Podnikani v USA

Blog: Informace o tom jak podnikat v USA, jak prorazit, napady, apod.

Podnikani v USA random header image

Je s podnikanim moc prace?

May 24th, 2008 · 35 Comments

Lidi casto rikaji, ze by nechteli podnikat protoze s podnikanim je moc prace. Ano je to pravda. Pokazde kdyz se rozjizdi nova firma tak to je obrovske mnozstvi prace a taky stresu. Ale jakmile se jednou vse zavede, kazdy se nauci co ma delat, zjisti se know-how tak je najednou prace strasne malo (pro majitele-podnikatele). To trva do doby nez podnikatel znovu vymysli nejakou novou sluzbu nebo jinou zmenu, ktera zase zpusobi narust prace. Kazda zmena ve firme totiz znamena, ze bude potreba naucit lidi co delat, upravit informace, propagacni materialy, organizaci prace, pracovni postupy, zamestnat nove zamestnance, apod.

Jde o to, ze to prvotni stresujici obdobi ve startupu se neda preskocit. Je nezbytne, aby se clovek vse naucil. Jakmile se vse naucite tak to co bylo drive povazovano za problem najednou problem vubec neni.

Kdyz jsem otevrel vlastni sklad na kola misto pouzivani fulfilment firmy tak jsem mel hruzu z toho jak budu vykladat kontejnery. Fulfillment firma to za me delala a najednou jsem to musel delat sam. Nevedel jsem presne kde na to najdu pomoc. Podobne jsem nevedel kdo mi bude montovat kola. Kola prijdou v krabicich a nekdo je musi slozit. Neda se na to zamestnat full time zamestnanec. Protoze to je prace na par hodin denne. Nekdy je potreba slozit kol hodne, jindy zase jen par. Taky jsem nevedel jak budu resit ruzne problemy s zakazniky nebo dodavateli. Kazdy problem a kazda situace byly stresujici, protoze jsem je resil poprve.

Ted je to ale jinak. Uz jsem vetsinou problemu prosel a na vsechno nam uz nachystane reseni. Vim komu zavolat na vylozeni kontejneru (a ma i tym lidi do zalohy). Dokonce me to vyjde na polovinu nez me to stalo pres fulfillment firmu. Vim komu zavolat na smontovani kol a taky mam nekolik lidi do zalohy. Mam je uz vyzkousene, vim ze delaji dobre a jsou k dispozici. Takze staci zvednout telefon a nekdo prijde kdykoliv je potreba. Vim jak resit problemy a na vse mam vytvorene postupy a pravidla. Proste uz neni potreba nad nicim slozite premyslet. Ano, dalo to hodne prace vsechno vymyslet a zaridit. Ale ted uz to je bez problemu. A o tom to v podnikani je. Vymyslite to tak, ze po prekonani pocatecnich problemu vse funguje cim dal snadneji (dokud neprijdou dalsi zmeny..kdy je potreba znovu firmu prizpusobit nove situaci).

Popularity: 44%

Tags: Podnikani & zivot v USA · XYZ Bikes Start Up

35 responses so far ↓

  • 1 crowen // May 24, 2008 at 6:02 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Pises o prvotnom stresujucom obdobi ucenia a zaciatkov, na kolko to asi odhadujes? 3-6 mesiacov, rok, menej, viac? Co je v tejto faze najdolezitejsie?

  • 2 fandor // May 24, 2008 at 6:53 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Vim, ze to tak mas, jenze ses ve zvlastni situaci:
    a) zijes v jednom z nejvetsich mest na svete, kde je plno moznosti, levnych pracovnich sil (imigrantu), pristav, infrastruktura, konkurence(z pohledu nabidky sluzeb), …
    b) zijes v zemi, kde je neuveritelna flexibilita na pracovnim trhu, lidi se o praci pomalu perou, protoze neexistuje social support a lide musi platit ucty
    c) tvoji zamestnanci jsou loajalnejsi nez cesti zamestnanci

    Az ti zavidim, jak ti to funguje, ale ten model je imho do CR v podstate neprenosny, ostatne mel si v CR firmu a moc dobre vis, jak to (ne)fungovalo. Proto mam hruzu z kamenneho podnikani a z najimani zamestnancu.

  • 3 Cayman // May 24, 2008 at 9:44 pm  Add karma Subtract karma  +0

    V tomto musím s Fandorem naplno souhlasit. Co funguje skoro lehce v US, tak v ČR nemá vůbec šanci. Schválně, kolik platíš brigádníkovi za smontování jednoho kola? Jestli by takovou práci dělat někdo v ČR :-)

    Mimochodem, já si myslím, že “rozběhnutím” firmy a tím, že se podnikatel “vse nauci”, práce vůbec nekončí, ba naopak. Teprve začíná to opravdové vedení firmy a to opravdové podnikání.

  • 4 Arpád Deméther // May 24, 2008 at 11:29 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Fandor: pri cteni tohoto clanku me presne tohle napadlo taky :o)

    v CR jsou podminky o dost drsnejsi, ale prevaznou cast si lidi delaji sami, zbytek dorazi spatny system nastaveny statem,…

  • 5 andy // May 24, 2008 at 11:32 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Keď ma firma veľa práce, je to znakom úspechu. : )
    Včera som videl tabuľku konkurencie-schopnosti: 1.USA 2. Singapur 3. Honk-Kong … 38. CR 40. SK
    Fandor ma pravdu ale aj tak vsetci mame radi tvoje clanky.

  • 6 Broken Dream // May 25, 2008 at 1:17 am  Add karma Subtract karma  +0

    Fandor: Založ politickou stranu pro zdravý rozvoj ČR :-)

  • 7 Arpád Deméther // May 25, 2008 at 1:21 am  Add karma Subtract karma  +0

    VOTE FOR FANDOR !!!:o)

  • 8 Broken Dream // May 25, 2008 at 1:26 am  Add karma Subtract karma  +0

    VOTE FOR FANDOR !!!:o)

  • 9 Fondil // May 25, 2008 at 4:14 am  Add karma Subtract karma  +0

    VOTE FOR FANDOR !!!:o)

  • 10 kubiz // May 25, 2008 at 4:39 am  Add karma Subtract karma  +0

    Asi to vezmu opět z jiné strany :) Nesouhlasím ale, Johne / neříkám ale, že nemáš pravdu. Stačí se kouknout, jak člověk roste například ve školních letech. Začne to problémem a stresem z násobilky, jak je člověk u maturity, tak si říká, že ta násobilka nic nebyla a u státnic si to samé říká o maturitě. Ten stres/starosti jsou prostě skoro vždy, ale liší se prostě úrovní vztaženou k předchozím nabytým zkušenostem a poznatkům. Rozběhnutí firmy je podle mě ne stres, ale prodírání se pralesem a šlapání na ne/správná místa. Nakonec se člověk prodere pralesem a za poslední palmou Vám pirát míří mezi oči. A je to na začátku, ale na jiné úrovni, kdy k rozhodování pomohou předchozí poznatky a zkušenosti. Snad nejsem OT :D

  • 11 Michello // May 25, 2008 at 6:08 am  Add karma Subtract karma  +0

    kubiz: Tím pirátem mířícím mezi oči myslíš Google? :)

  • 12 kubiz // May 25, 2008 at 6:26 am  Add karma Subtract karma  +0

    Michello: To mě nenapadlo, ale prostě jakékoliv nenadálé okolnosti v danou chvíli v libovolném měřítku :)

    Ještě k předchozímu příspěvku:”ČÁSTEČNĚ nesouhlasím, Johne…

  • 13 Cayman // May 25, 2008 at 11:08 am  Add karma Subtract karma  +0

    OT: Jasně, VOTE FANDOR FOR PRESIDENT!

    Doména www.prezident.cz ani www.president.cz sice už není volná díky spekulantům z 1.cz, www.prezident.info díky 1×1.cz, podobně jak není volná ani www.prezident.org díky sovětským soudruhům, či jako prezident.net, ale to snad pro volbu Fandora nevadí :-)

  • 14 Vembl // May 25, 2008 at 12:38 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To Fandor: Je pravda, že John má výhodu v tom, že žije v USA, kde je opravdu jiná situace, ale když to zobecním, tak se to dá použít i u nás. Mě se třeba osvědčilo napsat lidem podrobný manuál k tomu co mají dělat (je ale pravda, že překladatelská činnost je poměrně stále stejná práce, která se skládá z úkonů, jež lze snadno nacvičit a zautomatizovat), a pak to docela šlape. Je ale pravda, že Češi to hodně berou tak, že mají pocit, že z nich dělám blbce a že si umí poradit sami. Chce to prostě neustále komunikovat a vysvětlovat, což je někdy unavující.

  • 15 Roman // May 25, 2008 at 10:36 pm  Add karma Subtract karma  +0

    To: Vembl: Hezky SEO : V českých krajích mají hry online zdarma, super hry, online hry, on-line hry zdarma, hry on-line zdarma, online hry zdarma a hry on-line různé názvy, jako například - hry zdarma, on-line hry, superhry, 1000her zdarma, hry online zdarma, webhry, flash hry, online hry zdarma, minihry, online hry zdarma, webgames nebo prostě a jednoduše hry zdarma.

  • 16 kamil // May 26, 2008 at 12:33 am  Add karma Subtract karma  +0

    V Cechach by podnikani melo generovat alespon 120 - 150k/mes. potom je teprve mozne legalne prijmout zamestnance. Pod tuto hranici vetsinou zivite jen stat a ne sebe. V pomeru k platum mi prijde hranice vysoka a je to dano nezdravym podnikatelskym prostredim - predevsim vysoke odvody za zamestnance, vysoke dane, vysoka ochrana zamestnancu a spotrebitelu atd.. U nas mnoho malych firem podnika vlastne pololegalne neni mozne mit vse v souladu s predpisy a byt v cernych cislech. Proto se v socializmu vic podvadi a krade nez v kapitalismu. To je ten hlavni rozdil mezi EU a USA.

  • 17 Petr S. // May 26, 2008 at 12:48 am  Add karma Subtract karma  +0

    Tohle všechno se mi jednou bude hodit, až si najmu svého prvního zaměstnance ;)

  • 18 Cayman // May 26, 2008 at 12:57 am  Add karma Subtract karma  +0

    2kamil: Máš pravdu s těmi odvody a nezdravým podnikatelským prostředím. Jen k tomu “…podnikani melo generovat alespon 120 - 150k/mes.”, to jsi doufám myslel ZISK 120-150 tisíc?

    V případě, že bys uvažoval, že by to mělo jako stačit při hrubém příjmu z podnikání, tak zkus ještě odpočítat všechny náklady a moc peněz už ti nezůstane, když někoho zaměstnáš.

  • 19 Jaromír Adámek // May 26, 2008 at 1:15 am  Add karma Subtract karma  +0

    Je pravda, u nás jsou důchodové a zdravotní daně nejen vysoké, ale i pěkně zamaskované, takže je běžní zaměstnanci ani nevidí. Nechápu firmy, že je netisknou velkými číslicemi přímo na výplatní pásku, ať lidi vidí.

    Jak jde v ČR vůbec rychle najmout a vyhodit zaměstnance, a co když jde zaměstnanec třeba na nemocenskou, stojí to firmu něco?

  • 20 welch // May 26, 2008 at 3:34 am  Add karma Subtract karma  +0

    Je otazká jak moc lidi v podnikání chtějí “dělat vše” co nesouvisí s jejich činnosti. Ja osobně vše deleguji na třetí stranu, od účetnictví, přes hosting až po opravu auta :) prostě vše deleguji co jde.

  • 21 Peter // May 26, 2008 at 1:11 pm  Add karma Subtract karma  +0

    S podnikanim vela prace nie je. Vela prace je - aspon v postsoc krajinach - so statom, malou moralkou na strane zamestnancov, dodavatelov, nizkou kvalitou prace aj za vysoke ceny…. kto skutocne podnika, vie, o com hovorim.

  • 22 Looky // May 26, 2008 at 2:32 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ja verim, ze to casem s tou podporou podnikani od statu bude lepsi. Brzo by mela zacit platit novela zivnostenskeho zakona, takze mimojine bude stacit jeden zivnostensky list “na vsechno = usetri se neco malo na poplatcich. Snad take v budoucnu stat spoji dan z prijmu, socialni pojisteni a povinnou cast zdravotniho pojisteni do jedne dane. A snad take konecne urady mezi sebou budou efektivneji sdilet ruzne udaje. Az bude komunikace se statem jen tohle nutne minimum bude vyhrano:-)

  • 23 John // May 26, 2008 at 5:25 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Nedavno jsem cetl rozhovor s CEO Virgin Entertainment. Je to brit a rikal v cem je obrovsky rozdil mezi USA a Evropou. Doslova rekl v USA je sklenice vzdy z pulky plna. V Evrope je z pulky prazdna. V USA proste vsechno jde. Neni to tady snadne, ale pristup lidi je jinaci.

    Ja uz bych proste nedokazal podnikat v prostredi, kde kazdy rika, jak vsechno nejde (hodne casto vidim, ze lidi nic poradne ani nezkusi a v USA se maka zkousi naplno). Je to hrozne ubijejici. Staci mi precist si par reakci pod clankem a presne vidim, kde je moje misto. Nechci nekoho urazit nebo se dotknout. A ono treba spousta veci v CR nejde. Ale je to to deprimujici si to pripominat. Proste mi to pripada, jakoby neexistovalo reseni. Spolehat se na stat, ze neco zmeni reseni neni.

  • 24 pepperos // May 26, 2008 at 6:12 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Ano, Americky optimismus me nekdy az primo desi. Vidim to tu vsude kolem sebe.

  • 25 Jaromír Adámek // May 26, 2008 at 10:51 pm  Add karma Subtract karma  +0

    Looky:

    “Az bude komunikace se statem jen tohle nutne minimum bude vyhrano:-)”

    Jedna živnost je už teď (doufám, se o tom pořád mluvilo), komunikace jen s jedním státním subjektem bude taky.

    Ještě to chce zrušit úplně dědickou, spotřební a jiné daň, zakázat cigarety a bude tu ráj na zemi :).

  • 26 Jaromír Adámek // May 26, 2008 at 11:21 pm  Add karma Subtract karma  +0

    “Doslova rekl v USA je sklenice vzdy z pulky plna. V Evrope je z pulky prazdna.”

    To je dáno komunizmem, hodně lidí tady rezignovalo na všechno (mladá generace je už jiná).

    Nejlepší je, když se tahle nepodnikavost potká s láskou :). Znáte vtip, jak říká babička letci Pepíčkovi, který jde do války: “hlavně lítej pomalu a při zemi!” Tohle to myslí perfektně vystihuje.

  • 27 Looky // May 27, 2008 at 1:25 am  Add karma Subtract karma  +0

    Jaromir: no, ona ta novela zivnostenskeho zakona uz je schvalena, podepsana prezidentem, jen plati az od 1.7.2008.
    Jinak s temi danemi s tebou vicemene souhlasim. I kdyz nejake dane budou muset zustat na provoz statu, ale jinak jsem zastancem toho, ze stat je hodne spatny hospodar a mel by se starat jen o to opravdu nezbytne. Dokud bude ve statnim rozpoctu prostor na uplatky (provize ze statnich zakazek a nakupy za vyssi nez trzni ceny od kamaradu), tak stat vybira vic nez musi.

  • 28 Jaromír Adámek // May 27, 2008 at 1:31 am  Add karma Subtract karma  +0

    Looky: aha to jsem nevěděl, že to je až od 7mého měsíce, nežádám o další živnost, tak mi to je jedno.

    Já bych na státu nechal jen věci, kde je už z principu nedokonalá konkurence, jako armáda, hasiči, policie, možná základní část zdravotnictví nutná k přežití. Důchody, stavby atd. bych dal vše mimo.

    Jinak, co je to za mentalitu, podnikat se lidem nechce, jen nadávají, kradou, uplácejí, je to hnus. Já osobně úplatky třeba nesnáším, ale jak vidím starší generaci, tak pro ně je to naprosto normální, asi ještě nepochopili, o čem ten kapitalismus je, a že tím ničí konkurenci.

  • 29 jonatanus // May 27, 2008 at 3:49 am  Add karma Subtract karma  +0

    jaromir myslis ze v amerike uplatky neexistuju?

  • 30 Jaromír Adámek // May 27, 2008 at 4:08 am  Add karma Subtract karma  +0

    jonatanus: no snad ne :), nebo ano? Tedy existova určitě budou, minimálně jeden, či dva, otázka je, kolik jich bude celkově v porovnání s ČR, ale to je spíš otázka na Johna.

  • 31 Jaromír Adámek // May 27, 2008 at 4:11 am  Add karma Subtract karma  +0

    http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007

    20. USA
    41.Czech Republik

    Takže USA nic moc.

  • 32 jonatanus // May 27, 2008 at 4:58 am  Add karma Subtract karma  +0

    ano mozno to tam je lepsie, ale uricte neplati ze kazdy american je pekny, spravodlivy, pracovity, podctivy, atd. ze sa tam nic netuneluje, nedavaju uplatky, nerobia podvody, atd. a to nehovorim o nakych opalenych vagabundoch, ale o wall streete. (o inom neviem, ale vsetky americke iluzie som davno stratil)
    ved si pozri len volby, z takej pani clinton musi byt slusnemu cloveku na zvracanie..

  • 33 Jaromír Adámek // May 27, 2008 at 5:45 am  Add karma Subtract karma  +0

    jonatanus : tak už jen to, že jsou jen dvě strany je pěkně nanic, ale to už je vážně off-topic.

    Jistě “hajzlíků” se najde všude plno, ale v ČR skoro nepřejdeš ulici, aby se ti někdo něco nesnažil prodat, či tě k něčemu uvrtat, je to tu skoro jako v Číně.

    A podnikání to jen odráží, protože pak i já, který vždy platí, nemůžu platit na fakturu, ale mí vlastní kamarádi po mě chtějí platit hotově :), je vidět, že už tady nikdo nevěří nikomu a to je smutné. Naopak, když si s někým z USA domluvím něco přes ICQ, a jde o desetitisíce, tak to platí. Tady v ČR zavolám na infolinku tel. operátora, řeknu jim, že něco chcu a oni nechápou, že když mi řekli, že mi to dodají, tak už jen tím, je mezi námi uzavřená smlouva :).

    Tady si každý dělá srandu i ze vztahů, které jsou podloženy smlouvami, natož ústními domluvami.

    Kdysi jsem podnikal v ČR, ale v posledním roce z ČR nemám už ani jednu fakturu, což na něco ukazuje…

  • 34 jonatanus // May 27, 2008 at 6:35 am  Add karma Subtract karma  +0

    to som tiez pocuval jak neplatenie faktur je len slovensky problem, az mala nieco zaplatit jedna UK firma… mozno su te problemy tu vacsie ako inde, ale VSADE nejake su a myslet si ze nieco je niekde 100x lepsie jak tu je blbost..

  • 35 Jaromír Adámek // May 27, 2008 at 7:54 am  Add karma Subtract karma  +0

    Jasně, záleží na firmě. Jestli ale v něčem rozdíl je, tak v tom, že v USA se firmy bojí o svojí pověst a právě proto mi platí včas a když je nějaký problém, tak se mi snaží pomoct (i nad rámec běžných vztahů). Každá firma v USA se bojí, že někdo o ní na web napíše něco špatného, a snaží se tomu zabránit.

    V ČR se toho firmy naopak nebojí, protože neplacení ve splatnosti je tu naprosto normální, což je šílené.

    To je ten rozdíl firmy v ČR se v drtivé většině ještě nebojí tak o své jméno, jako je tomu tam, kde kapitalismus funguje už delší dobu.

    Stejně se časem ukáže, kdo je spolehlivý a kdo ne. A kdo není spolehlivý se sám vyřadí, protože s ním nikdo nechce spolupracovat.

    Holt někdo to ale nechápe.

    To je naprosto stejná situace, jako s podvodníky. Na Internetu je strašná spousta podvodníků z našeho východního bloku (od ČR dolů po Bulharsko a na východ po Rusko), kteří získávají naprosto směšné peníze svými podvůdky, a člověk jim může vysvětlovat desetkrát, ať jedou čistě, že vydělají víc, a oni to přesto nechápou.

    To je prostě mentalita a špatné návyky v chování. Bude nějaký čas trvat, než se to změní (20 let je evidentně málo).

Napis komentar