Pred par tydny jsme delali pohovory na vyber noveho zamestnance pro Shipito. S timto vyberem me jeste pomahal Michal co tady byl na internshipu. Do finale se dostali tri lidi.
Vsem jsem poslal takovy maly test emailem. Jsou to ruzne otazky podle kterych poznam jak se orientuji v nasich sluzbach a na nasem webu. Napr. at mi napisi jak resit ruzne typicke dotazy a situace.
Vybrat spravneho cloveka neni jednoduche takze kdyz nevim tak se vetsinou orientuji podle vysledku testu. Vybral jsem pani, ktera odpovedela nejlepe. Jenze po tydnu jsem zjistil, ze to je katastrofa. Pani delala spoustu chyb a zmatku. A jeste nemela rada, kdyz ji nekdo neco vysvetluje. Vedela vsechno sama nejlepe a casto davala navrhy na vylepsovani veci (ktere ale nedavali moc smysl). Takze tu jsem po tydnu musel vyhodit.
Zavolal jsem druhemu cloveku co se mi zdal dobry. Sympaticka slecna. A i kdyz v testu udelala chyby (asi z nepozornosti) tak pracovni vysledky jsou vyborne. Hodne vsemu rozumi a rychle se uci. Proste radost spolupracovat.
Ale protoze prace je hodne tak jsem nakonec zavolal i tomu poslednimu cloveku. Je to docela nahoda, ze byl stale jeste k dispozici. Asi je na tom ta ekonomika fakt spatne. Kdyz lidem trva par tydnu sehnat praci. Normalne jsem zvykly, ze kdyz nekoho nevezmu hned tak za 14 uz pracuje nekde jinde. A ted jsem zjistil, ze ten posledni clovek je snad uplne nejlepsi. Vse dela rychle a dobre. Dokonce dela veci navic (bez rikani) takze to dobre funguje.
Mam pocit, ze jsem to mel udelat to poradi koho najmout uplne obracene.
Popularity: 30%

20 responses so far ↓
1 Cappy // Oct 2, 2008 at 4:14 pm
+0
John:
Takže už víš, v čem je ta chyba? Proč zdánlivě neschopný, a zdánlivě nezaměstnatelný, má nakonec ty nejlepší výsledky?
PS: Technická otázka, svojí partnerku si si také vybral na základě emailového testu?
2 John // Oct 2, 2008 at 4:16 pm
+1
U pohovoru mas pobobne vysledky. Zdani proste klame. Zdanlive neschopny muze mit nejlepsi vysledky. A obracene. Delal jsem za svuj zivot uz hodne pohovoru a stale nevim jak to delat, abych vzdy vybral jen toho nejlepsiho.
3 Cappy // Oct 2, 2008 at 4:56 pm
+0
John:
Vždyť se Ti to snažím decentně naznačit
Jseš prostě vybíravej.
Přitom vlastně nevíš co hledáš. Sorry. Stejně si nakonec toho zaměstnance musíš zaškolit, ne? Tak je prostě ber, jednoho po druhém a testuj je za pochodu…
Podle mě záleží jenom a pouze na tom, jestli to ten člověk, tu práci, chce dělat. Je důležité jestli chce tu práci. Zaměstnání by chtěli všichni, pracovat nikdo
Já jsem třeba byl u pohovoru se slečnou, která v jedné větě udělala 6 pravopisných hrubek, a to prosím bylo v jejím vlastním životopise. Po nějakých 3 letech je ve firmě nejlepší.
A víš proč jí můj tehdejší šéf vzal?
(To All: Ne, vážně neměla dlouhé nohy, ani prsa číslo 5…)
4 zadirr // Oct 2, 2008 at 5:05 pm
+0
Cappy: Proč ji vzal?
John: Taky pokládáš u pohovoru takové ty otázky jako “proč si myslíte že jste lepší než ostatní uchazeči?”, “proč bychom vás měli přijmout?”, “proč bychom vás neměli přijímat?” a podobně? V ČR je to teď hrozná móda, všichni si myslí že to přišlo ze západu a tak se na to ptají taky
5 John // Oct 2, 2008 at 8:48 pm
+0
No prave tyto otazky mi pripadaji dost strasne.:–) Tak to nedelam. Parkrat jsem to zkusil a vsiml jsem si, ze vetsina lidi ma naucenou perfektni odpoved. Takze ted to spise delam tak, ze si chci popovidat… v podstate o cemkoliv… ukazuji jim co delame, provedeme je po skladu, kancelarich, poptam se co delaji/delali… jestli bydli daleho od prace nebo blizko (protoze dojizdeni je v Los Angeles dost otrava). Proste snazim se je uvest do klidu aby nemeli pocit, ze jsou na pohovoru. Mam pocit, ze to tak funguje lepe.
Jinak vybrat tech par nejlepsich neni tezke. Ale vybrat z tech nejlepsich toho praveho je hodne tezke.
6 dali // Oct 2, 2008 at 10:03 pm
+0
to John: takže lidé co projdou z prvního kola jsou víceméně komunikativnější a hrají víceméně roli i sympatie. Pro “DNA” malé firmy ok, ale nějak si nemyslím, že by to o kvalitě lidí jako zaměstnanců (pracovníků, pro Cappyho :-)) něco vypovídalo. Možná by si byl překvapen kvalitou výběru náhodným výběrem a co setů na víc na pláži by to hodilo
.
7 John // Oct 2, 2008 at 10:20 pm
+0
Jako ze bych vybral treba nekoho kdo prijde pozde? Nebo neprijde vubec? Apod? Jen podle nahody? To fak nemyslim, ze je dobry napad.
8 dali // Oct 2, 2008 at 10:41 pm
+0
Jo, to si dotáhl k dokonalosti, myslel jsem alespon co se jim podaří dostavit
.
Ne, chtěl jsem říci, že zrna v plevách i tak asi zůstane hodně.
Ale sám vím, že to není jednoduché a často člověk zjistí, že i přes všechnu snahu a čas vybere jen pěkně nablýskané hovno.
9 Vembl // Oct 2, 2008 at 11:11 pm
+4
Výběr správného zaměstnance není jednoduchá záležitost. Já už jsem také ustoupil od stupidních otázek typu “proč si myslíte, že jste lepší než ostatní” nebo “po kolikátém zazvonění zvednete telefon” a dám spíše na to zda mi ten člověk lidsky sedí nebo ne. Pohovor je totiž jenom taková naučená hra - lidé vědí co mají říkat, všude je plno rad jak chytře odpovídat. Já se u pohovoru prostě na nic neptám, řeknu co ve firmě děláme, představím jednotlivé lidi ve firmě, a pak jakoby náhodou řeknu, že bych potřeboval s něčím pomoci - třeba řeknu, že potřebuji sehnat někoho kdo by mi udělal grafiku k nějakému webu a čekám jak si s tím ten dotyčný poradí. Pokud sedí nad počítačem jako hromádka neštěstí tak to není člověk pro mě. Pokud ale hned začne hledat grafické studia s tím, že pak chce 3 oslovit a vyčkat na nejlepší nabídku, bude to člověk vhodný do týmu.
Druhým kritériem výběru je pak skutečnost zda mi člověk povahově sedí nebo ne. Mám v sobě takový “barometr”, a pokud mi člověk vyloženě nesedne nebo mi není sympatický, tak ho prostě nepřijmu, i kdyby byl nejlepší obchodník ze všech, protože hrozí riziko, že se spolu budeme dohadovat a nabourávat činnost ostatních.
Na druhou stranu ale i já občas udělám kopanec a vezmu člověka, který na práci kašle nebo mě dokonce okrádá.
Je to prostě loterie!
10 Rammi // Oct 3, 2008 at 1:09 am
+0
No tak my jsme zacali tak, ze jsme vzali prven an brigadu pritelkyni a segru. Na inzerat (administrativa, 60 kc na hodinu) se ozvala hrozna kupa lidi. cca za 30 minut jsme museli inzerat stahovat, protoze jsme meli 10 telefonatu a 15 zivotopisu v emailu.
No a to byl taky problem vybrat, nakonec jsme vybrali, neni to sice zadny zazrak, ale spoluprace na nejake urovni funguje.
Akorat nevim jestli by mi pripadne nejiste zlepseni stalo za nove kolecko pohovoru.
11 crowen // Oct 3, 2008 at 1:15 am
+1
Skus si pohladat veci okolo Competency Based Interviews, je to celkom zaujimava metoda, hlavne ked si ujasnis, ktore oblasti su pre teba dolezite. Taktiez pomaha, ak pohovor robia aspon dvaja ludia - priamy manager a senior kolega, co tu pracu robi. Jeden vie, ci bude vediet manazovat noveho cloveka, druhy ma lepsi prehlad o praci, lebo ju dennodenne robi.
12 Michal.UK // Oct 3, 2008 at 1:58 am
+2
Taky si myslím, že je dobré si potenciálního zaměstnance prakticky vyzkoušet. Dělávali jsme tzv. zkušební dny - tj. uchazeč přišel na 1 den (nebo půl-den) a “zkusil” si svou budoucí práci.
Může to některé uchazeče odradit, je to možná i trochu vykořisťování (ten zkušební čas neměli zaplacený), ale pokud to zvyklosti alespoň trochu dovolují, tak to není špatná metoda.
Ve finále to může mít taky přínos pro uchazeče - vidí, do čeho by šel.
13 Cayman // Oct 3, 2008 at 2:55 am
+2
Dle mého, záleží hlavně, na jakou pozici někoho hledám a o jaký druh práce se jedná. Nemá cenu radit nějaké obecné a sofistikované metody, nemá cenu dělat přehnané pohovory, které neodpovídají pozici.
Zásadní rozdíl při přijímání je třeba v tom, zda hledám někoho za $1000 nebo $5000 USD měsíčně, zda hledám sekretářku, někoho na vyřizování objednávek, tvůrčího pracovníka nebo managera.
Na každé pozici rozhoduje také to, zda hledám již “hotového” pracovníka nebo někoho, koho si sám zaškolím a stačí jen, když bude chytrý, komunikativní a s příjemným vystupováním a přístupem k práci.
Vše chce svoje a jak tady už zaznělo, osobní sympatie nebo vnitřní radar můžou hodně pomoci.
14 Martino // Oct 3, 2008 at 5:57 am
+2
Ideální je zadat takový inzerát, na který se přihlásí jenom jeden člověk - ten pravý…
15 in-ocean // Oct 3, 2008 at 10:24 am
+1
Podle meho zde vetsina zapomina na to, ze po zamestnanci zamestnavatel ma chtit predevsim hotovy, uplny produkt jeho cinnosti, protoze produkt je nadřazený věku, stavu, rodině, víře i směrnicím.. A z toho plyne, ze pri pohovoru se ptam na jeho pracovni minulost a na to v jake kvalite a v jakem mnozstvi v predchozi praci dokazal produkt dodavat + plus jakou radost a jaky zajem ve vztahu k tomu mel. Pri pohovoru prirozene a se zajmem s nim hovorit o detailech toho co udelal. Pak si od nej vzit kontakty, kde se vse co rikal da overit. A overit si to. A dulezite je zjistit jak je ochoten se ucit a dal se rozvijet. To co rekne si zaznamenat do jeho “fajlu”. Podle meho pohovor neni o tom, aby zamestnavatel nutkave hovoril o sve firme (cinnosti). Samozrejme dejte uchazeci i prostor at se i on pta co ho zajima, a na to mu i dat odpoved.
Berte to tak, ze kdyz si budete kupovat treba bagr, budete chtit take vedet kolik toho umi, kolik vydrzi atd….zajima vas ten bagr. Z toho duvodu je dobre se zajimat o predchozi vykony zamestnance. Samozrejme to nedava uplne 100%ni jistotu spravneho vyberu, ale pravdepodobnost to zvysi.
Protoze sef by mel byt nekdo kdo dostava uplne vykonano, mel by zjistovat pri pohovoru o zamestnanci takove veci, ktere mu dokazi, ze zamestnanec bude uplne vykonavat.
16 Cappy // Oct 3, 2008 at 10:47 am
+0
Kdo z Vás byl někdy zaměstnanec a kdo z Vás někdy prošel pohovorem? Připadně, kolik jste jich absolvovali? A po kolika pohovorech Vás vzali?
PS. Na všechny pohovory co jsem dělal (jako zaměstnanec) jsem přišel o hodinu a půl pozdě. Udělejte si o mě obrázek.
PS2. Vzali mě.
17 John // Oct 3, 2008 at 6:59 pm
+0
Souhlasim s Vemblem… beru to tak podobne.
Jinak lidi co nedokazou zorganizovat ani svuj cas a prijit na schuzku vcas bych urcite nevzal. To jsou proste uplne zaklady ze kterych se neda uhnout.
18 John // Oct 3, 2008 at 7:04 pm
+0
Jeste to co pisu jsou zkusenosti z male firmy. Ve velke firme se urcite najima jinak. Kdyz nejaky zamestnanec treba do prace neprijde vubec tak se nic nestane. V male firme to muze znamenat, ze zustane zavreno, protoze nebude nikdo kdo by pracoval (nebo otevrel obchod, apod.).
Taky to nejsou zkusenosti o vyberu CEO pro Coca-Colu… jsou to zkusenosti pro vyber normalnich lidi, kteri pracuji v male firme.
19 Dr. House // Oct 4, 2008 at 11:14 am
+0
Gratuluji k nové zaměstnankyni a podpoře americké ekonomiky
20 markonius // Oct 6, 2008 at 10:24 am
+0
John: Tak ono záleží na tom, koho chceš přijmout, když chceš přijmout člověka co ti bude udržovat web, tak ten nejlepší třeba přijde o hodinu později (vlastní zkušenost při nabírání lidí, programátor přišel o 2 hodiny později a jeho schopnost pracovat byla velmi nadprůměrná).
Ohledně paní co jsi přijmul, možná jsi jí prostě přijmul jenom na špatnou pozici. Například já jsem vynikající systémák a inženýr, dokážu postavit neskutečně složité počítačové systémy a zajistit, aby fungovaly. Přijali mě na pozici technika, kde jsem měl dělat běžnou práci s počítačem a když mi něco vysvětlovali, tak si mysleli, že mě to nezajímá. Nicméně z mého pohledu dělali naprosto triviální věc neskutečně složitě.
Představ si to takhle, že ti někdo vysvětluje “Když splachuješ záchod, tak se nejdříve ujisti, že prkénko je položené, to je hodně důležité, protože když nebude prkénko položené, tak si mohou třeba ženy na to stěžovat. Také by ses měl ujistit, že na zemi ti neupadl třeba papírek od toaletního papíru, protože to pak musí někdo uklízet”…
Johne nechal by sis tohle vysvětlovat?
Samozřejmě si jí musel vyhodit, to rozhodnutí, s tím souhlasím. Jenom tě upozorňuji, že závěr o tom, že je to špatný pracovník může být zavádějící.
Napis komentar