Paradox venture kapitalu

Venture kapitalisti a investori chteji investovat do firem, ktere budou uspesne. Cim uspesnejsi tim lepsi. Uspech znamena, ze firma bude rust a bude vydelavat. Cim vice penez dokaze vydelat tim lepe.

Urcite nechteji investovat do firem, ktere za chvili zkrachuji. Nebo jeste predtim nez zkrachuji budou potrebovat dalsi investice. Investori nechteji situace, kdy se jen utraci penize a nikdy neni zisk. A nakonec vse skonci neuspechem.

Jenze z toho vyrusta obrovsky paradox.

Cim je jasnejsi, ze firma bude uspesna tim mene potrebuje venture kapital. A investori se dostavaji do situace, ze je pro ne hodne tezke vyjednavat.

Na jednou stranu by chteli, aby firma do ktere investuji strasne stala o tu investici. Cim vice ji bude potrebovat tim snadnejsi bude pro investory dostat vyhodne podminky. Podnikatel, ktery penize skutecne potrebuje je schopen udelat cokoliv, aby tu investici dostal. Investor ma radost, ze mu podnikatel pristoupil na temer jakekoliv podminky. Vsichni by meli byt spokojeni. Ale je tohle obchod o ktery investor skutecne stal?

Neni lepsi udelat velkorysejsi obchod s firmou, ktera zas tak penize nepotrebuje?

Myslim, ze bankeri se uz toto pravidlo naucili. Kdyz skutecne potrebujete penize (pujcku) tak vam temer nikdy nepujci. Kdyz penize vubec nepotrebujete tak vam je cpou. A jeste si kladou cim dal mensi podminky (nizsi uroky, jednodussi pravidla, rychle vyrizeni, nizsi downpayment… aspon tady v USA).

Spread the love

49 thoughts on “Paradox venture kapitalu

  1. Pak je ještě jedna cesta. Přesvědčit úspěšného podnikatele, který až tak nepotřebuje peníze, že se neobejde bez investorského know-how, kontaktů apod. Docela to jde klukům z Centralway IMHO. A co se týká bankéřů – to jsou jediní lidé co ti pujčí deštník když neprší, jak začne pršet tak ho chtějí zpět :).

  2. Další paradox: Podnikatel, který nepotřebuje finance, má kvalitní business, ale potřebuje knowhow, který má investor bohatší. Myslím, že pořad den D byl ukázkový případ, kdy některé nápady opravdu stály za investici, ale onen jedinec prostě neměl ponětí o nějakém marketingu apod., nešlo ani tolik o nějaké horentní sumy, které by nešly sehnat jinou cestou, zkrátka nebyl přehled.

  3. Tak na to know-how od investoru treba na marketing? Investor nikdy nebude chtit ve firme pracovat a delat tyto kazdodenni veci. A firma si vzdy muze najmout zamestnance odbornika na cokoliv. Na delani marketingu prece neni potreba investor.

  4. Asi měl na mysli "umění prodat". Tj. že není složité něco vymyslet nebo vyrobit, ale je složité něco prodat. A to často začínající podnikatelé očekávají od investorů, že vytěži svoje obchodní kontakty a pomohou prodat jejich produkt nebo nápad.

    Osobně doporučuji si do firmy VCs nepouštět (a to z mnoha důvodů).

  5. Cappy to vystihl jak jsem to myslel. Věc další – to jsou investorovi kontakty dále to není jen o know how jak tu danou věc prosadit, ale o jiných zkušenostech – ono je spousty firem na marketing, na seo a pod., ale né všechny jsou dobré, někdy i podvodné. Zkrátka člověk když začíná a tak nějak tuší kudy se vydat, pořád nemá ty zkušenosti, někdy ani kontakty a doporučení na to, aby to "rozjel" tak, jako investor. Ale to se bavím jen v rámci ČR co jsem tak zaregistroval, je to můj osobní názor. Investor nemusí dělat každodenní rutinu, jen nasměruje správným směrem a projekt roste jiným tempem.

  6. Naprosto souhlasím s Johnem. Je to i můj případ. Nikdy jsme investora nepotřebovali. Je tu spousta firem, která investora neměla a dnes jsou to giganti – v ČR třeba Vivantis (roční obrat v miliardách). Dokonce si myslím, že investor je škodlivý – najednou dostanete hodně peněz, které "nějak" utratíte…lepší je když kape každý měsíc z vlastních pěnez. Člověk se naučí lépe hospodařit.

  7. som student ale myslite ze sa da niekam investovat zhruba 30000czk? dajme tomu ze mi len lezia na polici v cashi a preto ak z nich niekto vie spravit 35000czk tak kam by ste ma nasmerovali?

  8. peter: kup is jedno dve zlata za desitku, a zbytek vyjde tak na 40 stribrnych minci a nech lezet a cekej rok, dva, ale uz ti neporadim co udelat s tema milionama ktere z toho ziskas :-d

  9. TO: petr + peter

    Do zlata se nedá investovat, ale pouze ukládat peníze, aby nedošlo k jejich znehodnocení růstem cen. Při pohledu na 250letou historii ceny zlata rostlo zlato vždycky jenom o inflaci. Tak to bylo a tak to taky v budoucnu bude. INVESTOVAT znamená vkládat uspořené peníze (prostředky, čas, energii) do něčeho, co zvýší produktivitu. Zvýšit produktivitu znamená, že budeš mít v budoucnu něčeho víc a s nižšími náklady. Pokud chce tedy někdo investovat, musí své prostředky vkládat do firem co zvyšují produktivitu (například Shipito, Google…), nebo si sám nějakou takovou firmu založit.

  10. Josef Zemanek: souhlasim moznosti je spousta, sam bych rad mel vlastni firmu a aby byla prospesna lidem a uzitecna necim, zatim jsem na to neprisel co by to bylo, ale verim si, ale aspon zatim snim, nejake napady mam ale zni to divne ted ale jak se bude v pristich dvou letech jeste mnohem dramaticky menit svet, tak nastane ten spravny cas na sve myslenky co mam v hlave 😀 proste jedna skupina bohatych lidi, korporaci proste zkrachuje(coz se deje uz ted), ale zase jina skupina obycejnych lidi a firem muze rychle zbohatnout a rust do jeste mnohem vysin nez ocekavali, no ta priroda to uz nejak zaridi 😀

    Ja rikam ze investice do zlata stribra neni investice, je to spici investice, to souhlasim, ale vse chce svuj cas, a i to umozni zvysit produktivitu a to myslim tak ze za par let diky zlatu stribru si muzu dovolit dalsi veci ktere bych ted nemohl a diversifikovat to jinam kam chci ja, nekde se ale zacit musi a je rpavda zet ed si to muze dovolit i obycejny chudy clovek 😀 a zsae si rypnu, jsou to tak tri dny zpatky co Bernake sef Fedu rekl ze se vytisknou dalsi virtualni papirky(teda jednim kliknutim v pocitaci) a doslova rekl ze mira inflace je velmi nizka! cili sam rekl ze je treba infalci jeste zvysit, on zije mimo realitu a sam to vi, mu uz je to jedno stejne vi ze jde vsechno do kytek, tak odsunuje co se da, dolar proste bude za rok dva kus papirku, a kdo se pripravi ted aspon trosku tak bude zas o neco chytrejsi a muze pomoci tem milionum ktere to semele atd 😀

  11. No já tam, žádný paradox nevidím, protože to podle mě tak většinově vůbec není.

    Venture Investors většinou neinvestují do vysose ziskových firem, ale do firem které mají extrémní růst (obratu, uživatelů), a o to že musí být v budoucnosti i obrovské zisky, si jen myslí.

    Taky jsem někde četl, že jim vychází tak jeden projekt z deseti, a z toho musí úroky a zisky zaplatit těch dalších 9 chybných.

  12. Venture kapitalu nepozera z oci nic dobre. Vyhnut sa velkym oblukom!

    A kto si mysli, ze ma super napad na podnikanie a potrebuje nevyhnutne venture, nech radsej zabudne na podnikanie a ide sa zamestnat.

  13. To Igor: Zaujimalo by ma, ako to chodi s fyzickym striebrom/zlatou tehlou. Ak si kupim nieco podobne a chcem sa toho zbavit, ako najdem kupca, pripadne ako to mozem spenazit?

    Obchodujem forex a skusal som aj zlato, ale prave v tu najnevhodnejsiu dobu, ked ho banky vypredavali 🙂

    Kazdopadne, obchody s komoditami/kovmi/forexom, ci uz s leverage, alebo bez mi pripadaju ako prilis rizikove pre uchovavanie hodnot a prirovnanie k nechranenemu sexu je podla mna namieste. Je potrebne vediet, kedy vlozit a kedy vybrat.

    Viem si predstavit tu paniku, ked zacnu ludia hromadne vypredavat zlato – v terminali uzavriem poziciu, dajme tomu budem mat o nieco nizsi zisk, ale co spravim so zlatou tehlou? Ako sa jej zbavim, ked jej cena bude kazdym dnom nizsia?

    Je tu niekto, kto uz spenazil takuto tehlu?

  14. Pokud se někdo zajímá o nákup zlata tak naprosto nemá smysl kupovat nic pod milion. Rozumný nákup začíná na 15 milionech. Z jednoho prostého důvodu. A tou je marže obchodníka. Když si přepočítáte cenu zlata třeba na 1gram nebo tak malé množství v řádech gramů je 1,5x dražší. Když ho pak budete ale chtít prodat tak ho za 1,5 násobek aktuální ceny zlata těžko prodáte. Leda někomu jako vy. Zlato není investice a už vůbec ne pro malého střadatele. Nákup zlata je způsob jak ochránit peněžní prostředky protože cena zlata vůči jiným komoditám nebo penězům je defakto stále konstantní. Navíc se blíží zlatá bublina – v okamžiku kdy "analitici" radí běžným lidem "investovat" do zlata je trh před kolapsem. Stejně tak to bylo s akciemi. Také nemohly růst do nekonečna ale do poslední chvíle všichni radili – investujte do cenných papírů je to rostoucí trh. Poslední instancí jakéhokoliv trhu je nasát do něj úspory od drobných střadatelů aby se potichu mohly vytratit velcí hráči. Což se děje už asi dva roky ale v televizi se o tom nemluví. Naopak reportéři "objevili" že zlato je hodně drahé a pochybní bankovní poradci kteří nikdy žádné zlato v ruce neměli jim potvrzují jak je to výhodná investice. Nikdo Vám ale jaksi neřekne že zlata je ve skutečnosti nadbytek. Že jeho roční spotřeba je 15x menší nežli je těžba a zbytek se deponuje v bankách. Ovšem po skandálu (o kterém se též jaksi nemluví) s falešným zlatem – resp. zlatem s wolframovým jádrem – pocházejícím z amerických zlatých rezerv už ani zlatu skutečně velcí hráči nevěří. Každopádně nákup zlata není investice ale spekulace a to je obrovský rozdíl. Investice je od slova investor a ne spekulant. Investice je něco co máte do jisté míry pod kontrolou – vývoj ceny zlata nemáte pod kontrolou. Pokud by přesto někdo chtěl spekulovat na cenu drahých kovů tak mnohem lepší než zlato je stříbro protože to je dlouhodobě podhodnocené.

    1) stříbro vždy v historii kam až sahají záznamy mělo cenu vůči zlatu cca 1:15 – dnes 1:50

    2) stříbra se spotřebuje více než se vytěží a defakto stříbro dnes již nikde jako bankovní komoditu ve formě stříbrných cihel nenajdete protože ho spotřeboval průmysl

    3) stříbro se v drtivé většině netěží přímo ale získává se jako druhotná surovina při těžbě jiných kovů – především olova a zinku – 6 největších světových dolů na olovo a zinek které produkovaly cca 30% světové těžby stříbra bylo kvůli hospodářské krizi uzavřeno – nevyplatí se těžba olova a zinku protože je ho dost levnějšího z recyklace. Samostatná těžba stříbra se ale při současné ceně v těchto dolech nevyplácí.

    4) Spotřeba stříbra stále roste a v průmyslu se používá ve spoustě odvětví kde jeho recyklace není možná – Druhý největší spotřebitel stříba je překvapivě textilní průmysl.

    I stříbro má ovšem cenu nakupovat jedině v řádech milionů jinak je to stejný problém jako u zlata. Vysoké premium při nákupu i prodeji malého množství jakýkoliv zisk v řádu několika desítek procent spolehlivě znehodnotí.

    Kdo radí investovat do zlata nemá základní informace a navíc si plete investici se spekulací.

  15. Student Peter: Mít 30K a udělat znich do měsíce 35K není žádný problém, to děláme běžně..

    Mít 30K a udělat z nich do měsíce 90K nebo 120K – to už je výzva, ale dá se to taky.

  16. Podle mě Venture Capital může pomoct na rychle rostoucích trzích a přetlaku investic. Nasál ho např. v pravý čas i SEZNAM a vypadá dobře :-).

  17. igor: "My sme na fyzickom striebre urobili za 7 rokov cca 650% – tolko inflacia (ani skryta) nebola."

    To nepopírám. Jenže z pohledu celé ekonomiky jste neudělali investici, ale dobrý obchod (spekulaci), díky kterému někdo jiný v budoucnu prodělá. Tím někým může klidně být i petr. Na každé cenové bublině totiž vždycky vydělají ti co stojí na její levé straně. Ty na pravé straně bubliny naopak o většinu svých peněz přijdou. Součet levé a pravé strany je v tomto případě nula. Pokud ale člověk udělá skutečnou INVESTICI (zvýšení produktivity), vydělá na ní nejen on, ale zpravidla i všichni ostatní, protože díky němu budou za zboží a služby platit nižší ceny, výběr zboží a služeb bude navíc mnohem pestřejší.

    TO: petr

    Říká se, že nejlepší investicí pro mladé lidi je vzdělání. Nemusí to být přímo nějaký diplom, ale jakákoliv a klidně i malá dovednost, která se dá v budoucnu "zpeněžit". Znalosti, zkušenosti i známosti jsou totiž stejně hodnotným kapitálem jako třeba stroje, budovy a pozemky. V posledních letech možná dokonce hodnotnějším.

    TO: Laco

    Myslím, že akcie Shipita by mohly být v budoucnu mnohem větším ternem než chystaná emise akcií Facebooku :-).

  18. Mimochodem na Venture Capitalu vyrostla společnost Google. V prvních měsících projekt Sergeje Brina a Laryho Page rostl tak rychle, že brzy vysál veškeré jejich úspory i úspory příbuzných. Společnost Google totiž potřebovala stovky a stovky nových serverů, a i když si je Brin s Pagem skládali na koleně ze "starého železa", nedokázali je ze svého ufinancovat. No a protože banky se na Brina a Page dívaly jako na dva bláznivé studenty s příliš riskantním projektem a ještě k tomu s projektem s NULOVÝMI PŘÍJMY (!), na řadu musel přijít Venture Capital (šek na 100 000 dolarů od spoluzakladatele společnosti Sun Microsystems Andyho Bechtolsheima). Kdyby nepřišel, Google by zbankrotoval v prvním roce své existence.

    Pokud se tedy zamyslíme nad tím, kdy se vyplatí použít Venture Capital, pak je to skoro až nutností u malých a extrémně rychle rostoucích firem s vysokými počátečními náklady. Než totiž taková firma vygeneruje dostatečně vysoké příjmy, exponenciálně rostoucí náklady vysají veškeré "její" volné finanční prostředky a firmu následně zadusí. Toto ale není případ Shipita, protože u něj má John výhodu v tom, že příjmy následují náklady (budování skladů + zaměstnanci) s odstupem pouhých několika mála měsíců. U Googlu se pohyboval odstup mezi příjmy a náklady někde mezi 3 až 4 roky!

    (2005) http://www.euroekonom.cz/analyzy-clanky.php?type=
    (2006) http://www.euroekonom.cz/analyzy-clanky.php?type=
    (2007) http://www.euroekonom.cz/analyzy-clanky.php?type=

  19. @Josef Zemánek : "Říká se, že nejlepší investicí pro mladé lidi je vzdělání…" Toto by malo byt vytesane do skaly a kazdy jeden by sa tam mal chodit kazdy tyzden si to precitat. Ja sa vzelavam a to uz mam kopu rokov. Nemam diplom ale tie drobne "dovednosti ktera se da v budoucnu zpeněžit”" ako pises su na nezaplatenie.

  20. Doplnim Vratislava: Kedze spravny spekulant sleduje grafy a ma prehlad aj o cenach, urcite si vie domysliet, ze nizsia nominalna hodnota (striebro) je prenho zaujimavejsia ako vyssia (zlato).

    Priklad:

    Zlato 2009 – $865, dnes – $1300 = narast 50%

    Striebro 2009 – $11, dnes – $21.50 = narast 96%

    Nehovoriac o tom, ze je lepsie mat vacsie mnozstvo komodity za menej penazi ako mensie mnozstvo za viac penazi. Ceny u striebra v dlhodobom horizonte urcite poskocia viac ako u zlata.

    Len taky dodatok.

  21. Keď už kupovať zlato/striebro, tak rozhodne vo forme mincí. Tie majú okrem cenu kovu ešte aj nominálnu hodnotu, čo je také drobné poistenie zadarmo. Alebo ešte lepšie – vo forme starých mincí. Tam zase spolu s cenou kovu rastie zberateľská hodnota (vzhľadom na to, že zberateľov pribúda, a keby aj nie, tak starých mincí rozhodne nepribúda :-).

  22. 2Vratislav Boch:

    Na nákup "physical gold" jsou doporučované "deposit vaults" ve Švýcarsku/NY/Londýně. Viz:
    http://www.bullionvault.com http://goldmoney.com/
    atp…

    Nákupní poplatky (spread) jsou 1 až 2 procenta z ceny. Poplatky za uskladnění jsou asi 0,2% ročně. Není to tak hrozné jak píše Vratislav – 50% při fyzickém nákupu zlata.

    Na čistou spekulaci je možná lepší zvolit ETF akcie obchodované normálně na burze (nebo bank-notes ETN). Pro silnější žaludky a krátkodobější spekulace se pak hodí burzovní futures, ale to určitě není nic pro začátečníky.

    Akcie ETF se dají koupit i na pokles a s pákou (viz DGZ, DZZ).

    Většina ETF na zlato jsou fondy, které žádné zlato fyzicky nekupují, ale hedžují se přes jiné finanční instrumenty. Některé fondy ETF (a není jich moc) však přímo fyzicky nakupují zlato (na NYSE obchodované švýc. SGOL, SGBS, kanadské CEF a GTU atd…).

  23. vzdelanie ….

    no jo len ked sa divam kde su spoluziaci zo zakladky kt maju len strednu resp ucnovku

    pracuju na zivnost ako murari obkladaci a maju cca 30 – 40 K sk netto / mesacne co ja mam len polovicu a pritom mam vysku a hovorim plynule anglicky …. sice si platia min odvody zato mna stat zdani ze odvediem cca 30 % ….

    co mam z toho ze si platim odvody aj tak na rozpravku o dochodku neverim ….

  24. To Andrej: Stale to vsak neriesi problem uchovavania penazi. Nechcem si predstavit situaciu, ked niekto hromadne zacne predavat mince. Nakupit mince za 500k Eur chce riadnu odvahu a zase predat ich mnoho huzevnatosti. Je to stale len spekulacia, pri ktorej neviem kontrolovat v realnom case nakup/predaj. Ak si kupim "elektronicke" zlato, kontrakt viem zrusit do 10 sec. Neverim tomu, ze by sa mince dali strelit takto rychlo… Ale musim uznat, ze mince su urcite lepsia investicia ako zlata tehla. Tie sa daju aspon vystavit 🙂

    Z dnesnych "fyzickych komodit" podla mna najlepsie vychadzaju nehnutelnosti – samozrejme za dobru cenu a v dobrej lokalite (aj tu samozrejme existuju rizika). Ak viem, ze nehnutelnost neviem predat, mozem cakat, prenajimat ju, byvat v nej a da sa rozumne vyuzivat. Kdezto ak nie som ani zberatel minci a potrebujem sa ich rychlo zbavit, zostanu mi iba oci pre plac ako majitelom akcii Enronu.

  25. Radek B.: Žádná "public" reálná možnost pochopitelně neexistuje. Snad možná nějaká spekulace, ale já spekulace nedělám, ani bych je v dnešní době nikomu nedoporučil.

    Musíš investovat do privátních firem.

  26. @Ramish, ramish to tu mam verjne vyjadrit ze tiez mam iba ucnovku? Sakra sak si precitaj moj prispevok 24. Kazdy kto si mysli ze skonci VS uz sa nemusi vzdelavat? To bolo za cias nasich rodicov ne? Technologie a vsetko postupuje zavratnou rychlostou. Ked sme boli mali TV bol pre nas zazrak, decka v dnesnej dobe su lepsi na pc ako ja. Neviem co robis ale skus aspon naznacit, ked ne sem tak mi to hod na maila.

  27. Cappy: To investuji, ale ve vyšších částkách, právě pro krátkodobé sumy do sto tisíc nemám "smysluplného využití". Právě však tvůj příspěvek (20) mi zaváněl potencionálním tipem.

  28. Když nakoupíte zlato aby jste ho pak se ziskem prodali, tak je to SPEKULACE.

    Investice je pro mě něco, co mi nese pravidelný příjem (dividenda, nájem) – dojím krávu.

    Spekulace je nákup s následným prodejem pro kapitálový získ – chovám krávu, zaříznu, pak chovám další, počkám až vyroste atd. zase zaříznu.

    Pokud už chcete spekulovat tak vidím dvě možnosti:

    a) fyzické mince s numismatickou hodnoutou – nekupujete jen stupidní kov, ale i uměleckou, historickou, numismatickou hodnotu. Tyto mince vydává i ČNB. Výhody je, že máte mince fyzicky doma, můžete je vzít a odejet s nimi na kokosový ostrov. Nevýhody je, že vás někdo může vykrást, prostě se o ně musíte starat (trezor doma, či v bance, věčné starosti s tím, kdo vás okrade, či že máte malý trezor atd.).

    b) normálně koupit kontrakt dané komoditu na burze, ale to už je pro zkušenější lidi a kapitál od 10k USD výše. Je tam finanční páka, musíte umět technickou a fundamentální analýzu…

    A základní poučka (když už chcete spekulovat).

    1) když se všichni baví o tom, jak na xyz krásně vydělali, a že jde nahoru, tak je čas na co? no přece xyz PRODAT

    2) když si všichni rvou vlasy, skákají z oken, páchají sebevraždy, tak je nejvyšší čas na co? No na NÁKUP!!!

    Musíte reagovat opačně něž ovce. A komu stačí spekulace a investice s výnosem 10 procent ročně, tak si kupte akcie ČEZu.

  29. To Jaromir: Zatial najdokonalejsie vysvetlenie medzi investiciou a spekulaciou :), dovolim si vsak komentar k bodu b

    Zacat sa da v pohode aj so 100 EUR a v tej technickej a fund. analyze sa staci orientovat a vediet co znamena, ktory signal. A z vlastnej skusenosti mozem povedat, ze cim jednoduchsia analyza, tim lepsie… Tento svet je len zdanlivo tvoreny cislami, dolezite je odhadnut, kedy a ako sa budu chovat ostatni.

  30. Radek B.: Ano. V tom případě to děláš správně.

    Stále existují malé výrobní, službami se zabývající nebo obchodní firmy, které mají v začátcích obrovský prostor k růstu (rostou třeba i o 200 procent ročně) – a pro které je jakákoliv suma volného kapitálu na jejich účtech spásná, protože jim dovolí realizovat obchodní záměr na úrovni, na kterou by se pracně dostávali třeba půl roku . Tam se dá skromně a bezpečně investovat, přitom s obrovským efektem.

  31. Jaro:

    a) američtí komoditní brokeři otevírají účty od 2000, 5000 a ti nejlepší od 10000 USD. Od 100 USD ti neotevře žádný komoditní broker, protože to:

    1) není ani na margin

    2) když chceš riskovat 1% kapitálu, tak to chci vážně vidět, jak nakoupíš jeden kontrakt a budeš riskovat dolar

    b) investice nesou tak 5-15% za rok, spekulace nesou 60% za rok, pokud někdo začne s 100 USD (když pominu, pokud to vůbec jde, abys dodržel marginy a maximální risk na obchod 1%), tak při spekulaci když u toho bude sedět každý den dvě hodiny, tak za rok vydělá 60 USD, a na to nemá nikdo disciplínu, nikdo nechce za rok odpracovat 500 hodin a vydělat 60 USD, tedy 0,1 USD za hodinu. To pak vede k tomu, že lidé používají řádově až o dva řády větší páky než by měli a přicházejí po pár obchodech o celý kapitál.

    c) spekulování a investování na burze, opce, forex a komodity, tzn. technická (supporty, trendové čáry), fundamentální (zisk, dluhy společností) analýza, psychologie (držení emocí na uzdě) a správa peněz (max. risk na obchod, zvyšování pozicí při rostoucím kapitálu, stop&loss) vyžaduje opravdu HODNÄš znalostí a roky tréninku. Je lepší mít větší kapitál, aby to člověka neomezovalo samo o sobě.

    Ono můžeš začít i s menším kapitálm, ale musíš vědět, že skoro ničeho nedosáhneš a musíš si stanovit odpovídající risky (max 1% na obchod atd.). Právě si čtu smlouvu s Dukascopy FOREX brokerem. Dám příklad.

    Budu začínat někde s 31744 Kč, což je 1262,69 EUR, při maximálním risku 1% na obchod budu riskovat max. 12,6€. Tedy při každém obchodu budu počítám vzálenost od mého vstupu do stolplosu aby to bylo přesně těch 12,6€ (já počítám ne s touto fixní hodnotou ale s aktuálním 1% z mého kapitálu) a vstupuji tedy většinou někde mezi mikro a miniloty.

    Tohle je bezpečná cesta jak růst. Navíc mám další Stop&Loss na celý účet, který nastavují na 90% účtu, posunují nahoru každý den když rostu, a když jdu dolu tak nechávám, a po exekuci tohoto si dávám dovolenou a pak začínám tradovat s polovičním objemem, tedy s riskem 0,5% kapitálu na obchod, dokud nepřekročím opět 100%.

    Pokud takto tradujete (1% risk na obchod) šance, že zruinujete kapitál je mizivá.

    Pokud ale někdo použijě nějakého obskurního gambling brokera, kde se peníze nahrávají přes platební kartu, vklady jsou už od 100 USD, je to hračka přes web, pak tam dá 100 USD a nakoupí celý lot na Forexu, no tak nemá max risk 1%, ale třeba 80%, a tohle není spekulace ale GAMBLING.

  32. ad 36:

    Existuje i možnost

    c, nákup fyzického zlata přes “deposit vaults” ve Švýcarsku/NY/Londýně. Viz:
    http://www.bullionvault.com http://goldmoney.com/

    k bodu b,

    Pokud někdo chce investovat do kovů přes futures kontrakty, tak mě to připadá jako těžká spekulace. Pokud totiž cena půjde proti mě, tak mě požere třeba celý účet. Nejde jen o margin, rozdíly se totiž vyrovnávají přímo na účtu u brokera. Doporučil bych prostudovat si jak fungují futures. Bezpečnější by pro některé spekulanty mohly být opce.

  33. Ako je to s komoditami, neviem, robim iba forex. A nahodou viem, ze kadekto ti otvori ucet s mikrolotmi od 10 USD/EUR. Je uplne scestne hodnotit kvalitu brokera priamoumerne podla velkosti uctu 😀 Na margin je a riesia to mikroloty, dnes uz kadekto ponuka ucty s mikrolotmi od 0.01 lotu na obchod. Kazdy ma inu strategiu, 1% sa zvykne davat do priruciek mladych forexakov :D, ale prakticky naozaj zalezi od taktiky – kolko obchodnikov, tolko sposobov. Do obchodov vrazam 20-30% dostupneho marginu a nriskujem viac ako 50, max 100pips. To staci pri taktike, ked si prisne strazis trendy a hranice. Ale kolko ludi, tolko chuti, mne to vychadza…

    Ak by som spravil 60% za rok, uprimne, vykaslal by som sa na to 🙂 V dobre dni tolko spravim za polhodinu – hodinu a v ostatne dni NEOBCHODUJEM. Nema to cenu robit 10-20 pips, lebo nejaky indikator mi nieco kedysi niekde ukazal. V dobre dni mam na jeden intraday obchod 100pips a TEORETICKY neriskujem nic, ak idem podla planu a predpokladu.

    K tomu c/ – skor ako roky sa tomu venovat raz za cas by som odporucal sa tomu venovat hodinu denne rok… To naozaj staci a cim jednoduchsia strategia, tym lepsie. Preboha, preco robit nieco zlozitejsie ako je. Na taketo reci nalakava zopar zivnostnikov, ktori poskytuju kurzy obchodovania forexu, ale keby sa im naozaj darilo, nie su na to odkazani a vsetko to robia zadarmo. Uprimne povedane, ak by som mal spravit z 1000 Eur 12, tak sa tym naozaj nezaoberam… Takto obchoduju firmy, ktore spravuju cudzie peniaze, je to ich zodpovednost a zaroven (tymto si niesom isty, ale je to uz nepodstatne) im to prikazuje zakon. Btw. 90% uctu by som si nikdy nedovolil riskovat – toto je ten gambling.

    A opat velmi scestne… Hodnotit brokera podla toho, ci sa daju uploadnut peniaze cez kartu, alebo nie… Dufam, ze mi nechces tvrdit, ze Alpari je neseriozny broker – nerobim im reklamu, neobchodujem s nimi, mam to u inej spolocnosti v CR. Serioznost by som posudzoval podla niecoho ineho ako takychto radovanok – ako je chraneny vklad?, ma licenciu? aku licenciu? feedback na internete?

    Sidli v mojej krajine? Ako sa s nim budem sudit, vymahat peniaze v pripade problemov? Bankove poplatky?

    Btw. este raz. Zoberme uplne extrem – pr. EURUSD, leverage 1:500, nakupim 0.01 mikrolotu za nieco medzi 2-3 EUR. To sa mi teda nezda ako 80% risk marginu… Gambling je nastavit si margin call, co nastavit, vobec pouzivat margin call a nenastavit stop loss.

    Inak, poklona za to, ze si napisal, ze si akurat zakladas konto, ale naozaj, neber vsetko vazne, co sa pise na internete a radsej si raz denne precitaj clanok na babypips, innerfx, alebo fxstreet a spravis lepsie, ako chodit niekde ku "skolitelovi", ktory nikdy nic nezarobil.

    Nech sa dari a uzijes si to rovnako ako ja 🙂

  34. Já k školitelům nechodím :), technickou analýzu a fundamentální znám ze svého reálného obchodování akcíí a na Forexu jsem nováček jak vidíš. Informace mám z dema, knih, fór a teď budu zakládat live.

    Myslím, že jsme off-topic.

    Každopádně jsme myslím dali už dost informací z kterých může nějaký nováček těžit.

    Jen jedna poznámka. Myslím, že moc riskuješ, jinak by jsi nebyl schopen vydělat 60 procent za den.

    A risk myslím není o počtu pipis, ale o kombinaci počtu pips, mezi tvým vstupem, Stop Lossem a hlavně objemem.

    O mikro a mini účtech jsem psal v souvislosti s komoditami. Nepsal jsem o Forexu. Neznám brokera, který umožnuje obchodovat mikro (ne mini) kontrakty třeba kukuřice. Ale tak já komodity neobchoduji (zatím).

    Dělám teď na investice akcie v ČR a na spekulace rozjíždím Forex. Zdá se mi na spekulace ideální, obrovské objemy, nízké komise a spready, ideální prostředí na spekulace, i když má i své mouchy typu, že není jeden centrální kurz (už z principu) atd.

    Časem rozjedu ještě opce a komodity, ať to mám kompletní :).

    Hodně štěstí Jaro a dík za tipy na FOREX stránky, se na ně mrknu.

  35. Jestli má někdo volné peníze tak mu je zhodnotím – Za půl roku přibližný zisk 100%. O ten se rozdělíme. Start cca v prosinci, konec operace cca v dubnu. Koho to zajímá ať mi napíše email. Platí i pro malé částky v řádu desítek tisíců – přidám je k svým penězům které do toho dám takže to nevadí.

  36. 45) ROFL

    Jestli to takhle běžně děláš a máš o tom věrohodné záznamy (potvrzené brokerem), tak se nech zaměstnat jako trader u Goldman Sachs…..a vyděláš miliony dollarů ročně.

  37. 46) Smát se můžeš jak chceš – obzvláště když nevíš o co jde tak je to – ehm. zvláštní. Nikomu nic nevnucuju – někteří se ptali co by se dalo s penězi. Není to nic tajného – kdo by měl zájem tak mu to vysvětlím stejně to drtivá většina nemůže udělat sama protože k tomu naprosto nemají ani prostředky ani zkušenosti. Maximálně mohou připojit své prostředky k tomu co dávám já.

  38. Myslím, že to je dost naivní, aby někdo připojil svoje $ k někomu cizímu. Když už někdo spravuje cizí peníze, tak se to dělá přímo na kontě klienta a nebo v regulovaném fondu. Ikdyž Madoff měl taky regulovaný hedgový fond :-))

    Ať už spekulant nakupuje akcie, futures, opce nebo forex, tak se to dá dělat přes správu cizích brokerských účtů. A není to nikterak složité. Jedním příkazem obchodník nakoupí všem klientům na jejich účtech.

  39. Vratislav Boch: Smrdí už jen to, že na jednu stranu píšeš "Není to nic tajného" a na druhou stranu tady ani jednou nenapíšeš o co se vlastně jedná, takhle se přece seriózní obchody nedělají, aby člověk nevěděl o co jde.

    To můžu rovnou nabízet lidem, že za ně dojdu do kasína, dvakrát jim vsadím na červenou a je to tranparentnější.

    Prostě jak někdo mlží už od začátku, tak to pěkně smrdí. Mi připomínáš ty telemarketery, co se ptají jestli má člověk čas a nevybalí rovnou co chcou a to já nemám rád.

    Jak chceš, aby do tebe někdo investoval, když ani neřekneš o co jde. A aby si člověk psal o informace, kde to jsme, do čeho investovat, to je základní věc, která musí být jasná už od začátku.

    A taky nepíšeš riziko.

    Napsal jsi jen zhodnocení a likviditu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *