neoceni, protoze jsou unaveni z prace. I tu dovolenou si muze vzit kazdy clovek na jare nebo na podzim. Spis je to o tom slove FREE, clovek nemusi nic planovat moc dopredu a muze se operativne rozhodovat, chce se mi jit hrat golf, tak vyrazim, chce se mi k mori a nemam zrovna moc rozdelanych projektu, koupim letenku a letim.A tak nejak je jedno, jestli “pracuju” v kancelari nebo doma.
17 fandor // Apr 18, 2008 at 5:38 am
looky - do určité míry máš pravdu, ale ne tak docela. lidi v kanclu si nemohou jít nakoupit přes den, nemohou jít na squash přes den. mohou jít před prací nebo po práci jako většina ostatních, proto se to odráží na cenách a přelidněnosti. Ale samozřejmě je to hlavně o tom pocitu mít volnost a rozhodovat o svém životě.
18 Honza Fr // Apr 18, 2008 at 5:53 am
Fandore nekecej ze si zacal cvicit !
19 Looky // Apr 18, 2008 at 7:01 am
fandor: Jenze ty to beres ze zabehnuteho pohledu na vec, ze pracovat v kancelari znamena byt neci zamestnanec, pak si samozrejme v pracovni dobe nemuzes delat, co chces. John ale psal o volbe lidi, kteri jsou pany sveho casu a jen resi, jestli budou pracovat doma, nebo se svymi spolupracovniky (nebo zamestnanci) nekde “mimo domov”. At pracuji tam nebo tam, delaji stale tu samou praci, maji stejne volneho casu behem dne, stejne povinnosti, a stejnou svobodu se kdykoliv zvednout a jit pracovat treba ven, nebo praci zabalit v pulce dne. Takze tenhle zpusob zivota neni nasledkem prace z domova, ale prace na volny noze jako takove.
20 Botanicus // Apr 18, 2008 at 8:49 am
Osobne mam zkusenosti hlavne z praci z domova. Do prace jsem vlastne nikdy nechodil. Jsem rad za usetreny cas, ale na druhou stranu mnohe veci by se dali vyresit rychleji, co se tyce komunikace. Socialni interakci povazuji tez za velmi dulezitou. Ted patrne budu delat pro jednu vetsi firmu (takze malinko konzervativnejsi, i kdyz ne tak moc) a ta bude vyzadovat take praci face-to-face. Docela se tesim na zmenu
Michat oba pristupy je rekl bych nejrozumejsi 
21 Botanicus // Apr 18, 2008 at 8:54 am
[2]: dobra pripominka. Osobne posledni dobou spatruji, ze mi ta interakce s ostatnimi nonIT lidmi obcas chybi, uz ale pracuji na zmene. A musim rict, ze mi to fakt prospiva.
22 Botanicus // Apr 18, 2008 at 9:02 am
[4]: ma zkusenost je podobna jako Johnova, take jsem spise produktivni doma. Problem je, ze pak clovek obcas ma problem nevenovat se praci, ale ostatnim konickum, pritelkyni … obcas se mi stava, ze proste neco potrebuji “desne nutne” doprogramovat
23 Rammi // Apr 18, 2008 at 9:59 am
Taky uz nejakou dobu delam z domu a jedine co mi chybi jsou “lidi”
Taky mam pocit ze u toho sedim mnohem vic, nez kdybych chodil do prace.
24 joe // Apr 18, 2008 at 1:45 pm
Také mám zkušenosti s oběma způsoby a musím souhlasit s tím, že doma jsem mnohem produktivnější. V poslední době ale raději chodím do práce, než abych si bral práci domů. Přece jenom kontakt s lidmi člověku chybí a navíc v práci se člověk jednodušeji “fláká”, prokecá spoustu času, protahuje obědy atd. V práci člověk při flákání nemá pocit, že zaměstnavatele o něco “okrádá”, protože “je v práci”. Doma je to naopak, tam se snažím udělat co nejvíc.
25 Lws // Apr 18, 2008 at 4:42 pm
Jo prace doma je ok. Muzu pracovat treba az do rana a pak se prospat. Muzu si dojet kdyz potrebuju kam chci a vyuzivat cas podle sebe. Podnikani je fajn, ale casem cloveku zacne chybet komunikace s lidmi. Pivka se znamejma jsou v pohode, ale tezko snimi muzu probrat momentalni situaci v podnikani. Takze vysledek je rekl bych polovicni. Clovek se pobavi, ale vetsinou si nevicisti hlavu od toho nad cim casto premysli. Co mi nekdy chybi je komunikace s lidma, se kteryma proberu a oni se mnou moje dosavadni napady a reknou k tomu svoje a treba i poradi. To si myslim je dost dulezite pokud clovek podnika doma. Dalo by se to resit placenim nejakych skolicich seminaru urcenych k motivaci nebo k planovani kroku v podnikani apod. Jenze ne kazdy ma na to platit si takove kurzy. Jak se treba motivujete k praci nebo si cistite hlavu kdyz je dopoledne a do niceho se Vam nechce. Ne ze by se mi to stavalo casto, ale nekdy se celej den clovek premlouva a moc toho neudela. Potom jsem nastvanej sam na sebe a nemam dobrej pocit z odvedene prace.
26 pepe // Apr 18, 2008 at 5:43 pm
Pri práci z domu by mi časom asi veľmi chýbal kontakt s ľudmi, i keď nie som velký ľudomil. Produktivita práce je u mňa vyššia v kancelárii, nie doma. Pre mňa osobne by to bolo dosť otupné byť proste +- celé dni doma. Niekedy mi ale viac vyhovuje pracovať doma. Preferujem teda kombináciu, vždy podľa aktuálnej nálady
27 Ivo // Apr 19, 2008 at 12:00 am
Práce z domu je pro lidi co mají dobré sebeovládání a jsou schopni si určit pracovní dobu. Jak už psal John, ten čas strávený doma při práci je nesmírně produktivní, neztrácí se čas dojížděním. Vydím na tom jen samá pozitiva, pro komunikaci používáme icq a skype, ostatní sociální interakce si užívám mimo pracovní sféru takže mi to nějak nevadí.
28 Broken Dream // Apr 19, 2008 at 1:41 am
Nejlepší je nepracovat a pobírat rentu
29 Rammi // Apr 19, 2008 at 2:03 am
Broken Dream: Konecne nekdo, kdo prisel se solidnim resenim
30 Martin // Apr 19, 2008 at 1:23 pm
Za idealne by som povazoval kombinovat to. Par dni pracovat z domu a par dni v praci. Ale pozor, pracou len z domu stracate kontakt s dianim na pracovisku.
31 Arpád Deméther // Apr 19, 2008 at 10:40 pm
vyhovuje mi prace doma, a kazde pondeli osobne v kancelari vyhodnoceni vysledku za minuly tyden a zadani novych cilu na dalsi tyden,…. pracuje mi takto vice skupin s ruznym zamerenim, ale je fakt ze pro kazdou cinnost se to asi nehodi :o)
32 Radek Bartuška // Apr 20, 2008 at 12:50 pm
Já pracuji z domova a moc efektivní si tedy nepřipadám. Zaujalo mě, jak John psal, že doma pracuje daleko efektivněji. Je vidět, že má velké sebeovládání. Já mám posledni dobou problém vstát před 10 a následně se jít přinutit něco dělat. Ne, že by bylo práce málo, ale chybí mi motivace a to sem jinak velice aktivní člověk. Každý den sportuju a snažím se pro sebe něco dělat. Jenže ta práce co dělám je pořád stejná a mě to hrozně nudí. Mám prostě problém donutit sám sebe něco dělat, nejradši buzeruju ostatní:)
33 Petr // Apr 22, 2008 at 1:56 pm
Sice bych preferoval domov před chozením do práce, ale:
- v práci bych já osobně byl asi produktivnější
- v případě, že bych pracoval v cizině, by se mi společnost dost hodila pro zlepšování cizího jazyka
34 John // Apr 22, 2008 at 4:37 pm
Jo s tim jazykem to je pravda.
35 Vembl // Apr 23, 2008 at 12:47 am
Já pracuji jako překladatel a musím souhlasit s názorem, že doma je člověk mnohem produktivnější. Sdílím kancelář se 3 lidmi, navíc sídlíme v prostorách našeho největšího klienta a pokud jsem v kanceláři, tak člověk půlku pracovní doby protelefonuje a profláká naprosto neefektivní činností. Proto vždy 3 dny týdnů pracuji doma a v pondělí a v pátek si chodím do kanceláře odpočinout:).
36 Bokuto // Apr 23, 2008 at 9:56 am
Já bych to taky viděl na kombinaci, každé má své pro a proti, tak proč to nezkombinovat, že?
37 David // May 11, 2008 at 9:42 am
Jednoznacne z domu, akorat nekdy je problem se donutit pracovat.
38 Jaromír // May 12, 2008 at 2:36 pm
Jojo, je to pravda, pracuji doma, jsem pánem svého času a taky mám problém se sebemotivací, protože už podnikám od 99tého, a člověk už většinu věcí zná.
Snažím se pronikat do jiných oborů, kde jde vydělat peníze a které jsou pro mě nové, pak čtu tyto diskuze, kde si člověk pokecá, ale stejně to není ideální.
Problém je v tom, že při práci doma si je člověk vědom toho, kolik skutečně napracoval a kolik ne. Při práci ve firmě, je tam spousta “šumu” které člověka zaměstnají a člověk se pak cítí, že udělal kupu věcí, i když vlastně neudělal nic :).
Prostě je třeba velká míra sebeovládání při práci doma. A to nejen “nucení” k práci, ale i “nucení” k relaxu.
Někdy je to “nucení” velmi těžké a někdy jde samo, záleží na motivaci a na tom, jak člověku ten daný den jde jeho podnikání.
Každopádně je fajn, že di člověk o tom může tady pokecat a přečíst si, že nemá tyto problémy sám :), za to jsem opravdu vděčný.
Jinak, jak vidím John neudělal špatně, že o svém podnikání založil blog, získá tak spoustu hodnotných komentářů a zpětnou vazbu :), a navíc se “vykecá” :).
Napis komentar